Ναυάγιο στην Πύλο: Ανακρίνονται 8 ύποπτοι ως διακινητές - Οι συγγενείς αναζητούν τους δικούς τους
Σε εξέλιξη βρίσκεται η προανάκριση στο λιμεναρχείο της Καλαμάτας, καθώς μέχρι στιγμής 8 άτομα έχουν περάσει από την προανακριτική διαδικασία ως ύποπτοι για την παράνομη μεταφορά των δεκάδων μεταναστών με αλιευτικό σκάφος που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για Αιγύπτιους που φέρονται ως ύποπτοι για διακίνηση. Πριν από λίγη ώρα ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς βρέθηκε στο Λιμεναρχείο της Καλαμάτας προκειμένου να ενημερωθεί για τις έρευνες.
«Είμαι εδώ για να κατανοήσω καλύτερα τι συνέβη και τον ρόλο της Frontex. Είμαι εδώ επίσης για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου και τη βοήθειά μου στους Έλληνες συναδέλφους που έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές» είπε ο κ. Λάιτενς. Όπως είπε η καρδιά του είναι με τα θύματα και τις οικογένειές του ενώ τόνισε ότι μόλις έμαθε για το δυστύχημα άλλαξε το πρόγραμμα του για να έρθει στην Καλαμάτα. «Είναι ένα φρικτό γεγονός», σημείωσε.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου μεταξύ των 104 διασωθέντων από το ναυάγιο της Πύλου υπάρχουν και 6-8 ασυνόδευτοι ανήλικοι οι οποίοι θα μεταφερθούν μαζί με τους υπόλοιπους διασωθέντες στη δομή της Μαλακάσας.
Εκεί θα παραμείνουν για μια ή δύο νύχτες και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε άλλες δομές για ανηλίκους. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες πρόκειται για ανήλικους άνω των 16 ετών.
Από το πρωί καταφθάνουν συγγενείς επιβαινόντων στο λιμάνι της Καλαμάτας
Συνεχώς καταφθάνουν συγγενείς επιβαινόντων στο Λιμάνι της Καλαμάτας ψάχνοντας εναγωνίως τους δικούς τους ανθρώπους που βρίσκονταν στο αλιευτικό πλοίο που ναυάγησε στα ανοιχτά της Πύλου.
Ο Κασίμ Αμπουζίντ έφτασε από τη Γερμανία και μαζί με έναν φίλο του σήμερα το μεσημέρι βρέθηκε στο λιμάνι της Καλαμάτας αναζητώντας τη γυναίκα του κι άλλους 6 συγγενείς του που επέβαιναν στο πλοίο. Διασχίζοντας τον δρόμο προς το χώρο όπου διαμένουν οι διασωθέντες μετανάστες πλησίαζε στις χαραμάδες μήπως και καταφέρει να βρει κάποιον από τους αγνοούμενους οικείους του, ενώ έδειχνε και φωτογραφία της γυναίκας του μήπως και την έχει δει κάποιος. Συνομιλώντας με στελέχη του Λιμενικού Σώματος του επετράπη η είσοδος στον χώρο, ώστε να ψάξει μέσα μήπως τυχόν έβρισκε τη σύζυγό του. Όπως ανέφερε η γυναίκα του πήγαινε στην Ιταλία, ενώ σε επικοινωνία που είχε μαζί της του είχε πει ότι στο αλιευτικό πλοίο βρίσκονταν άλλες 20 γυναίκες, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν στα αμπάρια.
Ο Άφταμπ ζει στην Αγγλία και είναι από το Πακιστάν και όπως λέει βρήκαν έναν συγγενή τους, αλλά αναζητούν ακόμη άλλα 4 άτομα. «Θέλουμε να μάθουμε που είναι ο υπόλοιπος κόσμος», ανέφερε.
Τις τελευταίες ώρες αυξάνεται ο αριθμός των συγγενών και μαζί και η αγωνία για την τύχη των οικείων τους. Άλλοι συνοδεύονται από φίλους τους και άλλοι μόνοι τους, ακολουθώντας όμως την ίδια διαδικασία. Στέκονται στα κιγκλιδώματα που έχουν τοποθετηθεί, συνομιλούν με τις αρμόδιες αρχές, οι οποίοι σημειώνουν τα στοιχεία τους αφήνοντας κάποιους να περάσουν μήπως και αναγνωρίσουν το άτομο που αναζητούν.
