Τέμπη: Από το 2017 γνώριζε ο ΟΣΕ για τα επικίνδυνα τούνελ - Τα νέα στοιχεία και οι «παχυλοί» μισθοί
Λίγα 24ωρα πριν την απολογία του προϊστάμενου επιθεώρησης και των δύο σταθμαρχών της απογευματινής βάρδιας σοκάρουν οι αποκαλύψεις για την απόλυτη εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας που έρχονται στην επιφάνεια μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που σημειώθηκε το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου 2023, με 57 νεκρούς, ενώ το φως της δημοσιότητας βλέπουν οι μισθοί των εργαζομένων στον ΟΣΕ, οι οποίοι πραγματικά... ζαλίζουν.
Απαρχαιωμένα τούνελ και ερειπωμένες υποδομές
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού OPEN, τα τούνελ κοντά στον σταθμό του Αγίου Στεφάνου είναι απαρχαιωμένα, ενώ στάζουν νερά λόγω της διάβρωσης που έχουν υποστεί λόγω της απουσίας συντήρησης.
Πρόκειται για ένα σημείο από το οποίο καθημερινά περνούν δεκάδες αμαξοστοιχίες.
Ίδια εικόνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου οι σταθμοί έχουν εγκαταλειφθεί και ρημάζουν μετά το πλιάτσικο.
Η σήραγγα των Τεμπών, σε απόσταση αναπνοής από το σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος δεν έχει πυρασφάλεια ούτε καν έξοδο κινδύνου, ενώ λίγα μέτρα από τον Άγιο Στέφανο η φθορά είναι τεράστια με τους εργαζόμενους να καταγγέλουν ακόμα και το ενδεχόμενο κατάρρευσης.
Ο Παντελής Μπαριάνος, αντιπρόεδρος εργαζομένων ΟΣΕ αναφέρει ότι από την διάβρωση της οροφής είναι πολύ λογικό να φύγουν και κομμάτια στη γραμμή.
Ενώ όπως καταγγέλουν οι εργαζόμενοι αυτό οφείλεται στην έλλειψη προσωπικού.
Εκτός από τη διάβρωση στα τούνελ, οι πινακίδες σήμανσης είναι γεμάτες σκουριά, ενώ ούτε τα φανάρια λειτουργούν, καθώς τα καλώδια είναι κομμένα.
Και στη Σίνδο όμως, στη Θεσσαλονίκη, η εικόνα του σταθμού είναι αυτή της εγκατάλειψης με πολλές φθορές αλλά και κλοπές.
Χαρακτηριστικό είναι πως στις 15 από τις 18 σήραγγες σύμφωνα με την αυτοψία της πυροσβεστικής και του ΟΣΕ οι ελλείψεις τις κρίνουν ακατάλληλες.
Στον ΟΣΕ ήξεραν για την κατάσταση στις σήραγγες
Την ίδια ώρα ο ΣΚΑΪ αποκαλύπτει ένα έγγραφο, σύμφωνα με το οποίο φαίνεται πως ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ήταν ενήμερος για την κατάσταση σε κάποια από τα τούνελ από τους ίδιους τους εργαζόμενους ήδη από το 2017. Το εν λόγω έγγραφο αποκαλύπτει τρία πολύ σοβαρά ζητήματα.
Αρχικά γίνεται λόγος για αδυναμία συντήρησης του ΟΣΕ των προηγμένων συστημάτων πυρασφάλειας τα οποία έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν από το 2009 στις σήραγγες των Τεμπών.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες του ΟΣΕ δεν έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία ή το απαραίτητο προσωπικό και τα κατάλληλα ανταλλακτικά για τις εργασίες συντήρησης.
Τέλος το έγγραφο αποτελεί μία πραγματική κραυγή αγωνίας απέναντι σε όλους εκείνους που συστηματικά κλέβουν τον εξοπλισμό του ΟΣΕ.
Μάλιστα στο έγγραφο γίνεται έκκληση προς κάποιον ιδιώτη που θα μπορούσε ακόμη και περιστασιακά να αναλάβει την συντήρηση του εξοπλισμού, ο οποίος ουσιαστικά για 8 ολόκληρα χρόνια από το 2009 έως και το 2017 ήταν αφημένος να ρημάζει.
Το 2017 βρέθηκε ένας ιδιώτης, ο οποίος προχώρησε έναντι 9.000 ευρώ στην αντικατάσταση κάποιων λαμπτήρων, ωστόσο από εκεί και πέρα δεν υπάρχει καμία ένδειξη για συντήρηση στα επίμαχα τούνελ.
Λεηλασίες και στην Κακιά Σκάλα
Εκτός όμως από τον Άγιο Στέφανο και τη Βόρεια Ελλάδα αποκαρδιωτικές είναι οι εικόνες και τα βίντεο του Newsbomb.gr από το κέντρο διαχείρισης της σήραγγας στην Κακιά Σκάλα, δύο εβδομάδες μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Λεηλασίες παντού, πόρτες ορθάνοιχτες, χωρίς καμία φύλαξη, κάτι που αποδεικνύει με τον πλέον έμπρακτο τρόπο ότι όλος ο ηλεκτρικός και μηχανικός εξοπλισμός έχει βανδαλιστεί.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που υπάρχουν, υπολογίζεται πως ο ΟΣΕ χάνει τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ ετησίως από τους κυνηγούς μετάλλων.
