Τέμπη: Συγκλονίζει αδελφός θύματος - Τρισάθλια η επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου των θυμάτων
Σε μια εξοργιστική ενέργεια, που φτάνει να προσβάλει τη μνήμη των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, προχώρησε η Hellenic Train. Η εταιρεία αποφάσισε να επιστρέψει το αντίτιμο των εισιτηρίων σε οικογένειες των θυμάτων επειδή το ταξίδι «δεν ολοκληρώθηκε».
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει την οργή των συγγενών των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών.
Θέλω να ξέρω ποιο ήταν το σκεπτικό πίσω από αυτό, για να αποφασίσουμε αν είναι κάτι άθλιο, ή τρισάθλιο, είπε ο Βαγγέλης Βλάχος, αδελφός του Βάιου που έχασε τη ζωή του το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου μίλησε στην εκπομπή του ΑΝΤ1, "Καλημέρα Ελλάδα"
Όπως λέει ο αδελφός του Βάιου Βλάχου, που έχασε τη ζωή του στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, το πιο εξοργιστικό είναι πως αυτή η κίνηση αποτελούσε και την… πρώτη επίσημη εμφάνιση της εταιρείας.
Από την πρώτη ημέρα ζητούμε επικοινωνία με την Hellenic Train. Εμείς όσο ψάχναμε τον αδερφό μου, ζητούσαμε να μας πουν σε ποιο βαγόνι είναι. Ουσιαστικά, αυτή είναι η πρώτη επικοινωνία της εταιρείας με μας, δήλωσε.
Στις φυλακές Λάρισας ο επιθεωρητής του ΟΣΕ
Μαραθώνια ήταν η απολογία του 62χρονου επιθεωρητή του ΟΣΕ από το απόγευμα της Πέμπτης μέχρι τα ξημερώματα της Παρασκευής. Με πρόταση του προϊσταμένου της Εισαγγελίας και με σύμφωνh γνώμη του Εφέτη ανακριτή, προφυλακίστηκε ο επόπτης του σταθμάρχη.
Ο 62χρονος άνδρας, παρέμεινε στο Τμήμα Μεταγωγών του Δικαστικού Μεγάρου της Λάρισας απ' όπου μεταφέρεται στις φυλακές της Λάρισας όπου βρίσκεται ο 59χρονος σταθμάρχης.
Ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν είχε την ευθύνη της κατάρτισης των βαρδιών, την οποία έριξε στο διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ που πρόσφατα έχασε τη ζώή του σε τροχαίο δυστύχημα.
Ο ίδιος ο κατηγορούμενος πρότεινε να καταθέσουν στη διαδικασία 10 εργαζόμενοι του ΟΣΕ. Ο εφέτης ανακριτής δέχτηκε να καταθέσουν τρία άτομα. Παράλληλα αναμένεται να κληθούν να καταθέσουν και άλλα άτομα.
Το απολογητικό υπόμνημα του επιθεωρητή του ΟΣΕ
Την 15η/03/1984 προσελήφθην υπό την ιδιότητα του σταθμάρχη στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) κατόπιν της απαραίτητης τρίμηνης θεωρητικής εκπαίδευσης στη Σχολή του ΟΣΕ και εν συνεχεία τρίμηνης πρακτικής εκπαίδευσης στο Σταθμό Λειανοκλαδίου. Τον μήνα Οκτώβριο του έτους 1984 μετατέθηκα στο Σταθμό Τρικάλων. Μετά το πέρας επτά μηνών μετατέθηκα στο Σταθμό Βόλου, όπου και παρέμεινα έως τον μήνα Φεβρουάριο του έτους 1988, όπου και μετέβην για υπηρεσιακούς λόγους στο Σταθμό της Αθήνας.
Για οκτώ συνταπτά έτη παρέμεινα στο Σταθμό της Αθήνας έως και το μήνα Μάιο του έτους 1996, όπου επέστρεψα στο Σταθμό του Βόλου. Από το έτος 2013 έως και το έτος 2018, ένεκα ελλείψεως προσωπικού και προς ενίσχυση αυτού, μετακινήθηκα τόσο στο Σταθμό του Λειανοκλαδίου, όσο και στο Σταθμό της Λάρισας. Μετά από τριάντα έξι (36) έτη εργασίας, τον μήνα Φεβρουάριο του έτους 2020 τοποθετήθηκα προσωρινώς ως Προϊστάμενος Επιθεωρητής Λάρισας, εκτελώντας τα καθήκοντά μου μέχρι και σήμερα.
Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή της εργασίας μου ανέπτυξα συνδικαλιστική δράση, επιθυμώντας να συνεισφέρω στον εργασιακό μου χώρο. Από το έτος 2009 έως και το έτος 2018 διετέλεσα Πρόεδρος του Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Θεσσαλίας. Επανεκλέγην το έτος 2021 και ευρίσκομαι έως και σήμερα στη θέση αυτή. Συνάμα, από το έτος 2010 είμαι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρόμων.
