Φωτιά σε βυτιοφόρο: Τι είναι το φαινόμενο «Bleve» που προκαλεί τεράστιες καταστροφές

Χάρη στην καίρια επέμβαση της Πυροσβεστικής αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, μετά τη φωτιά σε βυτιοφόρο στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου.
EUROKINISSI.
5'

Συναγερμός σήμανε χθες (17/08) στις αρχές, για φωτιά που «ξέσπασε» σε βυτιοφόρο όχημα στο 46ο χιλιόμετρο της Νέας Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου. Η Αθηνών – Κορίνθου μετετράπη σε ένα απέραντο πάρκινγκ, από το ύψος της Νέας Περάμου έως το σημείο όπου το βυτιοφόρο «τυλίχθηκε» στις φλόγες, καθώς είχε διακοπεί για αρκετές ώρες η κυκλοφορία και στα δύο ρεύματα τόσο της Παλαιάς, όσο και της Νέας Εθνικής Οδού.

Η έγκαιρη επέμβαση της Πυροσβεστικής, που έσβησε τη φωτιά στο βυτιοφόρο και η πετυχημένη μετάγγιση του υγραερίου απέτρεψαν μία καταστροφή που θα μπορούσε να έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις, σύμφωνα με ειδικούς.

Τι είναι το φαινόμενο «Bleve»

Μία τεράστια έκρηξη και ένα «πύρινο μανιτάρι» υψώνεται, «σπέρνοντας» την καταστροφή. Αυτό είναι το φαινόμενο «Bleve», μία τραγωδία που ευτυχώς απετράπη κατά τη διάρκεια της μεγάλης επιχείρησης κατάσβεσης και απομάκρυνσης του φλεγόμενου βυτιοφόρου στην Κακιά Σκάλα, που μετέφερε 7,2 τόνους υγραερίου.

«Αποτελεί ένα φαινόμενο, κατά το οποίο θερμαίνεται το βυτίο, στο κενό σημείο αναπτύσσονται ατμοί που αυξάνουν την εσωτερική του πίεση και επέρχεται έκρηξη. Δυστυχώς, αυτό το φαινόμενο είναι θανατηφόρο και καταστροφικό», τόνισε ο πραγματογνώμονας, Νίκος Διαμάντης, μιλώντας στο MEGA.

Η έκρηξη απελευθερώνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας, δημιουργώντας ένα ολέθριο «κύμα» πίεσης και θερμότητας. Τα κομμάτια της δεξαμενής και του περιβάλλοντος χώρου εκτοξεύονται με μεγάλη ταχύτητα, δημιουργώντας έναν καταστροφικό απολογισμό. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εκρήξεις Bleve θεωρούνται από τις πλέον θανατηφόρες.

Η φονική έκρηξη του 1999

Τον Απρίλιο του 1999, στα Καμένα Βούρλα, η επιχείρηση κατάσβεσης πυρκαγιάς σε βυτιοφόρο που μετέφερε προπάνιο, κατέληξε σε πραγματικό όλεθρο. Η έκρηξη – «μαμούθ» που προκλήθηκε, είχε τραγικό απολογισμό δύο νεκρούς οδηγούς, τρεις νεκρούς πυροσβέστες και τουλάχιστον δεκατέσσερις τραυματίες.

«Χθες (17/08), ακολουθήθηκε η διαδικασία που προβλέπεται από το πρωτόκολλο ενεργειών, προκειμένου να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και όλα έγιναν με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας», σημείωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Βασίλης Βαθρακογιάννης. Αντίστοιχα επικίνδυνη ήταν και η επιχείρηση μετάγγισης του αερίου που μετέφερε το βυτιοφόρο, πριν ξεκινήσει η απομάκρυνση του οχήματος από το οδόστρωμα.

«Ο φόβος της διαρροής ήταν ορατός»

«Όταν έχουμε μία διαρροή κατά τη μετάγγιση, θα έχουμε αέριο που δεν ξέρουμε σε ποιο σημείο θα συναντήσει σπινθήρα φλόγα ή θερμοκρασία και θα εκραγεί. Άρα, θα είχαμε βίαια εκτόνωση και ανάφλεξη αεριού με ό ,τι αυτό συνεπάγεται», συμπλήρωσε ο κ. Διαμάντης.

