Ναυάγιο στην Πύλο: Στον εισαγγελέα οι εννέα συλληφθέντες - Στη Μαλακάσα σήμερα οι 104 μετανάστες
Ναυάγιο ανοικτά της Πύλου - Όλες οι εξελίξεις: Στον εισαγγελέα Καλαμάτας οδηγήθηκαν αργά το βράδυ της Πέμπτης οι εννέα συλληφθέντες από το ναυάγιο στην Πύλο. Ελαχιστοποιούνται οι ελπίδες για τον εντοπισμό των αγνοούμενων μεταναστών
Στις 23:00 το βράδυ της Πέμπτης (17/6) εξήλθαν από το Λιμεναρχείο Καλαμάτας οι συλληφθέντες Αιγυπτιακής υπηκοότητας που φέρονται ως οι διακινητές των μεταναστών που επέβαιναν σε αλιευτικό σκάφος που βυθίστηκε στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου. Οι εννέα συλληφθέντες οδηγήθηκαν στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Καλαμάτας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος οι συλληφθέντες αιγυπτιακής υπηκοότητας είναι από 20-40 ετών.
Στόχος των αρχών ήταν να επισπεύσουν τη διαδικασία των ανακρίσεων έτσι ώστε να καταφέρουν να εντοπίσουν ποιοι από τους 104 που έχουν διασωθεί είναι πιθανό να εμπλέκονται στο κύκλωμα διακίνησης. Αυτό γιατί θέλουν να έχουν ολοκληρώσει τα προβλεπόμενα, πριν αρχίσει η μεταφορά των μεταναστών στη δομή της Μαλακάσας, όπου και θα φιλοξενηθούν το επόμενο διάστημα.
Δείτε εικόνες από την Καλαμάτα:
Την ίδια ώρα, μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στη Μεσόγειο η οποία συνέβη στα ανοικτά της Πύλου, όπου ναυάγησε το αλιευτικό στο οποίο σύμφωνα με μαρτυρίες επέβαιναν περισσότεροι από 700 μετανάστες, συγκλονίζει όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και όλο τον πλανήτη.
Λιμενικό: 104 μετανάστες έχουν διασωθεί - Έχουν ανασυρθεί 78 σοροί
Η τελευταία ενημέρωση από το Λιμενικό Σώμα αναφέρει πως, από την ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης αλλοδαπών που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου, υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, έχουν διασωθεί μέχρι στιγμής 104 άτομα και έχουν ανασυρθεί 78 σοροί.
Η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας με τη συνδρομή των στελεχών της Διεύθυνσης Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ), σε συνεργασία ως προς την έρευνα με το κινητό γραφείο επιχειρήσεων (Mobile Office) της EUROPOL, από την οποία ζητήθηκε η συνδρομή της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων (ΕΣΕ), συνέλαβε εννέα άνδρες εκ των ανωτέρω διασωθέντων, εθνικότητας Αιγυπτιακής, ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών, πλήρωμα του πλοίου οι οποίοι είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων.
Κατά συνέπεια, συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο στη χώρα, για παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, κατά παράβαση του Ν. 3386/2005 και του Ν. 4251/2014 όπως ισχύουν, καθώς επίσης και των άρθρων 187 (εγκληματική οργάνωση), 277 (πρόκληση ναυαγίου), 302 (ανθρωποκτονία από αμέλεια) και 306 (έκθεση ζωής σε κίνδυνο) του Π.Κ.
Το παράνομο κύκλωμα, στο οποίο ενδέχεται να ανήκουν οι συλληφθέντες, πιθανολογείται πως είχε οργανώσει το ταξίδι του μοιραίου αλιευτικού. Το σκάφος φέρεται εν τέλει να ξεκίνησε από την Αίγυπτο, όντας παντελώς άδειο. Στη συνέχεια, σταμάτησε στο Τομπρούκ της Λιβύης όπου και «στοίβαξε» τους ανθρώπους για να ξεκινήσει για την Ιταλία. Στη διαδρομή συνέβη το μοιραίο.