Καθ΄όλη τη διάρκεια της θητείας μου από οιοδήποτε πόστο, εργάστηκα με σεβασμό και προσήλωση, επιδεικνύοντας τη δέουσα προσοχή, επιτελώντας τα καθήκοντά μου.
Δε δίστασα, δε,
- ήδη από το έτος 2020, με την ανάληψη των καθηκόντων μου κατέστησα γνωστή στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας την κατάσταση και τις εκκρεμότητες που παρουσίαζε το συγκρότημα της Επιθεώρησης Λάρισας, ήτοι τη μεγάλη έλλειψη προσωπικού τόσο στον κλάδο Σταθμαρχών όσο και στον κλάδο των Κλειδούχων, τη μη παράδοση του έργου στα πλαίσια της εργολαβίας της ΕΡΓΟΣΕ Σ.717/2014, γεγονός που δυσχεραίνει την διεξαγωγή κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, τη μη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας (Κ.Ε.Κ.), την υποστελέχωση του γραφείου πορισμάτων κ.ο.κ. (η από 06/04/2020 επιστολή). (σχετ. 1)
- με δικές μου ενέργειες στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων μου και δη κατόπιν πρότασής μου στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, πραγματοποιήθηκε αλλαγή των υφιστάμενων ωραρίων, ως εξής:
Από 06:00-14:30 Σε 06:00-15:00
Από 14:00-22:30 Σε 14:00-23:00
Από 22:00-06:30 Σε 22:00-07:00,
Απώτερος στόχος ήταν αφενός η ορθότερη ενημέρωση του προσωπικού κατά την παράδοση – παραλαβή της ανάληψης εργασίας, αφετέρου η περαιτέρω ενίσχυση των σταθμών με εργαζομένους, καθώς ως προκύπτει, σε κάθε ωράριο ευρίσκονται πλέον του ενός εργαζόμενοι! Επίσης, με το υπ’ αριθ. 49 από 30/08/2021 τηλεγράφημα γνωστοποίησα σε όλο το προσωπικό των σταθμών εμβέλειάς μου ότι στον μηνιαίο προγραμματισμό, τυχόν αλλαγές στην υπηρεσία θα γίνονται μόνον κατόπιν συνεννόησης με την Επιθεώρηση Λάρισας.(σχετ. 2)
Οι εκκλήσεις μου για ενίσχυση του προσωπικού συνεχείς!
- Την 07η/07/2021, 14η/07/2021 και 24η/11/2021 με επιστολές προς τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας γνωστοποίησα την έλλειψη προσωπικού στους Σταθμούς και την άμεση ενίσχυση.(σχετ. 3 και 3α, 4, 5)
- Με την αμέσως επόμενη υπ’ αριθ. 9178086 από 14/12/2021 επιστολή μου, γνωστοποίησα εκ νέου το πρόβλημα ενόψει μάλιστα και των επικείμενων –τότε- συνταξιοδοτήσεων κάποιων κλειδούχων. (σχετ. 6)
- Την 23η/03/2022 με την υπ’ αριθ. 9013288 επιστολή μου έθεσα εκ νέου το ζήτημα.(σχετ. 7)
- Με την υπ’ αριθ. 9018847 την 29η/04/2022, μεταξύ άλλων, αιτήθηκα την εγκυρότερη ενημέρωση αναφορικά με τις εργασίες που ευρίσκονταν σε εξέλιξη για τον αμεσότερο επαναπρογραμματισμό της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. (σχετ. 8)
- Την 22η/06/2022 με επιστολή μου προς τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας γνωστοποίησα τη δύναμη προσωπικού του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας, καθώς και τους μήνες των επικείμενων συνταξιοδοτήσεων. (σχετ. 9)
- Την 04η/07/2022 με την υπ’ αριθ. 9029855 επιστολή μου, αιτήθηκα την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας Λάρισας, επισημαίνοντας ότι είναι απαραίτητο να γίνουν προσλήψεις, μεταξύ άλλων, είκοσι πέντε (25) σταθμαρχών και δεκαέξι (16) κλειδούχων.(σχετ. 10)
- την 18η/07/2022, μέσω του υπ’ αριθ. 130/2022 τηλεγραφήματος το οποίο σας επισυνάπτεται, επέστησα την προσοχή σε όλους τους σταθμούς του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας, αφενός την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, αφετέρου τις απαραίτητες ενέργειες για την ορθή επικοινωνία/ ανταλλαγή τηλεγραφημάτων-υποδειγμάτων μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών, για την εύρυθμη και ασφαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας. Το εν λόγω είχε αναρτηθεί σε όλους τους σταθμούς εμβέλειας του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας, καθώς επίσης κοινοποιήθηκε και την Διεύθυνση Κυκλοφορίας (ΔΚ). (σχετ. 11)
