Τέμπη: Ο 59χρονος σταθμάρχης έκανε εξάσκηση σε χαλασμένους πίνακες

Τέμπη: Έντονο προβληματισμό προκαλούν τα νέα στοιχεία για την ανεπαρκή εκπαίδευση που είχε λάβει ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας.
4'

Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία για την ελλιπή εκπαίδευση που έλαβε ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας βλέπουν το φως της δημοσιότητας.

Ο 59χρονος ο οποίος παραμένει στη φυλακή ως ένα από τα υπεύθυνα πρόσωπα για την τραγωδία στα Τέμπη, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες που μετέδωσε το MEGA έκανε πρακτική εξάσκηση σε χαλασμένους πίνακες.

Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης φέρεται να εκπαιδεύτηκε μαζί με άλλον έναν συνάδελφό του σε δύο συγκεκριμένους σταθμούς, στο Λιτόχωρο και την Καλαμπάκα.

Ωστόσο, ο πίνακας ελέγχου στο Λιτόχωρο είναι χαλασμένος, ενώ στην Καλαμπάκα δεν υπάρχει πίνακας ελέγχου, επειδή αποτελεί τερματικό σταθμό και σταθμό αφετηρίας.

Προβληματισμό προκαλεί επίσης η πληροφορία ότι ο 59χρονος είχε συμπληρώσει μόνο 144 ώρες θεωρητικής εξάσκησης από τον δεύτερο κύκλο της εκπαίδευσής του, από τις 177 που απαιτούνταν.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα για το μήνα Φεβρουαρίου, ο 59χρονος έκανε 14 υπηρεσίες στην Καλαμπάκα, όπου όπως προαναφέρθηκε δεν υπάρχει πίνακας ελέγχου.

Στη συνέχεια έκανε άλλες δύο υπηρεσίες στους Νέους Πόρους μαζί με έναν άλλο συνάδελφο, με τις βάρδιες τους να είναι πρωινές, ενώ τη μοιραία βάρδια της 28ης Φεβρουαρίου ο 59χρονος ήταν μόνος του, καθώς οι συνάδελφοί του αποχώρησαν νωρίτερα από τη βάρδια τους.

Τέμπη: Η πορεία της περιβόητης «σύμβασης 717» - Πώς θα είχε αποτραπεί η τραγωδία

Η τραγωδία στα Τέμπη και ο θάνατος 57 ανθρώπων από τη σύγκρουση τρένων «στοιχειώνει» την Ελλάδα από την πρώτη ημέρα του Μαρτίου. Είναι κοινή πεποίθηση, πλέον, πως αν υπήρχε τηλεδιοίκηση το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί. Η σύμβαση 717, για το συγκεκριμένο έργο, είναι αυτή που αν είχε εκτελεστεί σωστά θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία. Απλούστατα γιατί θα υπήρχε σωστή σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση που να λειτουργεί.

Προφανώς και αυτό δεν συμβαίνει, με την εφημερίδα «Καθημερινή» σε ρεπορτάζ που δημοσιεύει να αποκαλύπτει πως όχι μόνο δεν εκτελέστηκε η σύμβαση αλλά υπήρξαν και παρεμβάσεις στους ελέγχους που διενεργήθηκαν στη συνέχεια για το γιατί δεν έχουν υλοποιηθεί όσα προέβλεπε. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η επιθεωρήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) που είχε αρχικά αναλάβει την έρευνα για τη «στοιχειωμένη» σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ, με αντικείμενο την αποκατάσταση της λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης αντικαταστάθηκε λίγους μήνες πριν από την ολοκλήρωση και υποβολή του πορίσματος. Ο φάκελος της υπόθεσης της αφαιρέθηκε, με την ίδια να υποβάλλει την παραίτησή της και να αποχωρεί μέσα σε αρνητικό κλίμα από την ανεξάρτητη αρχή.

Αυτό συνέβη την άνοιξη του 2021. Το τελικό πόρισμα της ΕΑΔ κατατέθηκε τέσσερις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2021. Από αυτό όμως απουσιάζει η υπογραφή της επιθεωρήτριας. Πρώτος υπογράφων του πορίσματος εμφανίζεται ο ελεγκτής της ΕΑΔ που έως τότε εμφανιζόταν να συνεπικουρεί την επιθεωρήτρια στους ελέγχους και ένας ακόμη ελεγκτής της ανεξάρτητης αρχής.

Στο τελικό πόρισμα γίνονται συστάσεις για την υλοποίηση του έργου, με τη φιλοσοφία τόσο του πορίσματος όσο και του υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να είναι η υλοποίηση του έργου και όχι η μεταφορά του σε μια δικαστική έρευνα. Η εφημερίδα αναφέρει πως επικοίνωσε με την εν λόγω επιθεωρήτρια, η οποία αρνήθηκε να δώσει απαντήσεις λόγω δέσμευσης από το απόρρητο. Η ΕΑΔ από την πλευρά της, απάντησε πως μεταξύ των προτάσεων ήταν και η άσκηση πειθαρχικών διώξεων σε στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ. Το πόρισμα έφτασε στον οικονομικό εισαγγελέα, ο οποίος έβαλε την υπόθεση στον αρχείο. Από τον Μάιο του 2022, ωστόσο, την υπόθεση ερευνούν και Ευρωπαίοι Εισαγγελείς μετά από καταγγελία για τη σύμβαση 717.

Παράλληλα, ο τηλεοπτικός σταθμός Open παρουσίασε όλη την πορεία της «αμαρτωλής» σύμβασης 717, από την προκήρυξη του διαγωνισμού το 2013 μέχρι και σήμερα.

  • Το 2013 προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός ανάταξης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
  • Το 2014 έγινε η υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία ALSTOM & ΤΟΜΗ.
  • Την περίοδο 2015-2016 υπήρξε σύγκρουση ανάμεσα στην Alstom και την ΤΟΜΗ, θυγατρική εταιρεία του Άκτωρα.
  • Την περίοδο 2017-2018 ενεπλάκη η Κομισιόν και η ΕΔΕΛ για τις καθυστερήσεις.
  • Το 2021 διασπάστηκε η κοινοπραξία και παραχωρήθηκε το έργο της ΤΟΜΗ στην Alstom.
  • Την περίοδο 2022-2023 γίνεται έρευνα από την ελληνική και την ευρωπαϊκή εισαγγελία έπειτα από καταγγελίες.

Ο αρχικός προϋπολογισμός της σύμβασης 717, το 2014, ήταν 41 εκατ. ευρώ για να παραδοθεί το έργο μέσα σε δύο χρόνια. Το 2021 εγκρίθηκε συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 13 εκατ. ευρώ.

Σχετικές ειδήσεις