Παράλληλα στα κινητά κέντρα που έχουν στηθεί όλη τη μέρα οι διασωθέντες μετανάστες υποβάλλονται διαρκώς σε εξετάσεις, ενώ τους παρέχεται και ψυχολογική υποστήριξη από τους εθελοντές και τις οργανώσεις που από χθες κατέφθασαν στο λιμάνι.
Άμεση ήταν η κινητοποίηση των τοπικών αρχών στην Καλαμάτα, όπως δήλωσε ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος.
«Κινητοποιήσαμε τις διαδικασίες όλες συνεργαστήκαμε με τις υγειονομικές δομές της περιοχής και όχι μόνο, τέθηκαν σε επιφυλακή τα νοσοκομεία της Λακωνίας και της Αρκαδίας, ήρθαν εδώ ασθενοφόρα απ' όλη την Πελοπόννησο, γιατί είχαμε την ελπίδα ότι θα κληθούμε να διαχειριστούμε πάρα πολλούς διασωθέντες . Ο νεκροί είναι 78 εκ των οποίων μια γυναίκα κι αυτό επιβεβαιώνει ότι υπήρχαν γυναίκες μέσα στην ομάδα αυτή που ήταν στο σκάφος, όπως έλεγαν και οι ίδιοι οι πρόσφυγες. Δεν ήταν μόνο 182 άτομα, ήταν σίγουρα τριπλάσιοι», επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Καλαμάτας.
Ο κ. Βασιλόπουλος έδωσε έμφαση στην βοήθεια που παρείχαν οι κάτοικοι της Καλαμάτας. «Φάνηκε και χθες η κινητικότητα της κοινότητας της Καλαμάτας. Παρ' ό,τι έχουμε δημοτικά μαγειρεία και είχαμε ετοιμάσει το χθεσινοβραδινό φαγητό, τελικά δεν το φέραμε διότι έφεραν εδώ οι φορείς της περιοχής 160 μερίδες που προμηθεύτηκαν από κέτερινγκ για να φάνε οι άνθρωποι εδώ όπως και οι διασώστες που παραμένουν εδώ όλη την ημέρα. Και σήμερα συνεχίζουν φορείς και πολίτες να φέρνουν και νερό και ρούχα και φαγητό. Ήρθαν από χθες καινούργια ρούχα, παντόφλες, εσώρουχα, παπούτσια, από επιχειρήσεις της περιοχής μας», σημείωσε.
Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός ξεκινά τις διαδικασίες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων μεταναστών
Κλιμάκιο του Τομέα Αναζητήσεων & Restoring Family Links (RFL) του Ε.Ε.Σ. έφτασε σήμερα στην Καλαμάτα, προκειμένου να συντονίσει από το σημείο τις ενέργειες για την αναζήτηση των αγνοουμένων και την αποκατάσταση των οικογενειακών δεσμών των διασωθέντων του τραγικού ναυαγίου, όπως τονίζει ανακοίνωση του Ερυθρού Σταυρού.
Στο μεταξύ η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από το Λιμενικό Σώμα συνεχίζεται. Στο σημείο των ερευνών στη θαλάσσια περιοχή όπου σημειώθηκε το ναυάγιο, επιχειρούν ένα περιπολικό σκάφος του Λιμενικού, ένα πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, μία φρεγάτα, εννέα παραπλέοντα πλοία, ενώ από αέρος επιχειρούν τρία ελικόπτερα, του Λιμενικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού.
Γιατί τουμπάρισε το αλιευτικό με τις 700 ψυχές
Τουλάχιστον 78 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από το τραγικό ναυάγιο, ενώ οι διασωθέντες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι υπηκοότητας Συρίας, Πακιστάν και Αιγύπτου, ανέρχονται σε 104.
Ένα σκάφος μόλις 30 μέτρων, με περισσότερους από 700 ανθρώπους στοιβαγμένους σε όλους τους χώρους ως και τα αμπάρια, δεν ήταν καθόλου δύσκολο να αναποδογυρίσει, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Ήταν έρμαιο μικρών κυμάτων. Ήταν οριακό το σκάφος από πλευράς ευστάθειας επομένως από τον πρώτο κλυδωνισμό αναποδογύρισε», δήλωσε ο Γρήγορης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ/ Τμήμα Ναυπηγών.
«Η ευστάθεια ήταν οριακή γιατί ήταν πάρα πολλά άτομα και τα βαρύτερα εξ αυτών, οι άνδρες, ήταν στο κατάστρωμα».