- Την 25η/07/2022 με την υπ’ αριθ. 9033207 επιστολή μου αυτή τη φορά προς την εταιρεία «HELLENIC TRAIN» αιτήθηκα την άμεση ενημέρωση για την παράλειψη ενημέρωσης μας από την ως άνω εταιρία περί του τραυματισμού ατόμου από διερχόμενη αμαξοστοιχία. (σχετ. 12)
- Με το υπ’ αριθ. 159 από 27/10/2022 τηλεγράφημα, πρότεινα στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας την τροποποίηση του δρομολογίου της αμαξοστοιχίας 2574 (Λάρισας – Βόλου) από ώρα 18:20 σε 18:30, προκειμένου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών της αμαξοστοιχίας (61), με ώρα άφιξης στον Σ.Σ. Λάρισας 18:28. (σχετ. 13)
- την 03η/01/2023 να καταρτίσω και να αποστείλω την υπ’ αριθ. 43/2023 επιστολή προς τη Διεύθυνση, η οποία και Σας προσκομίζεται. Ειδικότερα, μέσω των επιθεωρήσεων που πραγματοποιούσα, είχα εντοπίσει ότι το προσωπικό που απασχολούνταν στο Σταθμό Παλαιοφαρσάλου, υπήρχαν φορές που εργαζόταν συναπτά σχεδόν δύο έως τρεις μέρες (δύο βάρδιες πρωί-απόγευμα συνεχόμενα). Σαφέστατα, η σωματική αλλά και η πνευματική κόπωση των εργαζομένων, ήταν και είναι κύριο μέλημα όλων μας, αφού τίθεται ζήτημα ασφαλούς διεκπεραίωσης των καθηκόντων. Μάλιστα, μέσω της επιστολής μου, είχα υπενθυμίσει – επιθυμώντας να επιστήσω την προσοχή - ότι την 26η/04/2019 στο ως άνω αναφερόμενο Σταθμό είχε λάβει χώρα εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας με σοβαρούς τραυματισμούς. (σχετ. 14) Ακολούθως την επόμενη ημέρα (04η/01/2023) επικοινώνησε μαζί μου ο Διευθυντής Κυκλοφορίας ….. για να εκφράσει την δυσαρέσκειά του αναφορικά με την επιστολή μου, κυρίως για την αναφορά μου στον εν λόγω εκτροχιασμό. Πληροφορήθηκα, μάλιστα, ότι τηλεφώνησε στον σταθμάρχη …. για να τον επιπλήξει για το επίμαχο ωράριο με τον τελευταίο να του απαντάει ότι θα συνεχίσει να δουλεύει καθ’ αυτόν τον τρόπο και αν επιθυμεί ο Διευθυντής να του κάνει αναφορά.
- με την υπ’ αριθ. 44 από την 16η/01/2023 επιστολή μου, αναφέρθηκα στο ζήτημα της τηλεδιοίκησης και στην ανάγκη αναβάθμισης του εξοπλισμού. (σχετ. 15)
- Ενώ, πλέον προσφάτως, ήτοι την 25η/01/2023, με την τοποθέτηση των νεοπροσληφθέντων Σταθμαρχών, πραγματοποίησα συνάντηση στα γραφεία επιθεώρησης της Λάρισας, όπου παρευρέθηκαν άπαντες οι ανωτέρω μαζί με τον …., Κεντρικό Σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου και τον …., Κεντρικό Σταθμάρχη Λάρισας, προκειμένου να διευκρινίσω την τήρηση του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, την απαρέγκλιτη τήρηση των ωραρίων, των τηλεγραφημάτων, την ακριβή και ορθή επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών, αλλά και να ενημερώσω περί του ρόλου των παλαιών σταθμαρχών (αρχαιότητα) σε περίπτωση ταυτόχρονης παρουσίας στον εκάστοτε Σταθμό και της συνακόλουθης ανάληψης καθηκόντων. Επίσης τονίστηκε, τόσο από εμένα, όσο και από τους κεντρικούς σταθμάρχες ότι αν νιώσουν οποιαδήποτε αδυναμία ως προς τα καθήκοντά τους να το αναφέρουν. Επισημαίνεται ότι ουδείς από τους Κεντρικούς σταθμάρχες μου ανέφερε οποιαδήποτε παρατήρηση για τους νεοπροσληφθέντες, καθώς ούτε και οι νέοι ρωτώντας τους έναν-έναν, μου ανέφεραν κάποιο κώλυμα. Επιπλέον, όταν ανέφερα ότι το ίδιο βράδυ (25/01/2023) αναλαμβάνει ο … νυχτερινή υπηρεσία, ουδείς σχολίασε.
