«Βόμβες» από Λέκκα: Λάθος ο σχεδιασμός της Εθνικής Οδού – Να αλλάξουμε τα επιχειρησιακά μας σχέδια

Στις εκτεταμένες καταστροφές υποδομών και κατοικιών από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία αναφέρθηκε ο καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής, Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών στο ΕΚΠΑ, Ευθύμης Λέκκας.

«Βόμβες» από Λέκκα: Λάθος ο σχεδιασμός της Εθνικής Οδού – Να αλλάξουμε τα επιχειρησιακά μας σχέδια
3'

Μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων του OPEN, ο κ. Λέκκας είπε: «Μετά τον "Ιανό" δρομολογήθηκαν έργα, τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια, τα οποία τοποθετήθηκαν λανθασμένα στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές. Τα έργα δεν δρομολογήθηκαν από τις περιφέρειες και τους δήμους, αλλά από άλλους φορείς αμέσως μετά την κακοκαιρία "Ιανός". Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο».

Με την Αθηνών - Θεσσαλονίκης να παραμένει κλειστή εδώ και μέρες λόγω της πλημμύρας, ο καθηγητής είπε πως «πιστεύουμε ότι είναι λανθασμένος σχεδιασμός, που δεν έλαβε υπόψιν τους φυσικούς κινδύνους της περιοχής και του τεχνικού έργου. Είναι επί τάπητος η ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών, πρέπει να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα. Επιβάλλεται ο ανασχεδιασμός κυρίως όταν πρόκειται για κρίσιμες κατασκευές όπως η εθνική οδός. Θα χρειαστούν αρκετές ημέρες ακόμα για είναι η εθνική οδός ασφαλής».

Ο Ευθύμιος Λέκκας υποστήριξε πως «πρέπει να σκεφτούμε και να αλλάξουμε τα επιχειρησιακά μας σχέδια», προσθέτοντας: «Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτό μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας».

Όσον αφορά την πρόληψη της καταστροφής στην περιοχή, ο κ. Λέκκας τόνισε πως «σε μερικές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στις γέφυρες του Βόλου και στο ανατολικό Πήλιο δε θα μπορούσαμε να κατασκευάσουμε πιο ανθεκτικά έργα. Εκεί το φαινόμενο υπερέβη κατά πολλές φορές τον σχεδιασμό. Άλλο παράδειγμα είναι οι περιπτώσεις των χωριών στο Πήλιο που χτίστηκαν κατασκευές μέσα στην κοίτη του ποταμού. Εδώ δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα», είπε και πρόσθεσε:

«Υπάρχουν όμως άλλα σημεία που θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις, όπως στο οδικό δίκτυο του κάμπου και στο οδικό δίκτυο του δήμου της λίμνης Πλαστήρα. Εκεί μετά τον Ιανό δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια τα οποία τοποθετήθηκαν λάθος στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές».

Ο ίδιος αρνήθηκε να κατονομάσει τους υπευθύνους για αυτά τα έργα καθώς κάτι τέτοιο θα επέφερε «νομικές ευθύνες». Ωστόσο, τόνισε ότι τα έργα αυτά «δεν δρομολογήθηκαν από δήμο ή περιφέρεια αλλά από άλλους φορείς».

«Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο. Θα πρέπει να σκεφτούμε να αλλάξουμε και τα επιχειρησιακά μας σχέδια. Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει το τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτός μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας», είπε ο κ. Λέκκας.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή