ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: 70 χρόνια ο κορυφαίος αγώνας Ράλλυ
Μπορεί να άλλαξε για να αντέξει στον χρόνο, ποτέ όμως δεν έχασε τον «χαρακτήρα» του ως ένας σκληρός αγώνας για ανθρώπους και μηχανές.
Πώς ξεκίνησαν όλα
Το 1951, μια ομάδα φίλων, οι οποίοι λάτρευαν το σπορ του αυτοκινήτου, εμπνευσμένοι από τους αγώνες του εξωτερικού, ζήτησαν τη βοήθεια της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων (και) Αυτοκινήτου για να διοργανώσουν έναν αγώνα. Το όνομά του ήταν «Ελληνικό Pάλι» και έγινε πραγματικότητα τον Νοέμβριο του 1951 με δέκα συμμετοχές.
H συνολική διαδρομή του ήταν 1.923 χιλιόμετρα και η διάρκεια περίπου 43 ώρες. Από την Αθήνα στην Τρίπολη. Επιστροφή στην Αττική και μετά στους Αγίους Θεοδώρους, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες και Καβάλα. Επιστροφή στην Αθήνα και τερματισμός στην Κηφισιά.
Αυτή ήταν η αρχή για το Ράλλυ ΕΛΠΑ.
Όμως τη 19η Νοεμβρίου του 1952 κάτι άλλαξε, ήταν τότε που ο Απόστολος Νικολαΐδης ζήτησε τη μετονομασία του Ράλλυ σε «Ακρόπολις».
Στις 29 Μαΐου του 1953 το 1ο «Ράλλυ Ακρόπολις» ξεκίνησε κάτω από την Ακρόπολη, με τη συμμετοχή 26 αγωνιζομένων. Ήταν μια δοκιμασία 1.728 χλμ. που έγιναν σε άσφαλτο και χώμα. Η διαδρομή περνούσε από τη βόρεια και κεντρική Πελοπόννησο, καθώς και από ένα μεγάλο κομμάτι της ηπειρωτικής Ελλάδας. Το ράλλυ ήταν τόσο σκληρό, που κατάφεραν να τερματίσουν, μόλις 6 από τα 26 πληρώματα.
Νικητής του πρώτου «Ράλλυ Ακρόπολις» ήταν ο Νίκος Παπαμιχαήλ, με Jaguar XK120.
Το 1956 το «Ράλλυ Ακρόπολις» μπήκε στο ημερολόγιο Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ, ενώ είχε τις περισσότερες συμμετοχές -συγκεκριμένα 86 ξένους και Έλληνες οδηγούς- στην ιστορία του μέχρι τότε και κάπως έτσι απέκτησε διεθνή αναγνώριση μετά το τέλος του αγώνα.
Η εποχή του Group B
Σύγχρονη εποχή για την ιστορία του αγώνα, κλασσική ιστορία για τους φίλούς των αγώνων ράλλυ. Ο λόγος για την εποχή των αυτοκινήτων του Group B και την είσοδό τους στα ελληνικά χώματα. Τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής ήταν τα δυνατότερα, τα ταχύτερα αλλά και τα δυσκολότερα να οδηγηθούν.
Τα Audi Quattro, ήταν τα πρώτα αγωνιστικά με turbo και τετρακίνηση. Μάλιστα το 1982 ήταν μία κυρία που πήρε τη νίκη στο 29ο «Ράλλυ Ακρόπολις»: Η Michele Mouton. Η Γαλλίδα κέρδισε 24 ειδικές διαδρομές.
Η σύγχρονη ιστορία
Μετά την απαγόρευση του Group B ήρθε η σειρά των αυτοκινήτων του Group A να κυριαρχήσουν. Από το 1987 έως το 1992, οι Lancia Delta HF Integrale στα χέρια των Markku Alen, Miki Biasion και Didier Auriol, κέρδισαν πέντε φορές το «Ράλλυ Ακρόπολις».
To 1995, ο αγώνας ήταν εκτός Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, όμως η διοργάνωση έγινε κανονικά και νικητές αναδείχθηκαν οι Άρης Βωβός και Κώστας Στεφανής με μια Lancia Delta HF Integrale.