- Ακολούθως με το υπ’ αριθ. 181 από 27/01/2023 τηλεγράφημα, γνώρισα τόσο στις αρμόδιες Διευθύνσεις, όσο και στην «HELLENIC TRAIN», ότι από την 1η/02/2023 μετατρέπονται τα ωράρια λειτουργίας στους Σ. Σταθμούς ως ακολούθως: ο Σ.Σ. Λιτόχωρου και Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου θα λειτουργούν σε 24ωρη βάση και ο Σ.Σ. Νέων Πόρων από 13.00 έως 21.00 ώρα.(σχετ. 16)
- Επιπλέον, όταν πρότεινα τόσο στον Διευθυντή της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας κ. ….., όσο και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Πατέρα Σπυρίδωνα, για την καλύτερη και εύρυθμη λειτουργία της Επιθεώρησης και των σταθμών, τις τοποθετήσεις του προσωπικού ανά σταθμό προκειμένου α) να υπάρχει μόνιμο προσωπικό σε κάθε σταθμό και β) αποφυγή μετακινήσεων (χιλιομετρικών αποζημιώσεων/εκτός έδρας), αρχικά σε διά ζώσης συνάντηση στην Αθήνα την 15η/02/2023 είχα την σύμφωνη γνώμη και των δύο. Ωστόσο, την 23η/02/2023, πρωινές ώρες, σε τηλεφωνική επικοινωνία αρχικά ο κ. Πατέρας αναίρεσε την πρόταση και μου ανέφερε ότι «δεν θα υπάρξει καμία παρέμβαση στο πρόγραμμα μέχρι τις εκλογές». Εξέφρασα την δυσαρέσκειά μου λέγοντάς του ότι «είμαι υπέρ της νομιμότητας, της αξιοκρατίας και κατά της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος», με τον ίδιο να μου απαντά ότι θα τα πούμε από κοντά μέσα Μαρτίου που θα ερχόταν στην Λάρισα. Στην συνέχεια μου τηλεφώνησε και ο Διευθυντής …. για το ίδιο θέμα.
- Τέλος, τόσο τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2023, όσο και τους προηγούμενους, επιθεωρούσα τους σταθμούς της εμβέλειάς μου και το προσωπικό, προβαίνοντας σε παρατηρήσεις αναφορικά με την εφαρμογή των κανονισμών όταν αυτό κρινόταν αναγκαίο. Συγκεκριμένα, την 09η/02/2023 μετά την επιθεώρηση στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου, όπου εκείνη την ώρα εργάζονταν οι … και …, έκανα έγγραφες παρατηρήσεις για να γίνεται πιο λεπτομερής η ενημέρωση αναφορικά με την παράδοση-παραλαβή της υπηρεσίας και την ίδια ημέρα, κατά την επιθεώρηση στην Λάρισα, όπου εργάζονταν οι … και …., έκανα προφορικές συστάσεις για τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και του ωραρίου.
Αναντίρρητα, παρά τις αντιξοότητες που αντιμετώπισα στην Υπηρεσία μου, όπως επιρρωνύονται από τις προσκομιζόμενες επιστολές μου, προσπάθησα να ανταποκριθώ επαρκώς στα καθήκοντά μου.
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΣΤΑΘΜΑΡΧΩΝ - ΑΝΑΛΗΨΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ
Στη Λάρισα υπηρετούν μόνιμα -εκτός από εμένα- , οι κάτωθι και υπό τις εξής ειδικότητες: … ως Γραμματέας, … ως Κεντρικός Σταθμάρχης Λάρισας, ο κ. … ως Κεντρικός Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου, η κ. … ως Σταθμάρχης Λάρισας, η κ. … ως Σταθμάρχης Λάρισας, ο κ. … ως Σταθμάρχης Λάρισας, ο κ. …, ως Σταθμάρχης Λάρισας και υπεύθυνος πορισμάτων, ο κ. …. ως Σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος από τα μέσα Ιανουαρίου έως την 11η/03/2023 ήταν ασθενής, η κ. … ως Σταθμάρχης Λιτοχώρου, ο κ. … ως Σταθμάρχης Λιτοχώρου, ο κ. … ομοίως και ο κ. … ως Σταθμάρχης Βόλου.
Στη Λάρισα, προσελήφθησαν δεκατέσσερα (14) άτομα, ήτοι: ο κ. …, η κ. …, η κ. …., η κ. …, ο κ. …, ο κ. …, ο κ. …, ο κ. …, κ . …, ο κ. …, ο κ. …., η κ. … και η κ… και ο κ. …. Άπαντες προσελήφθησαν ως συμβασιούχοι, εκτός από τον τελευταίο ο οποίος προσήλθε με μετάταξη.
Να τονισθεί στο παρόν σημείο, ότι ο τόπος εργασίας σχετίζεται με τον τόπο συμφερόντων – διαμονής. Πιο συγκεκριμένα, όσοι εργάζονται στον τόπο συμφερόντων τους, δε λαμβάνουν την χιλιομετρική αποζημίωση. Αντιθέτως, όσοι προβαίνουν σε κυκλωματική εργασία, λαμβάνουν την αντίστοιχη αποζημίωση, όταν και απομακρύνονται από την έδρα εργασίας που έχουν τοποθετηθεί.