Στη δομή της Μαλακάσας σήμερα οι διασωθέντες της τραγωδίας
Το πρωί της Παρασκευής μετά τις 08:00 πρόκειται να ξεκινήσουν από την Καλαμάτα τα μισθωμένα από το δήμο λεωφορεία τα οποία θα μεταφέρουν τους διασωθέντες στη δομή της Μαλακάσας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου μεταξύ των 104 διασωθέντων από το ναυάγιο της Πύλου υπάρχουν και 6-8 ασυνόδευτοι ανήλικοι οι οποίοι θα μεταφερθούν μαζί με τους υπόλοιπους διασωθέντες στη δομή της Μαλακάσας.
Εκεί θα παραμείνουν για μια ή δύο νύχτες και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε άλλες δομές για ανηλίκους. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες πρόκειται για ανήλικους άνω των 16 ετών.
Συγκλονίζει το ηχητικό ντοκουμέντο λίγο πριν την τραγωδία
Όπως φάνηκε και από τις φωτογραφίες που ήρθαν στη δημοσιότητα στο πλοίο ήταν εκατοντάδες άνθρωποι στοιβαγμένοι σαν τσουβάλια, χωρίς σωσίβια. Γυναίκες και παιδιά που ήταν κλεισμένοι στα αμπάρια δεν πρόλαβαν καν να καταλάβουν τι συνέβη.
Η έκταση της φρίκης φαίνεται και στο ηχητικό ντοκουμέντο του MEGA από συνομιλία ακτιβίστριας με έναν από τους επιβάτες. Είναι η ακτιβίστρια Ναουάλ Σούφι που προσπαθεί να ηρεμήσει έναν από τους επιβάτες.
Γύρω στη 01:25 – 01:52 τα ξημερώματα της Τετάρτης ο επιβάτης επικοινώνησε με την ακτιβίστρια και της ζήτησε βοήθεια, εκφράζοντας τον φόβο του ότι θα βουλιάξουν.
Ακτιβίστρια: Όλα θα πάνε καλά, μην πηγαίνετε ούτε αριστερά ούτε δεξιά, περιμένετε εκεί μέχρι να έρθει βοήθεια.
Επιβάτης: Δε θέλουμε να τουμπάρει το πλοίο.
Ακτιβίστρια: Θα έρθει το καράβι να σας φέρει νερό, αλλά προσέξτε εάν πάτε όλοι προς ένα μέρος, το καράβι θα τουμπάρει.
Σε άλλη επικοινωνία αναφέρεται:
Πρόσφυγας: Ένας άνθρωπος από το καράβι μου, λέει ότι 6 άτομα έχουν πεθάνει.
Ακτιβίστρια: Οι 6 άνθρωποι είναι ηλικιωμένοι ή βρέφη;
Πρόσφυγας: Δεν ξέρω.
Ακτιβίστρια: Εντάξει. Θεέ μου. Άσε με να μιλήσω με τον κυβερνήτη. Θα πρέπει να ηρεμήσουν, να μην αναπτύσσουν ταχύτητα γιατί το καράβι θα ντελαπάρει. Από εσένα θέλω το εξής, να με ενημερώνετε τι γίνεται. Να μου στέλνεις μήνυμα ή να με παίρνεις τηλέφωνο.
Κατά τη διάρκεια της ίδιας επικοινωνίας, η γυναίκα τούς δίνει οδηγίες.
Ακτιβίστρια: Ένας ή δύο ή τρεις μόνο θα παίρνουν το νερό ή τα σωσίβια και όλοι οι υπόλοιποι θα παραμείνετε στις θέσεις σας. Με κατάλαβες; Είμαι σίγουρη ότι θα σας εντοπίσουν και θα σας σώσουν. Κάντε υπομονή αυτό δε θα γίνει άμεσα, αλλά θα έρθουν.
Στην Καλαμάτα ο επικεφαλής της Frontex
Η εκατόμβη νεκρών στη Μεσόγειο συγκλονίζει. Όσο περνούν οι ώρες, οι ελπίδες για την ανεύρεση επιζώντων λιγοστεύουν. Οι σοροί των άτυχων μεταναστών μεταφέρθηκαν από το λιμάνι της Καλαμάτας στο νεκροτομείο της Αθήνας για να ακολουθήσει η επώδυνη διαδικασία αναγνώρισης των θυμάτων.
Αντίστοιχα και στο λιμάνι της Καλαμάτας συνεχίζεται η αγωνιώδης προσπάθεια συγγενών και φίλων να βρουν σημάδια ζωής των δικών τους ανθρώπων.