Τις Lancia στις πρώτες θέσεις διαδέχθηκαν η Subaru με το Ιmpreza, αλλά κυρίως η Ford με τα Focus. Θρύλοι της εποχής ήταν οι Colin McRae, Sebastien Loeb, Petter Solberg και Marcus Gronholm.
Το 2005 είναι χρονιά-σταθμός στην ιστορία του «Ράλλυ Ακρόπολις». Η υπερειδική στο ΟΑΚΑ σημείωσε ένα τρομερό ρεκόρ για την εποχή. Συγκέντρωσε πάνω από 65.000 θεατές εντυπωσιάζοντας τους αγωνιζόμενους. Εκείνοι ανταπόδωσαν την αγάπη του κοινού και ψήφισαν το «Ράλλυ Ακρόπολις» ως το καλύτερο ράλλυ του κόσμου.
Το 2013, ήταν η τελευταία χρονιά που το ημερολόγιο της FIA είχε το «Ράλλυ Ακρόπολις», στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τελευταίος νικητής ήταν ο Jari-Matti Latvala, με Volkswagen Polo R WRC.
Τα… πέτρινα χρόνια
Από το 2014 έως και το 2018 ο αγώνας αποτέλεσε μέρος μόνο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ. Τελευταίος νικητής ο Bruno Magalhaes με Skoda Fabia R5.
Acropolis Rally: Η επιστροφή
Το 2021 το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις έγινε ξανά το ράλλυ των θεών: Επέστρεψε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και νικητής ήταν ο Kalle Rovanpera (Toyota Yaris WRC).
Το 2022 νικητής με τα υβριδικά WRC ήταν ο Thierry Neuville με το Hyundai i20 N Rally1, ωστόσο ο Kalle Rovanpera ήταν εκείνος που έγινε Παγκόσμιος Πρωταθλητής σε ηλικία μόλις 22 ετών.
Μάλιστα, τις περισσότερες νίκες στο «Ράλλυ Ακρόπολις» έχει ο Colin McRae με 5 και οι Walter Rohrl, Miki Biasion, Carlos Sainz και Sebastien Loeb ακολουθούν με 3.
Η Ford είναι πρώτη στους κατασκευαστές με 13 νίκες και ακολουθούν Lancia με 6 και Subaru με 5 νίκες.
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2023
Ο φετινός αγώνας θα γίνει από τις 7 έως τις 10 Σεπτεμβρίου. Τα αγωνιστικά χιλιόμετρα έχουν αυξηθεί ελάχιστα εφέτος, από 306,65 km σε 307,69 km, παραμένοντας λιγότερα από τα 409 του 2012.
Η εκκίνηση θα δοθεί την Πέμπτη κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και αμέσως μετά οδηγοί και αυτοκίνητα θα πάνε στην Πλατεία Νερού στο Φάληρο, όπου θα διεξαχθεί η υπερειδική «ΕΚΟ Super Special Stage», συνολικού μήκους 1,48 km.
Την επόμενη ημέρα, Παρασκευή, ο αγώνας θα συνεχιστεί με τις ειδικές διαδρομές «Λουτράκι» και «Πίσια». Την ίδια ημέρα τα πληρώματα θα αγωνιστούν και στις ειδικές διαδρομές «Λιβαδειά» και «Ελάτεια» Όπως και πέρυσι, την Παρασκευή δεν υπάρχει service για τα πληρώματα, παρά μόνο ανεφοδιασμός.
Το Σάββατο περιλαμβάνει -όπως και πέρυσι- τα περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα (141,40 km) και από δύο φορές τις ειδικές διαδρομές «Παύλιανη», «Καρούτες» και «Ελευθεροχώρι».
Την Κυριακή το EKO Ράλλυ Ακρόπολις 2023 περιλαμβάνει τις διαδρομές «Ταρζάν» και τη (νέα) «Γραμμένη» που θα είναι και η Power Stage για τη φετινή χρονιά.