Ναυάγιο: «Λουκέτο» στην πιο διάσημη παραλία της Ζακύνθου - Η ιστορία του «Παναγιώτη»
O καθηγητής Γεωλογίας, Ευθύμης Λέκκας μιλά στο Newsbomb.gr για την απόφαση να παραμείνει κλειστή η περίφημη παραλία του Ναυαγίου στη Ζάκυνθο για λόγους ασφαλείας - Aπό την άλλη πλευρά, ο δήμαρχος του νησιού κάνει λόγο για αρνητικές συνέπειες στον τουρισμό - Η ιστορία του θρυλικού πλοίου που έδωσε το όνομά του στην παραλία
Αναστάτωση έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες στη Ζάκυνθο έπειτα από το «λουκέτο» στη διασημότερη παραλία του νησιού το «Ναυάγιο». Πρόκειται για μία απόφαση που αν και ήταν αναμενόμενη, «ταρακούνησε» τις τουριστικές επιχειρήσεις του νησιού, καθώς ένα από διασημότερα αξιοθέατά τους, δεν θα είναι πλέον διαθέσιμο για επίσκεψη.
Η απόφαση να κλείσει προσωρινά η παραλία εξ ολοκλήρου βασίστηκε σε ανησυχίες για την ασφάλεια των λουομένων, καθώς ο κίνδυνος κατολισθήσεων ήταν σημαντικός και η εφαρμογή των απαραίτητων προληπτικών μέτρων αποτελούσε δύσκολο έργο λόγω του μοναδικού τοπίου.
Σύμφωνα με την αυτοψία, που διενεργήθηκε στις 8 Μαρτίου 2023 από επιστημονικό κλιμάκιο του ΟΑΣΠ, υπό την καθοδήγηση του προέδρου του, καθηγητή Ευθύμιου Λέκκα, διαπιστώθηκε εκτεταμένος κατολισθητικός κίνδυνος λόγω διάβρωσης στα περιμετρικά πρανή.
Δήμαρχος Ζακύνθου στο Newsbomb.gr: Η οικονομία του νησιού εξαρτάται αρκετά από το «Ναυάγιο»
«Παγωμένος» είναι ο δήμος Ζακύνθου, μετά την εισήγηση του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) να κλείσει -σε συνεννόηση και με τα αρμόδια Υπουργεία- το «Ναυάγιο» για την τουριστική περίοδο.
Όπως είπε ο δήμαρχος Ζακύνθου, Νικήτας Αρετάκης στο Newsbomb.gr, το κλείσιμο της διάσημης παραλίας ήταν ένα αιφνιδιαστικό «χτύπημα» για το νησί.
«Οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες είναι αναστατωμένοι καθώς η οικονομία του νησιού εξαρτάται αρκετά από το “Ναυάγιο”. Ελπίζουμε ότι θα πάει καλά η υπόθεση γιατί η παραλία μπορεί να λειτουργήσει», είπε ο δήμαρχος Ζακύνθου, Νικήτας Αρετάκης στο Newsbomb.gr.
«Το Ναυάγιο θα ανοίξει ξανά, με μέτρα και συγκεκριμένες ώρες. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα επιτρέψει τη λειτουργία της παραλίας. Την Μεγάλη Πέμπτη μας ενημέρωσαν ότι υπάρχει περίπτωση έπειτα από επανέλεγχο που έγινε, να ανοίξει ξανά το Ναυάγιο απλά με όρους, π.χ. να μπορούν οι λουόμενοι να κάνουν μπάνιο σε απόσταση 20 μέτρων από την ακτή. Θα δούμε πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση», συμπλήρωσε.
Λέκκας στο Newsbomb.gr: Περιμένουμε εξελίξεις γύρω από το Ναυάγιο
«Δεν γνωρίζω, γιατί περιμένουμε εξελίξεις γύρω από το Ναυάγιο και το κατά πόσο θα επιτραπεί ή όχι στους λουόμενους να προσεγγίζουν την παραλία. Οι εξελίξεις αυτές θα έρθουν τις επόμενες ημέρες ενόψει και της τουριστικής σεζόν», ανέφερε στο Newsbomb.gr o καθηγητής Γεωλογίας Ευθύμης Λέκκας.