Αναφορικά, δε, με τα δρομολόγια και τις συνακόλουθες βάρδιες, αρχικά αξίζει να διευκρινιστεί ότι τα δρομολόγια τις πρωινές και απογευματινές ώρες είναι συγκριτικά περισσότερα σε σχέση με το βράδυ και ειδικότερα στη Λάρισα, όπου:
μεταξύ 06.00-14.00: τριάντα (30) αφίξεις/αναχωρήσεις,
14.00-22.00: τριάντα πέντε (35) αφίξεις/αναχωρήσεις,
22.00-06.00: δέκα επτά (17) αφίξεις/αναχωρήσεις, όπου μετά τις 23.00 υπάρχουν μόνο δέκα (10), εκ των οποίων οι επτά (7) αφορούν τέσσερα (4) δρομολόγια εμπορικών αμαξοστοιχιών, ήτοι διέρχονται του σταθμού και σύμφωνα με τα προγράμματα τα οποία προσκομίζονται διαμένουν για δύο λεπτά προκειμένου ο μηχανοδηγός για τυπικούς λόγους θα ελέγξει την αμαξοστοιχία. (σχετ.στ πίνακας δρομολογίων)
Στη νυκτερινή βάρδια επί σειρά ετών εργαζόταν ένας και μόνο σταθμάρχης με κυκλωματική σειρά. Ουδέποτε προβλέφθη η τοποθέτηση δύο σταθμαρχών και άνω, είτε σε νυχτερινή είτε σε άλλη βάρδια.
Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής: Στην από 06/03/2023 κατάθεσή του ενώπιον της ανακρίτριας του 3ου Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας, ο κ. … ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στο παρελθόν εργάζονταν από δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Ενώ περαιτέρω αναφέρει το πρόγραμμα των υπηρεσιών το βγάζει ο προϊστάμενος, Δημήτριος Νικολάου.
Ανακύπτει εν πρώτοις το εξής ζήτημα σύμφωνα με τα λεγόμενα του σταθμάρχη κ. Ζήντρου αλλά και από το συνταχθέν εις βάρος μου κατηγορητήριο: εκ της ιδιότητας μου ως προϊστάμενος της επιθεώρησης ήμουν υπεύθυνος για την κατάρτιση του προγράμματος των υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το υπ’ αριθ. ΦΕΚ Β΄2623/30.05.2022 (5.6.5.3.3) του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας (σχετ. 17) προκύπτει ότι η κατανομή των βαρδιών του προσωπικού ασφαλείας πραγματοποιείται από το τμήμα επιθεώρησης Λάρισας. Εντούτοις, η έκδοση και τροποποίηση του προγράμματος ωρών εργασίας, πραγματοποιείται από τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας και Διαχείρισης Χωρητικότητας (ΔΚ). (σχετ. 17α). Ήτοι τα καθήκοντα του εκάστοτε προϊσταμένου επιθεώρησης περιορίζονται στην πρόταση περί της κατανομής του ωραρίου. Η απόφαση λαμβάνεται από τη Διεύθυνση (ΔΚ). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η υπ’ αριθ. Πρωτ. 9130316/12-01-2021 επιστολή μου κοινοποιούμενη στη Διεύθυνση περί τον καθορισμό υπευθύνων για τις θέσεις του Γραμματέα, των Πορισμάτων και του Κεντρικού Σταθμάρχη Λάρισας, σύμφωνα με την οποία πρότεινα τα συμπεριλαμβανόμενα εις αυτή πρόσωπα.(σχετ. 18). Μάλιστα, να διευκρινιστεί ότι η οιαδήποτε παρέμβαση γινόταν πάντοτε τηλεφωνικά! Το πρόγραμμα κοινοποιούνταν στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, ήτοι στον Διευθυντή κ. … και στον υφιστάμενο αυτού κ. …. καθώς και στη Διεύθυνση Προσωπικού, η οποία στη συνέχεια το απέστελνε στην επιθεώρηση εργασίας ως όφειλε.
Στο παρελθόν, είχαν γίνει κατά καιρούς τροποποιήσεις του προγράμματος από την Διεύθυνση Κυκλοφορίας. Ως αναφέρθηκε, οι τροποποιήσεις ήταν προφορικές και όχι γραπτές. Εντούτοις, ενθυμούμαι περιστατικά που έχουν λάβει χώρα και Σας τα αναφέρω κατωτέρω:
- Το μήνα Νοέμβριο του έτους 2021, στο πλαίσιο εργασιών στο σταθμό Ευαγγελισμού, ο εν λόγω σταθμός λειτούργησε. Η σταθμάρχης κ. …. αιτήθηκε να μην δουλέψει βράδυ εκεί. Όταν αυτό αναφέρθηκε στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας, η εντολή ήταν ότι θα δουλέψει καθώς άπαντες οι σταθμάρχες άντρες – γυναίκες είναι ισότιμοι. Κανονικά, ανέλαβε καθήκοντα και για να διασφαλίσω την προστασία των εργαζομένων στον εν λόγω σταθμό, απέστειλα την από 09-12-2021 επιστολή στο Α.Τ. Τεμπών για αυξημένη επιτήρηση του σταθμού.(σχετ. Α)
- Το μήνα Νοέμβριο του έτους 2021, με εντολή της Διοίκησης έκλεισε ο σταθμός του Βόλου.
- Την 31η/12/2021, ήτοι Παραμονή Πρωτοχρονιάς υπήρχαν πολλά δελτία ασθενείας του προσωπικού, λόγω Covid-19. Κατόπιν επικοινωνίας με τον κ… (ΔΚ), τροποποιήθηκαν τα ωράρια των σταθμών, αλλά και τα δρομολόγια τρένων.