Στο μεταξύ, έγινε η προανάκριση στο λιμεναρχείο της Καλαμάτας, ενώ μέχρι στιγμής εννέα άτομα έχουν περάσει από τη διαδικασία ως ύποπτοι και συνελήφθησαν.
Πρόκειται για Αιγύπτιους που φέρονται ως ύποπτοι για διακίνηση. Στην Καλαμάτα έσπευσε και ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς που βρέθηκε στο Λιμεναρχείο προκειμένου να ενημερωθεί για τις έρευνες.
«Είμαι εδώ για να κατανοήσω καλύτερα τι συνέβη και τον ρόλο της Frontex. Είμαι εδώ επίσης για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου και τη βοήθειά μου στους Έλληνες συναδέλφους που έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές» είπε ο κ. Λάιτενς. Όπως είπε η καρδιά του είναι με τα θύματα και τις οικογένειές του ενώ τόνισε ότι μόλις έμαθε για το δυστύχημα άλλαξε το πρόγραμμα του για να έρθει στην Καλαμάτα. «Είναι ένα φρικτό γεγονός», σημείωσε.
Καταρρέουν οι συγγενείς επιβαινόντων στο «σαπιοκάραβο του τρόμου»
Συνεχώς καταφθάνουν συγγενείς επιβαινόντων στο Λιμάνι της Καλαμάτας ψάχνοντας εναγωνίως τους δικούς τους ανθρώπους που βρίσκονταν στο αλιευτικό πλοίο που ναυάγησε στα ανοιχτά της Πύλου.
Άνθρωποι από Ιταλία, Αίγυπτο και άλλες χώρες βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας, ψάχνοντας πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να εντοπίσουν τους συγγενείς τους, μεταξύ των διασωθέντων.
Ο Κασίμ Αμπουζίντ έφτασε από τη Γερμανία και μαζί με έναν φίλο του το μεσημέρι της Πέμπτης, βρέθηκε στο λιμάνι της Καλαμάτας αναζητώντας τη γυναίκα του κι άλλους έξι συγγενείς του που επέβαιναν στο πλοίο. Διασχίζοντας τον δρόμο προς το χώρο όπου διαμένουν οι διασωθέντες μετανάστες πλησίαζε στις χαραμάδες μήπως και καταφέρει να βρει κάποιον από τους αγνοούμενους οικείους του, ενώ έδειχνε και φωτογραφία της γυναίκας του μήπως και την έχει δει κάποιος. Συνομιλώντας με στελέχη του Λιμενικού Σώματος του επετράπη η είσοδος στον χώρο, ώστε να ψάξει μέσα μήπως τυχόν έβρισκε τη σύζυγό του. Όπως ανέφερε η γυναίκα του πήγαινε στην Ιταλία, ενώ σε επικοινωνία που είχε μαζί της του είχε πει ότι στο αλιευτικό πλοίο βρίσκονταν άλλες 20 γυναίκες, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν στα αμπάρια.
Ο Άφταμπ ζει στην Αγγλία και είναι από το Πακιστάν και όπως λέει βρήκαν έναν συγγενή τους, αλλά αναζητούν ακόμη άλλα 4 άτομα. «Θέλουμε να μάθουμε που είναι ο υπόλοιπος κόσμος», ανέφερε.
Παράλληλα στα κινητά κέντρα που έχουν στηθεί όλη τη μέρα οι διασωθέντες μετανάστες υποβάλλονται διαρκώς σε εξετάσεις, ενώ τους παρέχεται και ψυχολογική υποστήριξη από τους εθελοντές και τις οργανώσεις που από χθες κατέφθασαν στο λιμάνι.
Ωστόσο, κάποιοι συγγενείς στο άκουσμα ότι οι άνθρωποί τους δεν βρίσκονται ούτε στο νοσοκομείο ούτε ανάμεσα στους διασωθέντες, καταρρέουν.
«Ίσως πνίγηκε, ίσως είναι ζωντανός, δεν ξέρω ακόμα, αληθινά ελπίζω να είναι ζωντανός», λέει, συγκρατώντας τα δάκρυά του ο Μοχάμεντ, ο οποίος αναζητά τον αδερφό του.
Ο αδερφός του έδωσε όσα είχε και δεν είχε. Πλήρωσε το εισιτήριο της παράνομης μετανάστευσης στην Ευρώπη, 4.000 δολάρια. «4.000 δολάρια. Ήταν δύο πλοία το πρώτο είχε 760 άτομα, ξεκίνησαν μία Παρασκευή πρωί περίπου στις 2 ήταν 5 ημέρες στην θάλασσα».
