ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΜΒΕΙ ΠΟΤΕ ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ
Έτσι λειτουργεί η... αμαρτωλή τηλεδιοίκηση – Αν λειτουργούσε θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία στα Τέμπη
«Με αυτή την τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει το ένα τρένο γιατί θα έβλεπε το φωτόσημο. Και δεν θα μπορούσε και το τρένο που κατέβαινε, γιατί το φωτόσημο θα ήταν κόκκινο» αναφέρει ο Νίκος Μπορομπόκας, προϊστάμενος στο κέντρο κυκλοφορίας του ΣΚΑ, παρουσιάζοντας το σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο χειρίζεται ο ίδιος.
Η κάμερα του Open βρέθηκε στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του ΣΚΑ. Η τηλεδιοίκηση λειτουργεί από το τμήμα Τιθωρέας μέχρι και τον Δομοκό μια απόσταση που καλύπτει περίπου 110 χλμ.
Τα συστήμα διοίκησης του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου είναι τρία.
- Η τηλεδιοίκηση τοπικού χειρισμού, όπως αυτό της Λάρισας που έχει ευθύνη στα όρια του σταθμού μόνο ο σταθμάρχης
- Η τελευταίας τεχνολογίας τηλεδιοίκηση του 2022 που υπάρχει στο τμήμα Τιθερέας – Δομοκού.
- Ο πίνακας τηλεδιοίκησης του Προαστιακού που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2004
Ο προϊστάμενος του κέντρου κυκλοφορίας ΣΚΑ, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το 2012 δεν είχαμε συντήρηση, έφυγε το προσωπικό με τις μετατάξεις, δεν υπήρχε προσωπικό. Το 2013, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας και της Αθήνας – γιατί δούλευαν και αυτές – δεν ήταν πια λειτουργικές».
Σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο το δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς θα είχε αποφευχθεί από τον συγκεκριμένο πίνακα.
«Δεν θα τον άφηνε το ίδιο το σύστημα να κάνει αυτό το λάθος. Θα ήταν αναγκασμένος εκ των πραγμάτων να κάνει αυτή τη χάραξη και τότε θα «κλείδωναν όλα». Θα ήταν όλα κλειδωμένα, αυτόματα. Όταν μπροστά είναι κάτι άλλο τότε δεν το αφήνει να κινηθεί».
Εκτός από την τηλεδιοίκηση ένα ακόμα σύστημα έρχεται να προστεθεί στις δικλείδες ασφαλείας. «Όταν τελειώνει η διαδικασία της τηλεδιοίκησης , ξεκινάει το σύστημα RTMS, αυτό το αυτόματο σύστημα σε περίπτωση που βρίσκει κόκκινο το φωτόσημο, το τρένο μπροστά του, αυτόματα σταματάει. Δεν μπορεί δηλαδή να κάνει κάτι ο μηχανοδηγός. Προειδοποιεί το ίδιο το τρένο, το σύστημα. Ο μοναδικός που μπορεί να επέμβει και κατόπιν εντολής του σταθμάρχη να απενεργοποιήσει το σύστημα είναι ο μηχανοδηγός, αλλά μόνο μετά από εντολή του σταθμάρχη».
Το σύστημα RTMS αν και έχει τοποθετηθεί στο δίκτυο, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ.
Μπάχαλο με το σύστημα τηλεδιοίκησης
Το 2014 για τη σύμβαση 717, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Mega, η ελληνική εταιρεία «Τομή», όπως συνηθίζεται, συνεργάστηκε με μία άλλη μεγάλη εταιρεία, γαλλική την ΑLSTOM, και ξεκίνησε να φτιάχνεται ένα έργο σε δύο κατευθύνσεις, ένα έργο από τα βόρεια κι ένα έργο από τα νότια.
Έτσι άρχισαν να τοποθετούν συστήματα ασφαλείας. Στην πορεία, μετά το 2016, διαπιστώθηκε ότι αυτά που έβαζαν, από πάνω προς τα κάτω ήταν τα πιστοποιημένα που η Alstom έλεγε ότι σωστά τα βάζει ο συνεργάτης στην Ελλάδα, δηλαδή η εταιρεία «Τομή».
Από κάτω προς τα πάνω – δηλαδή της Αθήνας προς τη Λάρισα – δεν είναι πιστοποιημένα, καθώς έβαζε η «Τομή» που ήταν υλικά παλιά.
Τα παλιά συστήματα δεν «κούμπωσαν» και έτσι η κοινοπραξία διαλύθηκε.
Το 2021 προέκυψε από την παρέμβαση του γραφείου δημοσιονομικού ελέγχου αρνητικός λογαριασμός.
Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία Alstom υποχρεώθηκε να επιστρέψει στο Δημόσιο 1.307.260,11 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση εβδομήντα αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα, δηλαδή εβδομήντα σημεία ήταν λάθος.
Οικονόμου σε Τσίπρα: «Λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση τη μοιραία νύχτα»
Στις δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα ο οποίος από τη Λάρισα κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ψεύδεται για τη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης στα τρένα, απαντά με ανακοίνωσή του ο Γιάννης Οικονόμου.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μιλά για πολιτική «πολακισμού» από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι το σύστημα λειτούργησε κανονικά την μοιραία νύχτα των Τεμπών, παρουσιάζοντας και σχετικά έγγραφα.
«Ακόμα κι η λέξη ΝΤΡΟΠΗ είναι ανεπαρκέστατη», καταλήγει στη δήλωση του ο κ. Οικονόμου.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
«Δυστυχέστατα, στη σκιά μιας ανείπωτης τραγωδίας, ο κ. Τσίπρας επιμένει να στήνει παραστάσεις. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Σήμερα δεν μετέβη ανατολικά της Αθήνας, αλλά πιστός στην πολιτική του πολακισμού, ταξίδεψε μέχρι την Λάρισα για να δείξει ότι τα έργα αποκατάστασης σε ένα γιαπί -κυριολεκτικά- που εγκατέλειψαν το 2019 και που θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες είναι δήθεν κέντρο τηλεδιοίκησης που η κυβέρνηση υποστήριξε πως λειτουργεί. Δεν μπήκε στον κόπο βέβαια να επισκεφθεί το Σταθμαρχείο και να δει αυτό για το οποίο από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε.
Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών, που έχει παραδοθεί από το Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε.
Όπως λειτούργησε κανονικά και την μοιραία εκείνη νύχτα, πριν από το τραγικό δυστύχημα, και που δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε. Επισυνάπτουμε και την αποτύπωση καταγραφής δεδομένων για το μοιραίο εκείνο βράδυ.
Όλοι γνωρίζουμε την εμμονή του με τα ψέματα και ότι καθόλου δεν άλλαξε. Όμως για αυτό που κάνει ο κ. Τσίπρας, στην προσπάθεια εργαλειοποίησης της τραγωδίας, ακόμα κι η λέξη ΝΤΡΟΠΗ είναι ανεπαρκέστατη».