Το Μουσείο Ακρόπολης απαντά στον Σούνακ: «Δεν κατάφερε να σπάσει την ενότητα των μαρμάρων»
Η διοίκηση του Μουσείου Ακρόπολης εξέδωσε σήμερα (30/11) ανακοίνωση, μέσω της οποίας καταλογίζει ευθύνες στον Πρωθυπουργό της Μεγάλης Βρετανίας, Ρίσι Σούνακ, για τις τοποθετήσεις και τους ισχυρισμούς του αναφορικά με το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
«Ο Βρετανός Πρωθυπουργός δεν κατάφερε και αυτήν τη φορά να σπάσει την ενότητα των μαρμάρων του Παρθενώνα. Ακόμη, δεν κατόρθωσε να διαταράξει τη σειρά με τις αρχές και τις αξίες των εξαιρετικών σχέσεων των δύο χωρών και των λαών τους», υπογραμμίσθηκε μεταξύ άλλων στην επίσημη ενημέρωση του Μουσείου Ακρόπολης.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Μουσείου Ακρόπολης:
«Πολιτισμός δεν είναι μόνον οι αρχαιότητες και τα έργα Τέχνης. Πολιτισμός είναι και οι σχέσεις και οι συμπεριφορές των ανθρώπων.
Ο Βρετανός Πρωθυπουργός, δημιουργώντας παγκόσμιο θόρυβο, δεν κατάφερε και αυτήν τη φορά να σπάσει την ενότητα των μαρμάρων του Παρθενώνα. Ακόμη, δεν κατόρθωσε να διαταράξει τη σειρά με τις αρχές και τις αξίες των εξαιρετικών σχέσεων δύο χωρών και των λαών τους, καθώς επίσης την Απόφαση του 2021, του Παγκόσμιου Οργανισμού, της UNESCO, με την οποία αναγνωρίζεται ότι το ζήτημα της διεκδίκησης, της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, του συμβόλου της αρμονίας, της αισθητικής και της Δημοκρατίας, είναι ορθό, δίκαιο και διακυβερνητικό, καλώντας τις δύο κυβερνήσεις να το λύσουν, σύμφωνα με τα επιχειρήματα, τα δεδομένα και την παγκόσμια βούληση στον 21ο αιώνα».
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις στη Μεγάλη Βρετανία για τον Ρίσι Σούνακ – «Έχει χάσει τον δρόμο του»
Όπως μεταδόθηκε νωρίτερα, η «θύελλα» αντιδράσεων προς το πρόσωπο του Ρίσι Σούνακ καλά… κρατεί στο εσωτερικό της Μεγάλης Βρετανίας. Ο σκιώδης Υπουργός Δικαιοσύνης του Εργατικού Κόμματος, Στιβ Ριντ, υπογράμμισε ότι «ο Πρωθυπουργός έχει χάσει τον δρόμο του», αναφορικά με την υπόθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα.
«Η Ελλάδα είναι ένας πολύ στενός σύμμαχος», σημείωσε αρχικά ο κ. Ριντ και αναφερόμενος στην απόφαση του Ρίσι Σούνακ να αναβάλει την προγραμματισμένη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, υποστήριξε ότι «θα μπορούσε να είχε καθίσει και να του μιλήσει για τα θέματα που έχουμε με τη μετανάστευση, την ασφάλεια, όλα όσα ζητήματα έχουμε κοινά. Θα έπρεπε να μιλάμε για αυτά. Αντιθέτως, αποφάσισε να γίνει πρωτοσέλιδο».
Σχολιάζοντας, επίσης, την εμφάνιση του κ. Σούνακ στις «ερωτήσεις του Πρωθυπουργού», χαρακτήρισε ως «απόλυτα τρελό και μία σκέτη ανοησία» τον ισχυρισμό του, ότι ο επικεφαλής των Εργατικών, Κίρ Στάρμερ, συντάσσεται με μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συναντώντας τον κ. Μητσοτάκη.
Αυτή η τοποθέτηση ακολουθεί την ολομέτωπη επίθεση του Κιρ Στάρμερ στον Ρίσι Σούνακ, τον οποίο κατηγόρησε ότι «έχει το αντίστροφο άγγιγμα του Μίδα. Ό,τι αγγίζει, γίνεται… σκουπίδια. Ο Σούνακ επιδιώκει έναν μονοπρόσωπο πόλεμο κατά της πραγματικότητας».
Πώς το Βρετανικό Μουσείο «άδειασε» τον Ρίσι Σούνακ
Με τις εξελίξεις να «τρέχουν», ερωτηματικό αποτελεί η αντίθετη «τροχιά» της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου και της ηγεσίας του Βρετανικού Μουσείου. Από τη μία, ο Πρωθυπουργός, Ρίσι Σούνακ, αποφάσισε να ακυρώσει την προγραμματισμένη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, καταγγέλλοντας ότι «αθετηθήκαν συγκεκριμένες διαβεβαιώσεις», μιλώντας στο βρετανικό κοινοβούλιο.
Από την άλλη, όμως, το Βρετανικό Μουσείο έσπευσε να ενημερώσει ότι συνεχίζονται οι επαφές με την ελληνική ηγεσία για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι επέστρεψε στην Ελλάδα –ύστερα από 250 χρόνια– το αρχαίο ελληνικό αγγείο Υδρία του Μειδία.
Το σπάνιο αγγείο, το οποίο φιλοξενείται στο Βρετανικό Μουσείο από τον 18ο αιώνα, επιστρέφει ως δάνειο στο μουσείο της Ακρόπολης στο πλαίσιο της έκθεσης του με τίτλο «ΝοΗΜΑΤΑ».
Το ερυθρόμορφο αγγείο, με ύψος λίγο μεγαλύτερο των 50 εκατοστών, αποκτήθηκε από τον Βρετανό επιτετραμμένο στη Νάπολη, Γουίλιαμ Χάμιλτον, τη δεκαετία του 1760 και αποκτήθηκε από το Βρετανικό Μουσείο, το 1772. Το αγγείο απεικονίζει μία σειρά μυθολογικών σκηνών, όπως τον Κάστορα και τον Πολυδεύκη και τον Ηρακλή στον Κήπο των Εσπερίδων.
Μετά την έκθεση του αγγείου στην Αθήνα, η οποία θα διαρκέσει από την 4η Δεκεμβρίου έως τη 14η Απριλίου 2024, το αγγείο θα μεταφερθεί στο Παρίσι ώστε να παρουσιασθεί σε τιμητική εκδήλωση του Μουσείου του Λούβρου.