«Ο μικρός αριθμός των διασωθέντων, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ανετράπη. Σε περίπτωση ανατροπής, τα άτομα που βρίσκονται στο εσωτερικό, δε σώνονται. Η ανατροπή γίνεται μέσα σε δευτερόλεπτα. (…) Πιστεύω ότι είχε περισσότερα από 500 άτομα», λέει ο ίδιος.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί το σκάφος δεν ανετράπη όταν συνάντησε σαφώς μεγαλύτερα κύματα ξεκινώντας πριν 5 ημέρες από το Τομπρούκ της Λιβύης, παρά ντελαπάρισε από τον μικρό κυματισμό στα ανοιχτά της Πύλου με μόλις 3 μποφόρ.
«Όταν ένας σκάφος είναι οριακά ευσταθές είναι επιρρεπές σε κοντά κύματα και όχι μεγάλα».
Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ανακατανομή των επιβατών πάνω στο αλιευτικό με τον ναύαρχο Νίκο Σπανό να επισημαίνει πως μια πιθανή βλάβη στη μηχανή, τους ακινητοποίησε για σχεδόν τρία τέταρτα, προκαλώντας εύλογα αναστάτωση.
«Όταν μετακινείται όλος αυτός ο πληθυσμός, θα αλλάξει το μετακεντρικό βάρος θα έχει κλίση 90 μοιρών και θα κάνει ανατροπή».
«Αν έμεινε σε ακυβερνησία και πέρασε ένα σουέλ, το σουέλ είναι ένα βουβό κύμα, το οποίο μπορεί να σηκωθεί και δύο μέτρα. Αν το έφερε στα πλάγια, είναι πολύ εύκολο να γίνει ανατροπή με τον κόσμο να μην μπορεί να κρατηθεί», είπε από την πλευρά του ο κυβερνήτης αντίστοιχου αλιευτικού, Κωνσταντίνος Παγώνης.
Πώς τους «στοίβαξαν» στα αμπάρια
Σύμφωνα με την εκπομπή Live News, στο Mega, στο επικίνδυνο ψαράδικο είχαν στριμωχτεί εκατοντάδες μετανάστες. Σύμφωνα με τα σχεδιαγράμματα του πλοίου που δημοσιεύτηκαν στην ίδια εκπομπή, στα αμπάρια οι άνθρωποι ουσιαστικά είχαν… συσκευαστεί. Τα αμπάρια ήταν ασφυκτικά γεμάτα και υπολογίζεται πως μέσα εκεί ήταν περισσότεροι από 300 άνθρωποι, καταλαμβάνοντας το πολύ 1τ.μ. ο καθένας τους.
«Είμαστε εδώ δύο λεπτά και θέλουμε να βγούμε έξω. Φαντάσου να τους έχεις αυτούς τους ανθρώπους μέσα», ανέφερε ο Νίκος Λεμπέσης, κυβερνήτης αλιευτικού σκάφους, μιλώντας στο Mega.
«Εγώ το έχω κάνει αυτό το ταξίδι. Τα σκάφη αυτό είναι ένα ξύλινο παλιό σκάφος, το οποίο ήταν υπερφορτωμένο. Καμία πρόβλεψη ασφαλείας δεν υπήρχε. Εγώ υποθέτω πως οι άνθρωποι μετακινήθηκαν και έτσι ήρθε τούμπα», πρόσθεσε ο ίδιος. Σύμφωνα, όμως, με άλλους εμπειρογνώμονες δεν αποκλείεται να προκάλεσαν το τουμπάρισμα του σκάφους ακόμα και οι ίδιοι οι διακινητές.
Φωτογραφίες που δημοσίευσε το Mega από παρόμοιο αμπάρι με του αλιευτικού:
«Οι διακινητές προκάλεσαν σκόπιμα την κλίση»
Ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, μιλά αναφορικά με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δηλώνοντας πως πρέπει να γίνει ένα restart δεδομένου ότι οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.
«Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο στον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους» δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ.
«Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους» συμπλήρωσε ο κ. Σπανός.
Μάλιστα, προχώρησε και σε εξηγήσεις και αναφορικά με τα γυναικόπαιδα λέγοντας ότι το γεγονός πως ήταν κλειδωμένα στο αμπάρι είναι μια πρακτική που συνηθίζεται να γίνεται από τους διακινητές μεταναστών. Μάλιστα, εξήγησε πως τους κρατούς ουσιαστικά φυλακισμένους εκεί μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.
Πόσο κοστίζουν τα δρομολόγια του θανάτου
Το γιατί γεμίζουν αυτά τα σκάφη οι λαθροδιακινητές αποκαλύπτει το τιμολόγιο της ελπίδας.