Σε άλλη συνέντευξη ο καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας, είχε αναφερθεί στους λόγους για τους οποίους προτάθηκε να κλείσει η παραλία για λόγους ασφαλείας. Οι λόγοι αυτοί σχετίζονται με τον κίνδυνο κατολισθήσεων λόγω της διάβρωσης στα βραχώδη τμήματα που περιβάλλουν την παραλία Ναυάγιο. Μάλιστα, σε αυτοψίες που έχουν γίνει ο κίνδυνος κατολισθήσεων χαρακτηρίστηκε εκτεταμένος.
Τα μέτρα που προβλέπει το ΦΕΚ
Όσον αφορά τις απαγορεύσεις στην πρόσβαση στο Ναυάγιο (που αποτελούσε το νούμερο ένα προορισμό για τους τουρίστες του νησιού) τα μέτρα περιγράφονται ως εξής (αναμένονται διευκρινίσεις):
α) Απαγόρευση πρόσβασης και προσέγγισης στην «Απαγορευμένη Ζώνη» και στη «Ζώνη Ελεγχόμενης Πρόσβασης», ως αυτές μνημονεύονται στην Εκτίμηση Διακινδύνευσης στην Περιοχή Ναυαγίου Ζακύνθου του ΟΑΣΠ.
β) Την απαγόρευση της πρόσβασης στο κορυφαίο τμήμα του πρανούς και στο πλάτωμα που υφίσταται έμπροσθεν του πρανούς και συνορεύει με δρόμο πρόσβασης επισκεπτών, με όριο απαγόρευσης απόσταση 10 μέτρων από το όριο του πρανούς.
γ) Την κατ’ εξαίρεση προσέγγιση στην ζώνη ελεύθερης πρόσβασης αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και παροχής βοήθειας.
Την απαγόρευση της κυκλοφορίας και της προσέγγισης - αγκυροβολίας κάθε πλωτού μηχανοκίνητου ή μη μηχανοκίνητου μέσου, καθώς και την απαγόρευση λήψης θαλάσσιου λουτρού από λουόμενους στη θαλάσσια περιοχή εσωτερικά της νοητής γραμμής η οποία ενώνει τα δύο άκρα (βόρειο και νότιο) του Όρμου «Ναυάγιο» Ζακύνθου. Η προσέγγιση στην εν λόγω θαλάσσια περιοχή επιτρέπεται μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και παροχής βοήθειας.
Ποιοι θα μπορούν να κολυμπούν στην παραλία
Σύμφωνα με «Τα Νέα», το Ναυάγιο της Ζακύνθου θα είναι ανοιχτό μόνο από θαλάσσης. Τα σκάφη με επιβάτες θα μπορούν να προσεγγίζουν τον κόλπο του ναυαγίου σε συγκεκριμένη απόσταση και όσοι θέλουν να βουτήξουν στα νερά της φημισμένης παραλίας.
Η εφημερίδα αναφέρει ότι αναμένεται άμεσα η εξειδίκευση της ΚΥΑ.
Όσον αφορά στην απόσταση που θα μπορούν να δένουν τα πλοιάρια, πιθανότατα θα είναι περίπου 40 μέτρα από την ακτή. Το ίδιο θα ισχύει και για τους κολυμβητές. Θα μπορούν να κολυμπούν σε απόσταση 40 μέτρων από το «Ναυάγιο», αλλά δεν θα μπορούν να περπατήσουν στην παραλία.
Υπενθυμίζεται πως οι απαγορεύσεις θα ισχύουν έως τις 31 Οκτωβρίου.
Το Ναυάγιο της Ζακύνθου, είναι μια από τις πιο όμορφες παραλίες της Ελλάδας και η πιο φημισμένη του νησιού του Ιονίου.
Τα κρύα και γαλανά νερά της, η υπέροχη αμμουδιά και το τοπίο στο σύνολό της θυμίζουν πίνακα ζωγραφικής, το σκηνικό συμπληρώνεται με το «κουφάρι» του πλοίου που βρίσκεται στο κέντρο της παραλίας και αποτέλεσε και την αφορμή για την ονομασία της, καθώς μέχρι το 1982 ήταν γνωστή ως «Άγιος Γεώργιος».