Στο ταξίδι μαζί με τον αδερφό του, ο Μοχάμεντ είχε και έναν φίλο τους μαζί και ψάχνει έστω κάποιο σημείο επαφής με αυτόν για να μάθει τι απέγινε ο αδερφός του. «Ήταν ο αδερφός μου και ο φίλος του, τους πήραν τα κινητά, δεν είχαν ίντερνετ, πήραν τα κινητά τους και τους τα έκλεισαν αυτά ξέρω».
Οι ιστορίες των διασωθέντων συγκλονίζουν. Αίσιο ήταν το τέλος για έναν πρόσφυγα που έψαχνε τα δύο αδέλφια του και τα βρήκε ζωντανά στην Παθολογική και έτσι ξαναμίλησε μαζί τους.
Ένας άλλος άνδρας, Σύρος στην καταγωγή, έψαχνε τον αδελφό του, 19 ετών, αλλά ακόμη δεν τον έχει βρει. Στο νοσοκομείο βρίσκεται και ένα 14χρονο παιδί που έψαχνε τους γονείς του.
Ένας 30χρονος όταν έμαθε πως η γυναίκα και τα παιδιά του δεν έχουν εντοπιστεί ακόμα, ξέσπασε λυγμούς και είπε πως έφυγαν για ένα καλύτερο αύριο και πλέον δεν του μένει ζωή.
Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός ξεκινά τις διαδικασίες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων μεταναστών
Κλιμάκιο του Τομέα Αναζητήσεων & Restoring Family Links (RFL) του Ε.Ε.Σ. έφτασε την Πέμπτη στην Καλαμάτα, προκειμένου να συντονίσει από το σημείο τις ενέργειες για την αναζήτηση των αγνοουμένων και την αποκατάσταση των οικογενειακών δεσμών των διασωθέντων του τραγικού ναυαγίου, όπως τονίζει ανακοίνωση του Ερυθρού Σταυρού.
Στο μεταξύ η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από το Λιμενικό Σώμα συνεχίζεται. Στο σημείο των ερευνών στη θαλάσσια περιοχή όπου σημειώθηκε το ναυάγιο, επιχειρούν ένα περιπολικό σκάφος του Λιμενικού, ένα πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, μία φρεγάτα, εννέα παραπλέοντα πλοία, ενώ από αέρος επιχειρούν τρία ελικόπτερα, του Λιμενικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού.
Τα αίτια της τραγωδίας
Τουλάχιστον 78 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από το τραγικό ναυάγιο, ενώ οι διασωθέντες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι υπηκοότητας Συρίας, Πακιστάν και Αιγύπτου, ανέρχονται σε 104.
Ένα σκάφος μόλις 30 μέτρων, με περισσότερους από 700 ανθρώπους στοιβαγμένους σε όλους τους χώρους ως και τα αμπάρια, δεν ήταν καθόλου δύσκολο να αναποδογυρίσει, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Ήταν έρμαιο μικρών κυμάτων. Ήταν οριακό το σκάφος από πλευράς ευστάθειας επομένως από τον πρώτο κλυδωνισμό αναποδογύρισε», δήλωσε ο Γρήγορης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ/ Τμήμα Ναυπηγών.
«Η ευστάθεια ήταν οριακή γιατί ήταν πάρα πολλά άτομα και τα βαρύτερα εξ αυτών, οι άνδρες, ήταν στο κατάστρωμα».
«Ο μικρός αριθμός των διασωθέντων, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ανετράπη. Σε περίπτωση ανατροπής, τα άτομα που βρίσκονται στο εσωτερικό, δε σώνονται. Η ανατροπή γίνεται μέσα σε δευτερόλεπτα. Πιστεύω ότι είχε περισσότερα από 500 άτομα», λέει ο ίδιος.
Εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί το σκάφος δεν ανετράπη όταν συνάντησε σαφώς μεγαλύτερα κύματα ξεκινώντας πριν 5 ημέρες από το Τομπρούκ της Λιβύης, παρά ντελαπάρισε από τον μικρό κυματισμό στα ανοιχτά της Πύλου με μόλις 3 μποφόρ.
