Γιατί ο Guardian επέλεξε δύο φωτογραφίες από την Ελλάδα - Ο Guy Lane εξηγεί στο Newsbomb.gr

Ο άνθρωπος που επέλεξε τις φωτογραφίες για το αφιέρωμα του Guardian, «50 χρόνια στην Ευρώπη σε φωτογραφίες», εξηγεί στο Newsbomb.gr το γιατί βρήκαν θέση σε αυτό το τανκ μπροστά στο Πολυτεχνείο το 1973 και η «κραυγή» της κ. Παναγιώτας από την Εύβοια το 2021.
Η φωτογραφία του Κωνσταντίνου Τσακαλίδη από τις καταστροφικές φωτιές στην Εύβοια το 2021
Konstantinos Tsakalidis/SOOC
4'

Πριν από μερικές ημέρες, δημοσιεύτηκε το αφιέρωμα του Guardian για την ιστορία της Ευρώπης τα τελευταία 50 χρόνια μέσα από φωτογραφίες.

Ανάμεσα στα γεγονότα και τις στιγμές που κατέγραψε ο φωτογραφικόες φακός από το 1973 μέχρι σήμερα, οι υπεύθυνοι του αφιερώματος του Guardian επέλεξαν δύο «καρέ» από την Ελλάδα.

Η πρώτη φωτογραφία του αφιερώματος, αυτή του 1973, ήταν το τανκ μπροστά από την πύλη του Πολυτεχνείου τη νύχτα της 17ης Νοεμβρίου. Η δεύτερη, που αφορά την Ελλάδα, ήταν αυτή του 2021 από τη Βόρεια Εύβοια, με την «κραυγή» της κ. Παναγιώτας να συγκλονίζει. Πρόκειται για μία φωτογραφία που... έχει ήχο επί της ουσίας και μιλά στην ψυχή όλων, ενώ παράλληλα σάρωσε όλα τα διεθνή βραβεία.

«Ο συντάκτης φωτογραφιών του Guardian, Guy Lane, επέλεξε εικόνες που καλύπτουν τον τελευταίο μισό αιώνα και οι οποίες, όλες μαζί, δίνουν τουλάχιστον μια εντύπωση αυτής της συνεχώς μεταβαλλόμενης ηπείρου», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Guardian και το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον Guy Lane για να εξηγήσει το γιατί επιλέχθηκαν αυτές οι δύο φωτογραφίες από την Ελλάδα ανάμεσα στα γεγονότα των τελευταίων 50 ετών στην Ευρώπη.

«"Pregnant pause" πριν την κατάρρευση της χούντας»

«Δημοσιεύσαμε δύο φωτογραφίες που «τραβήχτηκαν» στην Ελλάδα, σαν μέρος της έρευνας του Guardian με τίτλο «Τα 50 χρόνια της Ευρώπης σε φωτογραφίες». Η πρώτη λήφθηκε νύχτα στην Αθήνα στις 17 Νοεμβρίου 1973, από φωτογράφο που δεν έχει ταυτοποιηθεί και τροφοδοτούσε με φωτογραφίες το Associated Press. Φαίνεται να έχει γίνει κρυφά η λήψη του τανκ και του προσωπικού του στρατού που αντιμετώπιζαν μία μαζική συγκέντρωση φοιτητών που είχαν καταλάβει το Πολυτεχνείο της πόλης σε αντίθεση με την κυβερνώσα στρατιωτική δικτατορία της χώρας. Το έδαφος είναι γεμάτο συντρίμμια - οι φοιτητικές διαμαρτυρίες είχαν ξεκινήσει τρεις ημέρες νωρίτερα», ανέφερε ο Guy Lane στο Newsbomb.gr και πρόσθεσε:

«Στα Αγγλικά χρησιμοποιούμε τη φράση «pregnant pause» για να περιγράψουμε μια προσωρινή στιγμή ηρεμίας πριν μια σκηνή ξεσπάσει στη ζωή. Αυτή η αξιοσημείωτη εικόνα, γεμάτη απειλή και ένταση, φαίνεται να δείχνει ακριβώς ένα τέτοιο παράδειγμα: μια στιγμή ηρεμίας πριν το τανκ σπάσει τις πύλες του Πολυτεχνείου, μια στιγμή ηρεμίας πριν από τις αιματηρές και θανατηφόρες συγκρούσεις που ακολούθησαν και μια στιγμή στασιμότητας μεταξύ της δικτατορίας και της τελικής κατάρρευσης της χούντας».

Η ιστορική φωτογραφία από τη 17η Νοεμβρίου 1973AP photo

«Η κολασμένη φωτογραφία από την Εύβοια η πιο συναρπαστική της κλιματικής κρίσης»

«Η δεύτερη φωτογραφία που συμπεριλάβαμε τραβήχτηκε στην Εύβοια στις 8 Αυγούστου 2021 από τον Κωνσταντίνο Τσακαλίδη. Δείχνει την Κριτσιόπη Παναγιώτα, μια αγωνιώδη κάτοικο, να φεύγει από το σπίτι της καθώς πλησίαζαν οι πυρκαγιές. Μέχρι τότε οι φλόγες είχαν τεθεί εκτός ελέγχου για μια εβδομάδα, αναγκάζοντας χιλιάδες να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ήταν ο πιο ακραίος καύσωνας της περιοχής εδώ και τρεις δεκαετίες. Η φωτογραφία του Τσακαλίδη δημοσιεύτηκε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων στο Ηνωμένο Βασίλειο και κέρδισε πολλά βραβεία σε όλο τον κόσμο. Την επομένη της εκκένωσης της Παναγιώτας, ορισμένοι από τους κορυφαίους κλιματικούς επιστήμονες προειδοποίησαν ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα άλλαζε το κλίμα της Γης με τρόπους «πρωτοφανείς» εδώ και χιλιάδες χρόνια, με ορισμένες από τις αλλαγές πλέον αναπόφευκτες και «μη αναστρέψιμες»», εξήγησε για τη φωτογραφία στην Εύβοια και τόνισε πως:

«Οι φωτογραφίες από πυρκαγιές δεν είναι, ανησυχητικά, ασυνήθιστες στις μέρες μας. Ωστόσο, είναι σπάνιο να δεις «άμαχους» (σε αντίθεση με τους πυροσβέστες) να απεικονίζονται τόσο κοντά στις φλόγες που τους απειλούν. Η εξαιρετική και κολασμένη φωτογραφία του Τσακαλίδη παραμένει μια από τις πιο συναρπαστικές εικόνες της άνευ προηγουμένου κρίσης που μας θέτει όλους σε κίνδυνο».