Πριν από 43 χρόνια, την 1η Οκτωβρίου 1980, το εμπορικό πλοίο «Παναγιώτης» που η ιστορία το ήθελε να μεταφέρει 1.895 λαθραία κουτιά τσιγάρων (σ.σ. αξίας τότε 200.000 δολαρίων) βρέθηκε εκτός πορείας και προσέκρουσε σε βράχους. Ο αστικός μύθος αναφέρει ότι τα συγκεκριμένα τσιγάρα θα μεταπωλούνταν σε προσυμφωνημένο σημείο σε διεθνή ύδατα.
Ωστόσο, λόγω εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών και χαλασμένης μηχανής, το πλοίο βρέθηκε εκτός πορείας και σύντομα έπεσε στα βράχια της βορειοδυτικής παραλίας της Ζακύνθου, προσαράζοντας τελικά στο κέντρο της ακτής, την οποία έμελλε να μετατρέψει σε ένα από τα πιο διάσημα αξιοθέατα του νησιού, παγκοσμίως.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα 9 μέλη του πληρώματος έμειναν στην παραλία μόνοι τους για δυο μέρες, μέχρι να καταφέρουν να απεγκλωβιστούν - και να συλληφθούν όλοι από το Λιμενικό.
Μεγάλο μέρος του πολύτιμου φορτίου του πλοίου χάθηκε, το Λιμενικό είχε βρει ελάχιστες κούτες με τσιγάρα στο κουφάρι του πλοίου που έμελλε να χαρακτηρίσει το νησί της Ζακύνθου για τις επόμενες δεκαετίες. Φημολογείται ότι οι κάτοικοι όταν έμαθαν για το περιστατικό έσπευσαν για να αρπάξουν ότι μπορούσαν.
Και κάπως έτσι, έγινε γνωστό σε όλο τον κόσμο το «ναυάγιο της Ζακύνθου». Άνθρωποι από όλο τον πλανήτη επισκέπτονται την Ελλάδα με στόχο να βρεθούν σε αυτή τη διάσημη πια παραλία, την οποία προσεγγίζεις μόνο από θαλάσσης.
Η ιστορία του πλοίου και οι τέσσερις μετονομασίες
Το πλοίο «Παναγιώτης» έχει μια μακρόχρονη ιστορία, στην διάρκεια της οποίας άλλαξε ιδιοκτήτες και ονόματα. Συγκεκριμένα το πλοίο μεταξύ του 1937 και 1975 είχε αλλάξει τέσσερις ονομασίες.
- 1937 - Ναυπήγηση του πλοίου στη Σκωτία με το όνομα «Saint Bedan» από την εταιρία Scott & Sons, στο Μπόουλινγκ Σκωτίας. Καθέλκυσή του στις 14 Ιανουαρίου 1937 με ιδιοκτήτρια την εταιρία J. & A. Gardner & Co. Ltd., με έδρα την Γλασκώβη Σκωτίας.
- 1964 - Μεταπώληση του πλοίου στους Έλληνες Μ. Γκιγκιλίνη και Σ. Κακασσίνα στη Θεσσαλονίκη και μετονομασία του σε «Μερόπη».
- 1966 - Μεταπώληση του πλοίου στον Ν. Κάλφα, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και μετονομασία του σε «Χάρις».
- 1975 - Μεταπώληση του πλοίου στην εταιρία Π. Λυσικάτος & Co. με έδρα τον Πειραιά και μετονομασία του σε «Παναγιώτης».
Σχετικές ειδήσεις
Εντοπίστηκε ναυάγιο στο Κάβο Ντόρο – Η τραγική ιστορία του «Χρυσή Αυγή»
Ζάκυνθος: Κλειστό το «Ναυάγιο» - Διχασμός ανάμεσα στην ασφάλεια και την τουριστική οικονομία
Λέκκας: Γιατί μπήκε «λουκέτο» στο Ναυάγιο της Ζακύνθου