Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Οι μαρτυρίες που ρίχνουν φως στη συντριβή του
Η διερεύνηση του δυστυχήματος με τους δύο νεκρούς πιλότους μας περιλαμβάνει και τις μαρτυρίες όπως αυτή του αντιπτεράρχου ε.α. Γεωργίου Γερούλη, ο οποίος ήταν αυτόπτης μάρτυρας.
Τα εννέα μοιραία δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση του δεξιού ακροπτερυγίου του μοιραίου Canadair στο δέντρο, κατά τη διάρκεια πυρόσβεσης πυρκαγιάς στην Κάρυστο, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει το αεροπλάνο τον πλωτήρα και στη συνέχεια να συντριβεί στο έδαφος, μπήκαν στο μικροσκόπιο των ερευνών, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News.
Η διερεύνηση του δυστυχήματος περιλαμβάνει και τις μαρτυρίες όπως αυτή του αντιπτεράρχου ε.α. Γεωργίου Γερούλη, ο οποίος ήταν αυτόπτης μάρτυρας.
Μιλώντας στη Real News ο Γ. Γερούλης τονίζει ότι δεν άκουσε τον κινητήρα να παρουσιάζει κάποια δυσλειτουργία και ότι δεν είχε χάσει την ισχύ του. «Οι κινητήρες δούλευαν. Δεν άκουσα κάποιο πρόβλημα αυξομείωσης. Ήταν σταθεροί οι κινητήρες μέχρι που έπεσε», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οι εμβολοφόροι κινητήρες R2800 ΤΩΝ CL-215 έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα ανθεκτικοί στον χρόνο. Όμως, όπως αναφέρει στο δημοσίευμά της η Real News, ένα από τα μειονεκτήματα που παρουσιάζουν είναι ότι σε ακραίες συνθήκες μπορεί να παρουσιάσουν πτώση στην απόδοσή τους, με απώλεια ισχύος, η οποία μπορεί να οδηγήσει υπό προϋποθέσεις ακόμη και στο σβήσιμο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς, το Canadair μπορεί να πετάξει ακόμη και με τον έναν κινητήρα και το πλήρωμα να προσγειωθεί με ασφάλεια.
Ένα δεύτερο δεδομένο αφορά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν να επιχειρήσουν τα Canadair πρώτης γενιάς. Με θερμοκρασία πίστας άνω των 38 βαθμών, τα CL-215 δεν μπορούν να απογειωθούν με πλήρες φορτίο καυσίμων. Άρα, δεν μπορούν να επιχειρήσουν για όσες ώρες είναι σχεδιασμένα.
«Αδύνατο να αντιδράσουν»
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η πρόσκρουση ήταν αυτή που μπλόκαρε αρκετές από τις λειτουργίες του Canadair. Κοινή πεποίθηση στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας είναι ότι «ήταν αδύνατο να μπορέσουν να αντιδράσουν οι πιλότοι του Canadair».
Αμέσως μετά το χτύπημα στο δεξί φτερό και την απώλεια του πλωτήρα, φαίνεται να επηρεάζεται το δεξί πηδάλιο. Το Aileron του πτερυγίου φαίνεται κολλημένο στην πάνω θέση, ταυτόχρονα με το αριστερό, που επίσης έδειχνε να είναι πάνω.
Από τη στιγμή της πρόσκρουσης του ακροπτερυγίου στο δέντρο μέχρι τη συντριβή στο έδαφος μεσολαβούν ακριβώς εννέα δευτερόλεπτα.
Το κυρίαρχο σενάριο
Για τρία πιθανά σενάρια μιλά στη Real News και ο εμπειρογνώμονας αεροπορικών δυστυχημάτων, Φαίδων Καραϊωσηφίδης. Όπως υποστηρίζει, το βίντεο - παρότι είναι εξαιρετικά πολύτιμο - δείχνει τη μισή πορεία του αεροπλάνου.
«Ουσιαστικά δείχνει το σκέλος του τι συνέβη στο αεροπλάνο αφού χτύπησε στα δέντρα. Εκεί υπάρχει ένα κυρίαρχο σενάριο. Αν δει κανείς προσεκτικά το βίντεο, η ημιπτέρυγα έχει περάσει σχεδόν η μισή μέσα από τα φυλλώματα. Εκεί εικάζουμε ότι έπαθε βλάβη το πηδάλιο κλίσης, που βρίσκεται στο πίσω μέρος της ημιπτέρυγας, στο χείλος εκφυγής. Είναι μέρος των πηδαλίων ελέγχου», αναφέρει ο Φ. Καραϊωσηφίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν το πηδάλιο κλίσης καταστράφηκε ή μάγκωσε στη μέγιστη απόκλιση προς τα πάνω, που ήταν η θέση που είχε εκείνη τη στιγμή, θα υπήρχε εξήγηση γιατί το αεροπλάνο παίρνει αυτή τη σπειροειδή πορεία χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα του πληρώματος να ανακτήσει την πορεία του και να ανατρέψει την τροχιά που το οδήγησε σε συντριβή.
Ένα ακόμη σενάριο για την τραγική συντριβή αφορά τη συμπεριφορά του Canadair αμέσως μετά τη ρίψη νερού στην εστία φωτιάς. «Όταν αφήσει το νερό, το αεροπλάνο γίνεται πέντε τόνους ελαφρύτερο, απότομα, μέσα σε ενάμιση δευτερόλεπτο, και τινάζεται προς τα πάνω. Εκεί γίνεται η ανάκληση και προσπαθεί να κερδίσει ύψος. Είναι το σημείο εξόδου. Εκεί δεν φαίνεται να συμβαίνει αυτό και το αεροπλάνο συνεχίζει και στην πορεία του αμέσως μετά περνάει μέσα από τα δέντρα. Ήταν κακή η τοποθέτηση στην πύλη εισόδου, συνέβη κάτι άλλο;», αναρωτιέται ο εμπειρογνώμονας.