Ο κίνδυνος σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ μεγάλος, γιατί αν η δεξαμενή του φλεγόμενου βυτιοφόρου διαρραγεί, το υγρό αέριο αρχίζει να εξατμίζεται αμέσως, δημιουργώντας μεγάλη πίεση.

Αν η θερμοκρασία του υγρού είναι πολύ υψηλή, αυτή η εξάτμιση μπορεί να είναι τόσο ισχυρή, ώστε να δημιουργήσει μία θερμοκρασία ανωτέρη των 500℃. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μετατροπή του υγρού σε αέριο, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα.

Ο κίνδυνος μίας καταστροφικής έκρηξης ήταν τόσο μεγάλος που, εκτός από τις διακοπές στην κυκλοφορία που ταλαιπώρησαν επί ώρες τους οδηγούς, οι Αρχές προχώρησαν και στην προληπτική εκκένωση του οικισμού της παραλίας Βαρδάρη, κάτω από την Παλαιά Εθνική Οδό.

Ιωάννης Αρτοποιός: Η Ελληνική Αστυνομία είχε άμεση ενημέρωση του περιστατικού του φλεγόμενου βυτιοφόρου

Μιλώντας στο ΣΚΑΪ, ο έτερος εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής, Ιωάννης Αρτοποιός, είπε πως η Ελληνική Αστυνομία είχε άμεση ενημέρωση του περιστατικού του φλεγόμενου βυτιοφόρου.

«Δεν υπάρχει περίπτωση αστυνομικός υπάλληλος να μη λάβει γνώση του συμβάντος, διότι στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ) ταυτόχρονα όταν ξεσπά συμβάν έχουμε επιχειρησιακή ενημέρωση άμεσα, σε επίπεδο Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Διαχείρισης Κρίσεων. Δεν υπάρχει περίπτωση να μη γίνει γνώστης, κοινωνός της πληροφορίας οποιοσδήποτε υπάλληλος βρίσκεται μέσα στο ΕΣΚΕΔΙΚ. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ενημερώθηκαν άμεσα από τη στιγμή που αντιληφθήκαμε το επικίνδυνο συμβάν» υπογράμμισε ο κ. Αρτοποιός.

«Ένα φλεγόμενο βυτιοφόρο με 7,2 τόνους υγροποιημένο αέριο είναι ό,τι πιο εκρηξιγενές υπάρχει… Το 1999 είχαμε ένα δυστύχημα με τρεις συνάδελφους πυροσβέστες νεκρούς στο ύψος των Καμένων Βούρλων στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας μετά από τροχαίο ατύχημα. Εκδηλώθηκε το φαινόμενο Bleve, ό,τι πιο επικίνδυνο υπάρχει στην επαγγελματική ζωή ενός πυροσβέστη, υπερπίεση ασκήθηκε στα τοιχώματα του βυτιοφόρου και έγινε πολύ μεγάλη έκρηξη, το ωστικό κύμα έστειλε συντρίμμια του βυτιοφόρου σε περίπου 1 χιλιόμετρο απόσταση».

Για την ταλαιπωρία και τις ουρές χιλιομέτρων από εποχούμενους, είπε ότι από τη στιγμή που εκδηλώθηκε το συμβάν βρήκε αρκετό κόσμο μέσα στην Εθνική Οδό, αρκετούς εκδρομείς οι οποίοι είτε έφευγαν από την Αθήνα, ή επέστρεφαν στην Αθήνα, χιλιάδες κόσμου. «Δεν μπορεί με το που ξεσπά το συμβάν την ίδια στιγμή να γίνεται διακοπή της κυκλοφορίας» τόνισε, ενώ ανέφερε ότι πολλοί εκδρομείς δεν άκουσαν τις οδηγίες των αρχών για αναστροφή.

Σχετικές ειδήσεις