«Όταν ένας σκάφος είναι οριακά ευσταθές είναι επιρρεπές σε κοντά κύματα και όχι μεγάλα».
Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ανακατανομή των επιβατών πάνω στο αλιευτικό με τον ναύαρχο Νίκο Σπανό να επισημαίνει πως μια πιθανή βλάβη στη μηχανή, τους ακινητοποίησε για σχεδόν τρία τέταρτα, προκαλώντας εύλογα αναστάτωση.
«Όταν μετακινείται όλος αυτός ο πληθυσμός, θα αλλάξει το μετακεντρικό βάρος θα έχει κλίση 90 μοιρών και θα κάνει ανατροπή».
«Αν έμεινε σε ακυβερνησία και πέρασε ένα σουέλ, το σουέλ είναι ένα βουβό κύμα, το οποίο μπορεί να σηκωθεί και δύο μέτρα. Αν το έφερε στα πλάγια, είναι πολύ εύκολο να γίνει ανατροπή με τον κόσμο να μην μπορεί να κρατηθεί», είπε από την πλευρά του ο κυβερνήτης αντίστοιχου αλιευτικού, Κωνσταντίνος Παγώνης.
Πώς τους «στοίβαξαν» στα αμπάρια
Σύμφωνα με την εκπομπή Live News, στο Mega, στο επικίνδυνο ψαράδικο είχαν στριμωχτεί εκατοντάδες μετανάστες. Σύμφωνα με τα σχεδιαγράμματα του πλοίου που δημοσιεύτηκαν στην ίδια εκπομπή, στα αμπάρια οι άνθρωποι ουσιαστικά είχαν… συσκευαστεί. Τα αμπάρια ήταν ασφυκτικά γεμάτα και υπολογίζεται πως μέσα εκεί ήταν περισσότεροι από 300 άνθρωποι, καταλαμβάνοντας το πολύ 1τ.μ. ο καθένας τους.
«Είμαστε εδώ δύο λεπτά και θέλουμε να βγούμε έξω. Φαντάσου να τους έχεις αυτούς τους ανθρώπους μέσα», ανέφερε ο Νίκος Λεμπέσης, κυβερνήτης αλιευτικού σκάφους, μιλώντας στο Mega.
«Εγώ το έχω κάνει αυτό το ταξίδι. Τα σκάφη αυτό είναι ένα ξύλινο παλιό σκάφος, το οποίο ήταν υπερφορτωμένο. Καμία πρόβλεψη ασφαλείας δεν υπήρχε. Εγώ υποθέτω πως οι άνθρωποι μετακινήθηκαν και έτσι ήρθε τούμπα», πρόσθεσε ο ίδιος. Σύμφωνα, όμως, με άλλους εμπειρογνώμονες δεν αποκλείεται να προκάλεσαν το τουμπάρισμα του σκάφους ακόμα και οι ίδιοι οι διακινητές.
Φωτογραφίες που δημοσίευσε το Mega από παρόμοιο αμπάρι με του αλιευτικού:
«Οι διακινητές προκάλεσαν σκόπιμα την κλίση»
Ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, μιλά αναφορικά με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δηλώνοντας πως πρέπει να γίνει ένα restart δεδομένου ότι οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.
«Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο στον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους» δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ.
«Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους» συμπλήρωσε ο κ. Σπανός.
Μάλιστα, προχώρησε και σε εξηγήσεις και αναφορικά με τα γυναικόπαιδα λέγοντας ότι το γεγονός πως ήταν κλειδωμένα στο αμπάρι είναι μια πρακτική που συνηθίζεται να γίνεται από τους διακινητές μεταναστών. Μάλιστα, εξήγησε πως τους κρατούς ουσιαστικά φυλακισμένους εκεί μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.
Πόσο κοστίζουν τα δρομολόγια του θανάτου
Το γιατί γεμίζουν αυτά τα σκάφη οι λαθροδιακινητές αποκαλύπτει το τιμολόγιο της ελπίδας.
Από Λιβύη και Τυνησία σε φουσκωτά για Ιταλία ή από Αφγανιστάν, Ιράν, Ιράκ, Πακιστάν και Συρία με αναχώρηση από Τουρκία μέσω Αιγαίου για Ιταλία, με αλιευτικά ή ιστιοφόρα, η τιμή είναι από 6.000 έως 12.000 ευρώ ανά άτομο.