- Το μήνα Ιούνιο του έτους 2022, με εντολή της Διοίκησης έκλεισε ο σταθμός της Κατερίνης και τέθηκε σε λειτουργία ο σταθμός του Λιτοχώρου.
- Τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του έτους 2022, με εντολή της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας, μετακινήθηκε μία σταθμάρχης για ενίσχυση στην Θεσσαλονίκη.
- Την 27η/02/2023, με εντολή της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας έπρεπε να μετακινηθεί τον Μάρτιο ένας κλειδούχος από τον σταθμό Παλαιοφάρσαλο στο Λειανοκλάδι.
Τα ωράρια των σταθμών έως και την 31η/01/2023 ήταν συγκεκριμένα, ήτοι:
- Σταθμός Λάρισας 24ωρη λειτουργία (06.00 - 15.00, 14.00 - 23.00, 22.00 – 07.00)
- Σταθμός Παλαιοφαρσάλου δύο βάρδιες 06.00 - 14.30 και 14.30 - 23.00
- Σταθμός Βόλου μία βάρδια 04.00-13.30
- Σταθμός Λιτοχώρου δύο βάρδιες 05.15 – 14.45 και 14.45 – 00.15
- Σταθμός Καλαμπάκας μία βάρδια 10.30 – 19.30
- Σταθμός Ν. Πόρων κλειστός
- Σταθμός Κατερίνης κλειστός
Ωστόσο, την 26η/01/2023 μετέβην στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας και συζητήσαμε με τον Διευθυντή κ… για τα ωράρια και το πρόγραμμα των σταθμών. Με την ένταξη των νέων πιστοποιημένων σταθμαρχών, η Διεύθυνση αποφάσισε και ενέκρινε ότι:
- Ο σταθμός των Ν. Πόρων θα λειτουργήσει με ωράριο ως εξής: το πρώτο 10ημερο 13.00 - 21.00 και έπειτα από μέσα Φλεβάρη 13.30 - 21.30.
- Στο σταθμό Παλαιοφάρσαλο θα προστεθεί η νυχτερινή βάρδια και θα τροποποιηθούν τα ωράρια ως εξής 06.00 – 15.00, 14.00 - 23.00 και 22.00 – 07.00.
- Στο σταθμό Λιτόχωρο θα προστεθεί η νυχτερινή βάρδια και θα τροποποιηθούν τα ωράρια ως εξής 06.00 – 15.00, 14.00 - 23.00 και 22.00 – 07.00.
- Στο σταθμό Βόλο θα προστεθεί η απογευματινή βάρδια 14.00 – 23.30.
- Η Λάρισα θα συνέχιζε 24ωρη με ενίσχυση στην πρωινή και απογευματινή βάρδια.
Επομένως, γνωρίζοντας
- ότι η δύναμη του παλιού προσωπικού δεν άλλαξε, προστέθηκαν τέσσερις (4) νέες βάρδιες. Επομένως ήταν αδύνατον να μην εργαστούν μόνοι τους οι νεοπροσληφθέντες. Άρα, η Διεύθυνση ούσα αρμόδια, έκρινε ότι μπορούν να εργαστούν κανονικά.
- Ότι με την προσθήκη των δεκατεσσάρων (14) πιστοποιημένων προσληφθέντων σταθμαρχών, το προσωπικό μπορούσε να λαμβάνει τις περισσότερες δικαιούμενες ημερήσιες αναπαύσεις του μήνα και ως εκ τούτου διαμορφώνεται ως εξής η ΚΑΤΑΝΟΜΗ:
Από τους 12 παλαιότερους (εκτός του Προϊσταμένου): |
Ο κ. … είναι Γραμματέας της Επιθεώρησης. Κάλυπτε εκτάκτως βάρδιες, λόγω έλλειψης προσωπικού. |
Ο κ. … λόγω ακύρωσης επικείμενης συνταξιοδότησης και σοβαρού προβλήματος υγείας της συζύγου του εργάζεται μόνο στο Βόλο. (κάτοικος Βόλου) |
Οι κ. … και κ. … δουλεύουν μόνιμα στους σταθμούς με διπλή γραμμή κυκλοφορίας Λιτόχωρο, Κατερίνη και Αιγίνιο, και δεν είχαν εκπαιδευτεί στον πίνακα της Λάρισας (κάτοικοι Κατερίνης). Ο κ. … δουλεύει επίσης στους εν λόγω σταθμούς. (κάτοικος Κατερίνης). |
Ο κ. …., ο οποίος εργάζεται στην Λάρισα, ήταν εκτός υπηρεσίας από την 16η-01-2023 έως και μέσα μηνός Μαρτίου με δελτίο ασθενείας. |
Οι υπόλοιποι επτά (7) δουλεύουν στους σταθμούς Λάρισα, Παλαιοφάρσαλο, Καλαμπάκα κυκλικά και Ν. Πόρους, από το άνοιγμα του σταθμού τον Φεβρουάριο. Από αυτούς, διπλή γραμμή και αυξημένη κυκλοφορία έχουν η Λάρισα, ο Παλαιοφάρσαλος και οι Ν. Πόροι, επομένως 7 βάρδιες ανά 24ωρο, αυτομάτως θα έπρεπε και οι 7 παλιοί να εργαστούν όλο το μήνα χωρίς καμία ημερήσια ανάπαυση και χωρίς εναλλαγή (εναλλαγή ή αλλαγή θεωρείται η ημέρα μετά τις συνεχόμενες βραδινές βάρδιες) (άρθρο 36 ΦΕΚ). ΠΡΑΓΜΑ ΑΔΥΝΑΤΟ. Εν προκειμένω, να προστεθεί ότι αναφορικά με τις αναπαύσεις, ο εκάστοτε εργαζόμενος κατέθετε έγγραφο εν είδει αίτησης. Επί παραδείγματι, Σας εγχειρίζω δύο σχετικές αιτήσεις της κ… και της κ…. (σχετ. Β και γ) |
- ότι η νυχτερινή βάρδια στη Λάρισα, μετά την ώρα 00, έχει μόνο 10 αφίξεις/αναχωρήσεις.