Από Λιβύη και Τυνησία σε φουσκωτά για Ιταλία ή από Αφγανιστάν, Ιράν, Ιράκ, Πακιστάν και Συρία με αναχώρηση από Τουρκία μέσω Αιγαίου για Ιταλία, με αλιευτικά ή ιστιοφόρα, η τιμή είναι από 6.000 έως 12.000 ευρώ ανά άτομο.
Ένα δρομολόγιο με 500 επιβαίνοντες, δίνει κέρδος από 3.000.000 έως 6.000.000 ευρώ.
«Συχνά, τα εγκληματικά δίκτυα απασχολούσαν Ουκρανούς υπηκόους για πλοήγηση των πλοίων από την Τουρκία στην Ιταλία. Οι κυβερνήτες, περιστασιακά στρατολογούνται διαδικτυακά, μέσω αγγελιών εργασίας που αναρτώνται στα social media», αποκαλύπτει, μετά από έρευνά της, η Europol.
Αν η μεταφορά με σκάφη δεν μπορεί να γίνει λόγω καιρού ή αν ο μετανάστης δεν μπορεί να πληρώσει τα κόστη, τότε επιστρατεύονται άλλα μέσα.
Από το Ιράν, το Ιράκ, την Ιορδανία και τη Συρία, με φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών και προορισμό τη Γερμανία, το κόστος είναι από 4.000 μέχρι 10.000 ευρώ ανά άτομο.
Από την Τουρκία μέσω Ελλάδας για την Ουγγαρία, με πολυτελή οχήματα, το κόστος είναι από 2.000 μέχρι 2.500 ευρώ ανά άτομο.
«Θα προκαλούσαμε ναυτικό δυστύχημα, εάν παρεμβαίναμε»
«Η ενεργοποίηση που έγινε χθες, ήταν από το ελληνικό Λιμενικό κατόπιν ειδοποίησης από τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων και επιστρατεύτηκε κι ένα εναέριο μέσο της Frontex το οποίο περιπολούσε στην περιοχή. Δικαιοδοσία στην συγκεκριμένη περιοχή έχει η Ελλάδα από άποψη έρευνας και διάσωσης, δεν παίζει ρόλο εάν η Frontex είναι εκεί. Ούτως η άλλως, παρ’ ότι έχει γίνει 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, είναι σε διεθνή ύδατα, αλλά δικαιοδοσίας της Ελλάδας σε επίπεδο έρευνας και διάσωσης», ανέφερε αρχικά, μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», για το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη βοήθεια της Ελλάδας αλλά και της Frontex: «Το πλοίο αφού εντοπίσθηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό. Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οιαδήποτε συνδρομή.
Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμη και τα τροφοεφόδια. Εμείς, ως Ελλάδα, ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο. Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε, αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα. Αυτό είπαν και στο δικό μας πλωτό».
Γιατί δεν παρενέβη το ελληνικό Λιμενικό αφού είδε ότι πρόκειται για παράνομη διακίνηση μεταναστών;
«Είναι ένα αλιευτικό σκάφος 25 – 30 μέτρων, πάρα πολύ παλιό σκάφος με πολλούς ανθρώπους πάνω στο εξωτερικό κατάστρωμα. Το βράδυ, όταν έφθασε το Λιμενικό και το είδαν μακροσκοπικά, όταν ο άλλος σού αρνείται κατηγορηματικά κάθε βοήθεια, δεν μπορείς με το ζόρι να του επιβάλλεις να εκτρέψει την πορεία του, γιατί αυτό που θα καταφέρναμε να κάνουμε, είναι να προκαλέσουμε ένα ναυτικό ατύχημα νωρίτερα από την ώρα που συνέβη», τόνισε ο κ. Αλεξίου.
«Ανάλογα με την περιοχή των θαλασσίων ζωνών και το έγκλημα που τελείται, έχει διαφορετικές δυνατότητες πράξεως. Εν προκειμένω, οιαδήποτε ενέργεια κάναμε και να τους τραβήξουμε χωρίς τη θέλησή τους, με 100 – 200 άτομα στο εξωτερικό κατάστρωμα και με την μετατόπιση που έγινε και πιθανότατα προκάλεσε τη βύθιση του πλοίου, αν παρεμβαίναμε για το είχαμε προκαλέσει νωρίτερα εμείς οι ίδιοι. Δεν μπορείς με το ζόρι να εκτρέψεις ένα πλοίο. Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για φορτίο. Δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις όταν αυτός που μιλάς αντιδρά. Εμείς μιλούσαμε με διαφορετικούς ανθρώπους και θα δούμε στην πορεία μέσω της προανακριτικής διαδικασίας», τόνισε χαρακτηριστικά.