Τηλεδιοίκηση Λάρισας: Πώς ήταν πριν 13 χρόνια το «γιαπί» που επισκέφθηκε ο Τσίπρας τη Δευτέρα
Φωτογραφίες από το 2009, όταν ο σταθμός τηλεδιοίκησης στη Λάρισα ήταν πλήρως λειτουργικός, έρχονται στο φως της δημοσιότητας, την ώρα που «φουντώνει» η αντιπαράθεση γύρω από το αν και ποια τηλεδιοίκηση λειτουργούσε την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Πρόκειται για τον ίδιο χώρο που επισκέφθηκε τη Δευτέρα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στη Λάρισα, και ο οποίος δεν έμοιαζε σε τίποτα με χώρο τηλεδιοίκησης αλλά με ένα «γιαπί» άγνωστης χρήσης.
Λίγη ώρα αργότερα, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, χαρακτήριζε «τηλεδιοίκηση» τον «πίνακα χάραξης» που χρησιμοποιούσαν οι σταθμάρχες στη Λάρισα για την πορεία των τρένων.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι καταγγελίες, το σύστημα τηλεδιοίκησης, λειτουργούσε κανονικά μέχρι την περίφημη φωτιά του καλοκαιριού του 2019 και ήταν αυτό που καταγράφεται στη φωτογραφία.
Η τηλεδιοίκηση κάλυπτε το δίκτυο από το Πλατύ μέχρι και τον Δομοκό, μια απόσταση μεγαλύτερη των 150 χλμ. Αν ήταν σε λειτουργία, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί ποτέ, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και όποιο και αν ήταν το «ανθρώπινο λάθος» που είχε προηγηθεί.
Το σύστημα άλλωστε θα σταματούσε αυτόματα τα τρένα σε απόσταση 2 χιλιομέτρων, όταν θα τα εντόπιζε στην ίδια γραμμή.
«Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να γίνει το δυστύχημα»
«Με αυτή την τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει το ένα τρένο γιατί θα έβλεπε το φωτόσημο. Και δεν θα μπορούσε και το τρένο που κατέβαινε, γιατί το φωτόσημο θα ήταν κόκκινο» αναφέρει ο Νίκος Μπορομπόκας, προϊστάμενος στο κέντρο κυκλοφορίας του ΣΚΑ, παρουσιάζοντας το σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο χειρίζεται ο ίδιος.
Η κάμερα του Open βρέθηκε στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του ΣΚΑ. Η τηλεδιοίκηση λειτουργεί από το τμήμα Τιθωρέας μέχρι και τον Δομοκό μια απόσταση που καλύπτει περίπου 110 χλμ.
Τα συστήμα διοίκησης του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου είναι τρία.
- Η τηλεδιοίκηση τοπικού χειρισμού, όπως αυτό της Λάρισας που έχει ευθύνη στα όρια του σταθμού μόνο ο σταθμάρχης
- Η τελευταίας τεχνολογίας τηλεδιοίκηση του 2022 που υπάρχει στο τμήμα Τιθερέας – Δομοκού.
- Ο πίνακας τηλεδιοίκησης του Προαστιακού που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2004
Ο προϊστάμενος του κέντρου κυκλοφορίας ΣΚΑ, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το 2012 δεν είχαμε συντήρηση, έφυγε το προσωπικό με τις μετατάξεις, δεν υπήρχε προσωπικό. Το 2013, η τηλεδιοίκηση της Λάρισας και της Αθήνας – γιατί δούλευαν και αυτές – δεν ήταν πια λειτουργικές».
Σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο το δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς θα είχε αποφευχθεί από τον συγκεκριμένο πίνακα.
«Δεν θα τον άφηνε το ίδιο το σύστημα να κάνει αυτό το λάθος. Θα ήταν αναγκασμένος εκ των πραγμάτων να κάνει αυτή τη χάραξη και τότε θα «κλείδωναν όλα». Θα ήταν όλα κλειδωμένα, αυτόματα. Όταν μπροστά είναι κάτι άλλο τότε δεν το αφήνει να κινηθεί».
Εκτός από την τηλεδιοίκηση ένα ακόμα σύστημα έρχεται να προστεθεί στις δικλείδες ασφαλείας. «Όταν τελειώνει η διαδικασία της τηλεδιοίκησης , ξεκινάει το σύστημα RTMS, αυτό το αυτόματο σύστημα σε περίπτωση που βρίσκει κόκκινο το φωτόσημο, το τρένο μπροστά του, αυτόματα σταματάει. Δεν μπορεί δηλαδή να κάνει κάτι ο μηχανοδηγός. Προειδοποιεί το ίδιο το τρένο, το σύστημα. Ο μοναδικός που μπορεί να επέμβει και κατόπιν εντολής του σταθμάρχη να απενεργοποιήσει το σύστημα είναι ο μηχανοδηγός, αλλά μόνο μετά από εντολή του σταθμάρχη».
Το σύστημα RTMS αν και έχει τοποθετηθεί στο δίκτυο, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ.
Μπάχαλο με το σύστημα τηλεδιοίκησης
Το 2014 για τη σύμβαση 717, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Mega, η ελληνική εταιρεία «Τομή», όπως συνηθίζεται, συνεργάστηκε με μία άλλη μεγάλη εταιρεία, γαλλική την ΑLSTOM, και ξεκίνησε να φτιάχνεται ένα έργο σε δύο κατευθύνσεις, ένα έργο από τα βόρεια κι ένα έργο από τα νότια.
Έτσι άρχισαν να τοποθετούν συστήματα ασφαλείας. Στην πορεία, μετά το 2016, διαπιστώθηκε ότι αυτά που έβαζαν, από πάνω προς τα κάτω ήταν τα πιστοποιημένα που η Alstom έλεγε ότι σωστά τα βάζει ο συνεργάτης στην Ελλάδα, δηλαδή η εταιρεία «Τομή».
Από κάτω προς τα πάνω – δηλαδή της Αθήνας προς τη Λάρισα – δεν είναι πιστοποιημένα, καθώς έβαζε η «Τομή» που ήταν υλικά παλιά.
Τα παλιά συστήματα δεν «κούμπωσαν» και έτσι η κοινοπραξία διαλύθηκε.
Το 2021 προέκυψε από την παρέμβαση του γραφείου δημοσιονομικού ελέγχου αρνητικός λογαριασμός.
Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία Alstom υποχρεώθηκε να επιστρέψει στο Δημόσιο 1.307.260,11 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση εβδομήντα αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα, δηλαδή εβδομήντα σημεία ήταν λάθος.
Σχετικές ειδήσεις
«Νεκρή» η τηλεδιοίκηση από το 2012 - Τι θα απέτρεπε τελικά την τραγωδία στα Τέμπη
Τέμπη: «Ο σταθμάρχης είχε μόλις 1,5 λεπτό στη διάθεσή του για να δει το λάθος»
ΟΣΕ σε Τσίπρα: «Η τοπική τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργεί αδιάλειπτα από τον Νοέμβριο του 2022»