Κατανομήθηκαν οι βάρδιες.
Όταν και εξεδόθη το πρόγραμμα περί τα τέλη του μηνός Ιανουαρίου, ο κ. Σαμαράς θα ελάμβανε επτά (7) ημερήσιες αναπαύσεις, θα επέστρεφε στην Λάρισα για μαθητεία-ενημέρωση νύχτα την 22η και 23η Φεβρουαρίου και θα συνέχιζε νύχτα μόνος του (σχετ. 23α)
Όμως λόγω έκτακτων αναγκών (μονοδρόμηση πορείας) στον σταθμό των Ν. Πόρων που διαθέτει διπλή γραμμή, πήγε να εργαστεί 20-22 Φεβρουαρίου εκεί, την πρώτη μέρα μαζί με την … (νεοπροσληφθείσα) για να ενημερωθεί και ώρες 13.30 – 21.30 και μετά 21 και 22 Φεβρουαρίου, ώρες 07.30 – 15.30. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι πέρα από την πιο απαιτητική κατάσταση αυτή της μονοδρόμησης, διαχειρίστηκε μόνος του 22 αφίξεις/αναχωρήσεις τρένων.
Μάλιστα, την 21η Φεβρουαρίου μετέβην στον σταθμό των Ν. Πόρων για επιθεώρηση.
Ο κ. … ήταν ο μόνος από τους νεοπροσληφθέντες με την πιο πρόσφατη νυχτερινή βάρδια στην Λάρισα τον μήνα Ιανουάριο.
Εδώ να τονιστεί ότι κ. Σαμαράς με την πρόσληψη του, παρουσιάστηκε τον μήνα Ιούλιο στο Σ. Λάρισας και από 07/07/2022 έως και 31/07/2022 ευρισκόταν καθημερινά κατά τις πρωινές ώρες στο γραφείο κίνησης.(σχετ. 31)
Σαφέστατα και επιθυμία όλων μας (εργαζομένων) αποτελούσε η ανάληψη οργανικών θέσεων σε κάθε σταθμό, αφού αφενός θα υπήρχε καλύτερη διαχείριση αλλά και το κόστος μετακινήσεων για τον Οργανισμό θα ήταν λιγότερο έως και ανύπαρκτο.
Πάντοτε όμως η επικοινωνία με όλους τους εργαζομένους ήταν πολύ καλή, αφού υπήρχε κοινός στόχος. Ενδεικτικό αυτού, την 27η/02/2023 και ώρα 00.20, επικοινώνησα με τον κλειδούχο βάρδιας κ. …. Αφού μίλησα μαζί του, του είπα να μου δώσει στο τηλέφωνο και τον κ. …. Ρωτώντας τον να μάθω πως πάει η βάρδια, μου απάντησε «όλα καλά Προϊστάμενε».
Άπαντες οι εργαζόμενοι (μόνιμοι και νεοπροσληφθέντες – συμβασιούχοι και μη) ήμασταν ισότιμοι. Πέραν της ιδιότητας του προϊσταμένου επιθεώρησης ή του γραμματέως, η οποία αποκτάται εκ των υστέρων, τα εργασιακά μας καθήκοντα υπερέχουν. Η ανάληψη της θέσης στο Τμήμα Επιθεώρησης για τον εκάστοτε εργαζόμενο – προϊστάμενο επιθεώρησης, συνεπάγεται την εκτέλεση των καθηκόντων του, όπως ρητά ορίζονται. Σε όλους τους Σταθμούς, οι συνάδελφοι προϊστάμενοι εκτελούσαν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τα υπάρχοντα νεοπροσληφθέντα άτομα. Επί παραδείγματι, στο Σταθμό Πλατύ – ο οποίος αποτελεί κόμβος - η νεοπροσληφθείσα κ. …, για τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο θα εργαζόταν βράδυ για έξι ημέρες όπως εμφαίνεται από το σχετικό πρόγραμμα. Στο Σταθμό Αφιδνών, Αυλώνα και Ρουφ ομοίως. (Σχετ. δ) – η … εργάστηκε και τον Φεβρουάριο μόνη της .