Όπως μπορείτε να δείτε από τα βίντεο και τις φωτογραφίες του Newsbomb.gr, η εικόνα στη σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με την Κόρινθο δείχνει την εγκατάλειψη που υπάρχει. Σύμφωνα μάλιστα με τις καταγγελίες των εργαζομένων, στη σήραγγα της Κακιάς Σκάλας δεν υπάρχει ούτε εξαερισμός ούτε πυρασφάλεια αλλά ούτε και φωτισμός. Δεν λειτουργούν όμως ούτε και οι κεραίες GSM-R που τοποθετήθηκαν πριν από χρόνια στο σημείο.
Όπως αναφέρει, μάλιστα, στο Newsbomb.gr ο εργαζόμενος στον ΟΣΕ, Ανδρέας Λεχουρίτης, «μέχρι το 2009 οι σήραγγες και όλο το κομμάτι από Κόρινθο λειτουργούσε. Όμως, κατέρρευσε. Ειδικά από το 2012 μέχρι το 2014 κυνηγοί μετάλλων λεηλάτησαν τα πάντα». Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Λεχουρίτη: «Δεν υπάρχει ρεύμα και δεν λειτουργεί τίποτα».
Σε απολογία ο προϊστάμενος επιθεώρησης και δύο σταθμάρχες
Για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα έγινε γνωστό πως σε απολογία καλούνται την Παρασκευή από τον ειδικό εφέτη ανακριτή, ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας στο σταθμό Λάρισας, οι οποίοι ήδη διώκονται ποινικά με βαρύτατες κατηγορίες για την τραγωδία στα Τέμπη.
Κατά πάσα πιθανότητα οι τρεις θα ζητήσουν προθεσμία για να απολογηθούν προκειμένου να ενημερωθούν οι δικηγόροι τους.
Πληροφορίες της ΕΡΤ, αναφέρουν πως έγινε γνωστό ότι το έγγραφο που είχε σβηστεί με μπλάνκο – ένα θέμα που είχε προκύψει από την απολογία του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη ο οποίος υποστήριξε ότι στο έγγραφο παράδοσης – παραλαβής των βαρδιών είναι σβησμένη μία ώρα – έχει δοθεί στα εγκληματολογικά εργαστήρια για να βρεθεί τι υπάρχει γραμμένο από κάτω.
«Ζαλίζουν» οι μισθοί στον ΟΣΕ
Με όλες τις αποκαλύψεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας σοκ προκαλούν οι μισθοί των μηχανοδηγών, όπως διαμορφώνονται με τα εκτός έδρας, τα νυχτερινά και τις υπερωρίες.
Σύμφωνα με ελεγκτή κυκλοφορίας του ΟΣΕ, που μίλησε στο Μega και στην εκπομπή Live News, με βάση το ισχύον σύστημα ένας μηχανοδηγός μπορεί να φτάσει μέχρι και 3.500 ευρώ και ο σταθμάρχης έως τις 2.000 ευρώ.
Μάλιστα εξήγησε αναλυτικά ότι οι μισθοί διαμορφώνονται ως εξής:
«Ένας μηχανοδηγός τη στιγμή αυτή στο σύστημα αυτό που υπάρχει το οικονομικό της τάξεως των 1.700 -1.800… 2.000 ευρώ, δεν πάει παραπάνω. Όταν θέλω να δουλεύω πέντε Κυριακές τον μήνα, Σαββατοκύριακα, αυτά είναι 75%. Αυτά είναι συν στα 1.300 που είναι ο βασικός μου. Όταν εγώ θέλω είκοσι μέρες τον μήνα να δουλεύω νυχτερινά τρένα, αυτά είναι συν στον βασικό μισθοί, άλλα 300 – 400 ευρώ. Δικαιολογημένα θα φτάσει τα 3.500».
Την ώρα που ο μισθός των στρατιωτικών και των γιατρών, που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή υπολείπεται σημαντικά.
Όπως ανέφερε το ρεπορτάζ της εκπομπής, ο μισθός στρατιωτικών με υπηρεσία 9 έως 11 έτη, και στα τρία σώματα για έναν σμηναγό, έναν λοχαγό και έναν πλωτάρχη, ανέρχεται στα 1395 ευρώ.
Το μόνο που λαμβάνουν ως έξτρα είναι ένα επίδομα ειδικών συνθηκών, το οποίο διαμορφώνεται στα 220 ευρώ για τον άγαμο, για τον έγγαμο 275 ευρώ και για όποιος έχει παιδιά στα 335 ευρώ.
Επίσης δίνεται ένα πτητικό επίδομα ανά εξάμηνο ύψους 13.000 ευρώ, ενώ το επίδομα πτώσης για έναν αλεξιπτωτιστή ανέρχεται σε 2382,89 ευρώ και το υποβρύχιων καταστροφών - καταδυτικό στις 3.249,31.