Ένα δρομολόγιο με 500 επιβαίνοντες, δίνει κέρδος από 3.000.000 έως 6.000.000 ευρώ.
«Συχνά, τα εγκληματικά δίκτυα απασχολούσαν Ουκρανούς υπηκόους για πλοήγηση των πλοίων από την Τουρκία στην Ιταλία. Οι κυβερνήτες, περιστασιακά στρατολογούνται διαδικτυακά, μέσω αγγελιών εργασίας που αναρτώνται στα social media», αποκαλύπτει, μετά από έρευνά της, η Europol.
Αν η μεταφορά με σκάφη δεν μπορεί να γίνει λόγω καιρού ή αν ο μετανάστης δεν μπορεί να πληρώσει τα κόστη, τότε επιστρατεύονται άλλα μέσα.
Από το Ιράν, το Ιράκ, την Ιορδανία και τη Συρία, με φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών και προορισμό τη Γερμανία, το κόστος είναι από 4.000 μέχρι 10.000 ευρώ ανά άτομο.
Από την Τουρκία μέσω Ελλάδας για την Ουγγαρία, με πολυτελή οχήματα, το κόστος είναι από 2.000 μέχρι 2.500 ευρώ ανά άτομο.
«Θα προκαλούσαμε ναυτικό δυστύχημα, εάν παρεμβαίναμε»
«Η ενεργοποίηση που έγινε χθες, ήταν από το ελληνικό Λιμενικό κατόπιν ειδοποίησης από τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων και επιστρατεύτηκε κι ένα εναέριο μέσο της Frontex το οποίο περιπολούσε στην περιοχή. Δικαιοδοσία στην συγκεκριμένη περιοχή έχει η Ελλάδα από άποψη έρευνας και διάσωσης, δεν παίζει ρόλο εάν η Frontex είναι εκεί. Ούτως η άλλως, παρ’ ότι έχει γίνει 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, είναι σε διεθνή ύδατα, αλλά δικαιοδοσίας της Ελλάδας σε επίπεδο έρευνας και διάσωσης», ανέφερε αρχικά, μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», για το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη βοήθεια της Ελλάδας αλλά και της Frontex: «Το πλοίο αφού εντοπίσθηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό. Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οιαδήποτε συνδρομή.
Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμη και τα τροφοεφόδια. Εμείς, ως Ελλάδα, ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο. Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε, αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα. Αυτό είπαν και στο δικό μας πλωτό».
Γιατί δεν παρενέβη το ελληνικό Λιμενικό αφού είδε ότι πρόκειται για παράνομη διακίνηση μεταναστών;
«Είναι ένα αλιευτικό σκάφος 25 – 30 μέτρων, πάρα πολύ παλιό σκάφος με πολλούς ανθρώπους πάνω στο εξωτερικό κατάστρωμα. Το βράδυ, όταν έφθασε το Λιμενικό και το είδαν μακροσκοπικά, όταν ο άλλος σού αρνείται κατηγορηματικά κάθε βοήθεια, δεν μπορείς με το ζόρι να του επιβάλλεις να εκτρέψει την πορεία του, γιατί αυτό που θα καταφέρναμε να κάνουμε, είναι να προκαλέσουμε ένα ναυτικό ατύχημα νωρίτερα από την ώρα που συνέβη», τόνισε ο κ. Αλεξίου.
«Ανάλογα με την περιοχή των θαλασσίων ζωνών και το έγκλημα που τελείται, έχει διαφορετικές δυνατότητες πράξεως. Εν προκειμένω, οιαδήποτε ενέργεια κάναμε και να τους τραβήξουμε χωρίς τη θέλησή τους, με 100 – 200 άτομα στο εξωτερικό κατάστρωμα και με την μετατόπιση που έγινε και πιθανότατα προκάλεσε τη βύθιση του πλοίου, αν παρεμβαίναμε για το είχαμε προκαλέσει νωρίτερα εμείς οι ίδιοι. Δεν μπορείς με το ζόρι να εκτρέψεις ένα πλοίο. Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για φορτίο. Δεν μπορείς να κάνεις επεμβάσεις όταν αυτός που μιλάς αντιδρά. Εμείς μιλούσαμε με διαφορετικούς ανθρώπους και θα δούμε στην πορεία μέσω της προανακριτικής διαδικασίας», τόνισε χαρακτηριστικά.