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αρχικά, στο παρόν στάδιο να τονισθεί έτι περαιτέρω ότι ο κ… δεν άνηκε στους νεοπροσληφθέντες συμβασιούχους, αλλά τοποθετήθηκε τον μήνα Ιούλιο του έτους 2022 στο Τμήμα Επιθεώρησης Λάρισας, ύστερα από μετάταξη, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 9026588 από 14/06/2022 απόφαση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ. Προσκομίζεται, δε, ενώπιον Σας η υπ’ αριθ. Πρωτ. 9030391/07-07-2020 επιστολή με θέμα τη μεταφορά υπαλλήλου στον ΟΣΕ. (Σχετ. 19) Πριν από αυτό, δεν τον γνώριζα και δεν είχα επαφές μαζί του.
Μαζί με τον ομοίως νεοπροσληφθέντα κ. … πραγματοποίησαν τις περισσότερες ώρες μαθητείας κατά τη νυχτερινή βάρδια στη Λάρισα.
Από την 02η/08/2022 άπαντες οι νεοπροσληφθέντες έλαβαν την απαραίτητη και απαιτούμενη εκπαίδευση από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας στην Θεσσαλονίκη έως και την 24η/10/2022. Την επομένη ημέρα, ήτοι την 25η/10/2022, μετέβησαν άπαντες στη Λάρισα, όπου και έλαβαν την πρακτική εκπαίδευση από τους σταθμάρχες που εκτελούσαν τα καθήκοντά τους ανά Σταθμό έως και την 20η/01/2023. Η εν λόγω μαθητεία είχε διάρκεια εβδομήντα πέντε (75) ημερών και καθορίστηκε από την αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Στο σημείο αυτό αναφέρεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 19/ΦΕΚ Β΄2623/30.05.2022, ο μαθητευόμενος, προ της επιτυχίας του στις εξετάσεις, δεν θα εκτελεί υπεύθυνη εργασία. Επομένως, μετά τις επιτυχημένες εξετάσεις εκτελεί. (σχετ. ε)
Την 23η/01/2023 πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητες γραπτές εξετάσεις στη Θεσσαλονίκη και την 24η/01/2023 εξετάσθηκαν στις προφορικές εξετάσεις από την αρμόδια Τριμελή Επιτροπή. Λαμβάνοντας άπαντες την πιστοποίηση, επέστρεψαν στη Λάρισα προκειμένου να αναλάβουν τα καθήκοντά τους. Την 01η/02/2023 τοποθετήθηκαν οι νέοι – πλέον - σταθμάρχες. Άπαντες έλαβαν την ίδια εκπαίδευση.
Ο κ. … τον μήνα Ιανουάριο πραγματοποίησε τη μαθητεία του ως εξής:
- Την 02η/01/2023 έως 08η/01/2023 στο Σταθμό της Καλαμπάκας με ωράριο 10:30 έως 19:30. Την πρώτη ημέρα ευρισκόταν μαζί μου, τις υπόλοιπες τρεις ημέρες με τον κ … και έκτοκτε με τον κ. …
- Την 09η/01/2023 έως και 21η/01/2023 στο Σταθμό του Λιτόχωρου.
- Την 23η/01/2023 και 24η/01/2023 πραγματοποιήθηκαν οι απαιτούμενες εξετάσεις.
- Την 25η/01/2023 έλαβε χώρα συγκέντρωση κατά την οποία ενημερώθηκαν περί της τήρησης των ωραρίων.
- Την 26η/01/2023 συνεχίζει τα καθήκοντά του στο Σταθμό της Λάρισας στη νυχτερινή βάρδια.
Να προστεθεί στο παρόν σημείο, ότι κατά τη διάρκεια της μαθητείας έκαστου εκπαιδευόμενου, τόπος εργασίας είναι αυτός της εκπαίδευσης και ως εκ τούτου ανήκει στο προσωπικό της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Σύμφωνα, άλλωστε με το άρθρο 31 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄) παρ. 1 και παρ. 3, (σχετ. 20) αφενός η τοποθέτηση ορίζεται από τη Διοίκηση, αφετέρου πειθαρχικός προϊστάμενος κατά τη θεωρητική εκπαίδευση είναι ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και κατά την πρακτική εκπαίδευση είναι ο Προϊστάμενος της Υπηρεσιακής Μονάδας που εκτελεί την πρακτική του.
Ενώ, αναφορικά με τη διαδικασία αξιολόγησης όπως αυτή διαρθρώνεται στο άρθρο 29 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄), (σχετ. 21) ο χρόνος, η περιοδικότητα, η μεθοδολογία, τα κριτήρια και εν γένει η διαδικασία αξιολόγησης καθορίζονται και μεταβάλλονται από τη Διοίκηση, εντός του πλαισίου του Νόμου. Εν συνεχεία ανακοινώνονται στο προσωπικό και ισχύουν για το επόμενο ημερολογιακό έτος. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου αυτού θα καθοριστούν με εγκύκλιο του Διευθύνοντος Συμβούλου. Μέχρι και σήμερα, ουδεμία εγκύκλιος εξεδόθη!