Παιχνίδια θανάτου στους δρόμους με τα ηλεκτρικά πατίνια - Κρούει τον κώδωνα συγκοινωνιολόγος

Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει δύο δυστυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια σε Πάρο και Μύκονο που προβληματίζουν
Intime News
3'

Χάος έχει προκληθεί σε δρόμους και πεζοδρόμια αστικών πόλεων αλλά και τουριστικών περιοχών από τα ηλεκτρικά πατίνια, σύμφωνα με όσα είπε στο OPEN ο συγκοινωνιολόγος, Σταύρος Κωνσταντινίδης.

Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει δύο δυστυχήματα σε Πάρο και Μύκονο που προβληματίζουν. Μάλιστα, αξίζει να επισημανθεί ότι στη χώρα μας ισχύει συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, το 2021, για να προβλέψει όλες τις ρυθμίσεις που πρέπει να συνοδεύουν τα ηλεκτρικά πατίνια και την χρήση τους. Αυτό αναγνωρίζει δύο κατηγορίες, για όλα τα ΕΠΗΟ «Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) δηλαδή πατίνια, e-roller, e-skateboard, αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways):

ανώτατης ταχύτητας 6 χλμ./ώρα για ηλικίες 12+ που συμπεριφέρονται όπως οι πεζοί
ανώτατης ταχύτητας 25 χλμ./ώρα για ηλικίες 15+ που προσιδιάζουν στο ποδήλατο
Ωστόσο στην πράξη αυτό το ανώτατο όριο των 25 χλμ./ώρα στην πράξη δεν τηρείται και υπάρχουν καταγεγραμμένες περιπτώσεις ακόμη και κίνησης τέτοιων οχημάτων στις εθνικές οδούς.

«Τα δύο περιστατικά στα νησιά πρέπει να προβληματίσουν, επειδή ως χώρα δεν έχουμε αντιμετωπίσει το μεγάλο θέμα της οδικής ασφάλειας, δεν έχουμε αντιμετωπίσει την διαχείριση των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης. Οι όποιες προδιαγραφές δεν τηρούνται και δεν είναι δυνατόν να τηρούνται στην πράξη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντινίδης.

Τα 25 χλμ./ώρα ως ανώτατο όριο ταχύτητας για την κίνηση σε δρόμους κατοικημένων περιοχών με όριο ταχύτητας τα 50 χλμ./ώρα, είναι το πλαίσιο για τα πατίνια. Δηλαδή, τυπικά δεν μπορούν να κινούνται σε κεντρικούς δρόμους με ανώτερο όριο, όπως π.χ. η Σταδίου στην Αθήνα ή η Τσιμισκή στην Θεσσαλονίκη. Πρέπει να κινούνται σε παράπλευρους δρόμους. Αλλά αυτό μάλλον είναι αδύνατο να ελεγχθεί.

Στα νησιά η κατάσταση είναι πάρα πολύ κακή, οι συνθήκες κυκλοφορίας. Θρηνούμε κάθε χρόνο πάρα πολλούς νεκρούς, έχουμε πάρα πολλούς τραυματίες. Το πρόβλημα προκύπτει και από την παροχή των μέσων μέσω επιχειρήσεων ενοικίασης, τόσο για πατίνια όσο και για «γουρούνες», κάθε είδους οχήματα, που συνυπάρχουν στο δρόμο. Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά τους δημιουργούν πάρα πολλά προβλήματα. «Πρέπει να δούμε με πολλή προσοχή το ζήτημα αυτό, γιατί θα έχουμε και άλλα θύματα, εφόσον δεν ελέγξουμε το ζήτημα της ταχύτητας».

Τι ισχύει με βάση τον ΚΟΚ

  • υποχρεωτική χρήση κράνους
  • υποχρεωτική χρήση αντανακλαστικού εξοπλισμού τη νύχτα
  • μέγιστο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ./ώρα
  • υποχρεωτική κίνηση σε ποδηλατόδρομους όπου
  • υπάρχουν για την δεύτερη κατηγορία (6-25 χλμ./ώρα), αλλιώς στο δεξιό άκρο του οδοστρώματος
  • απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα
  • υποχρεωτική ύπαρξη κουδουνιού, λευκού ή κίτρινου φωτός μπροστά, ερυθρού ανακλαστικού πίσω για νυχτερινή κίνηση
  • απαγόρευση χρήσης ακουστικών ή κινητού εν κινήσει
  • απαγόρευση μεταφοράς συνεπιβάτη
  • απαγόρευση παράλληλης πορείας με άλλο ΕΠΗΟ
  • υποχρεωτική μείωση ταχύτητας αντίστοιχης με τους πεζούς όπου υπάρχουν
  • υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς
  • υποχρεωτική αποβίβαση και βάδισμα όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος