Περιφέρεια Αττικής: Επένδυση 164 εκατ. ευρώ στην οδική ασφάλεια -«Αυτές είναι οι πρώτες παρεμβάσεις»
«Η Περιφέρεια Αττικής έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα σε ένα ζήτημα που αφορά την καθημερινότητα των πολιτών, που δεν είναι άλλο από την οδική ασφάλεια. Το 2019 δημιουργήθηκε ένα νέο υπερσύγχρονο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας και αποτέλεσε το χρηστικό εργαλείο για την βελτίωση και την συντήρηση των κεντρικών οδικών αξόνων της Αττικής. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, είδαμε να ασφαλτοστρώνονται οι κεντρικότεροι δρόμοι, να διαθέτουν νέα φωτιστικά χαμηλής κατανάλωσης και υψηλής απόδοσης Led και να βελτιώνονται σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας.
Παράλληλα για πρώτη φορά εφαρμόστηκαν καινοτομίες εφάμιλλες με αυτές που συναντάμε σε σύγχρονες ευρωπαϊκές μητροπολιτικές περιοχές, όπως πρότυπες διαβάσεις πεζών, νέες πεζογέφυρες, Led φωτεινούς σηματοδότες, καινούριες ηλεκτρονικές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων (full matrix) και γενικότερα παρεμβάσεις που ενισχύουν την οδική ασφάλεια και την προσβασιμότητα των υποδομών της Περιφέρειας Αττικής.
Ταυτόχρονα ενισχύθηκε σημαντικά η εξωστρέφεια της Περιφέρειας Αττικής, καθώς πριν από λίγα χρόνια κανείς δε γνώριζε την ύπαρξη του κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας και των βασικών αρμοδιοτήτων της στο κεντρικό αστικό οδικό δίκτυο. Ο νέος Περιφερειάρχης κ. Νίκος Χαρδαλιάς, ενισχύει σημαντικά το έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα στο Περιφερειακό Συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε στον Ασπρόπυργο την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε την επένδυση ύψους 164 εκατομμυρίων € για τη βελτίωση, τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών οδικής ασφάλειας. Επίσης προέβη στη θεσμική αναβάθμιση του κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας, προσθέτοντας για πρώτη φορά αιρετό επικεφαλής, με αποδεδειγμένη εμπειρία στα ζητήματα οδικής ασφάλειας τον διακεκριμένο οδηγό αγώνων κ. Κωνσταντίνο Μαρκουίζο Ιαβέρη. Ένας άνθρωπος που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην ευαισθητοποίηση για την ασφαλή οδήγηση, έρχεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το ρόλο του κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας και να αναχαιτίσει τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στην διαχείριση έκτακτων συμβάντων, σε απόλυτη συνεργασία με το νέο Κέντρο Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής.
Οφείλω να ομολογήσω ότι με τον κ. Ιαβέρη, έχουμε μακροχρόνια εξαιρετική συνεργασία στα ζητήματα που αφορούν την ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πιο νευραλγική διεύθυνση της Περιφέρειας Αττικής, την διεύθυνση διαχείρισης μητροπολιτικών υποδομών, πολιτικός προϊστάμενος είναι ο ίδιος ο Περιφερειάρχης κ. Νίκος Χαρδαλιάς εφόσον δεν ορίστηκε αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης (ΦΕΚ Β´740 31/1/2024), στέλνοντας μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι η οδική ασφάλεια κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ατζέντα της νέας περιφερειακής διοίκησης.
Κατά την άποψη μου, τον βασικότερο ρόλο στην διαχείριση πόρων παίζει η προτεραιοποίηση των ενεργειών στην οποία θα αξιοποιηθεί η εμπειρία που κατέχουμε στην συντήρηση των υποδομών.
Η συντήρηση των οδοστρωμάτων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί, λαμβάνοντας υπόψιν το βαθμό φθοράς αλλά και τον αριθμό των διελεύσεων κάθε οδικού άξονα. Προτεραιότητα θα πρέπει να έχει η λ. Μεσογείων, η Πειραιώς και η λ. Αλεξάνδρας και η λ. Κατεχάκη. Ενώ άμεσα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωση στο υπόλοιπο 50% του Κηφισού που εκκρεμεί, καθώς πρόκειται για τον κεντρικότερο οδικό άξονα αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής που διέρχονται καθημερινά περισσότερα από 180.000 οχήματα.
Ειδικότερα στην Λ.Κηφισού έμφαση θα πρέπει να δοθεί και στην αντικατάσταση του κεντρικού στηθαίου ασφαλείας, το οποίο έχει αποδειχτεί αναποτελεσματικό και αρκετές φορές υπαίτιο για τροχαία δυστυχήματα. Πιο συγκεκριμένα κατά την άποψη μου πρέπει να αντικατασταθεί με σύγχρονα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων, ενώ θα πρέπει άμεσα να επανατοποθετηθούν τα συστήματα απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης και να υλοποιηθούν οι μελέτες βελτίωσης, στα σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας.
Ταυτόχρονα όσον αφορά την διαχείριση της κυκλοφορίας, θα πρέπει να υλοποιηθεί η μελέτη επαναδιαγράμμισης του Κηφισού, έτσι ώστε να διαθέτει σταθερά τρεις λωρίδες κυκλοφορίας σε όλο του το μήκος, να διορθωθούν οι κατασκευαστικές αστοχίες με έμφαση στην στένωση του δρόμου στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας που προκαλεί το φαινόμενο του «μπουκαλιού» και την αρχή της καθημερινής συμφόρησης. Παράλληλα θα πρέπει να επικαιροποιηθούν τα προγράμματα λειτουργίας φωτεινής σηματοδότησης στις κεντρικές λεωφόρους, σύμφωνα με τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η τοποθέτηση 300 συστημάτων ανίχνευσης της παραβίασης του φωτεινού σηματοδότη, σε διασταυρώσεις που έχει υποδείξει η Τροχαια σύμφωνα με τα δελτία οδικών τροχαίων ατυχημάτων (Δ.Ο.Τ.Α). Επιβάλλεται να εγκατασταθούν αντίστοιχα τεχνικά μέσα για την επιτήρηση του ορίου ταχύτητας και της λωρίδας έκτακτης ανάγκης.
Βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί και στην σήμανση όσον αφορά τις διαγραμμίσεις αλλά και τις πινακίδες του Κ.Ο.Κ. Όλοι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στην συντήρηση ή την αντικατάσταση των πινακίδων που αποτελούν βασικό στοιχείο της οδικής ασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη βρίσκεται σε λειτουργία ο μηχανισμός άμεσης επέμβασης με τέσσερα κινητά συνεργεία τα οποία επιχειρούν όλο το εικοσιτετράωρο και επεμβαίνουν σε έκτακτες βλάβες, όπως λακκούβες, κατεστραμμένες πινακίδες, κατεστραμμένα στηθαία ασφαλείας. Ανάλογα συνεργεία επιχειρούν όλο το εικοσιτετράωρο για αποκατάσταση βλαβών στη σηματοδότηση και τον ηλεκτροφωτισμό. Ταυτόχρονα ο μηχανισμός συντήρησης του οδικού δικτύου, θα πρέπει να βρίσκεται σε απόλυτη εγρήγορση για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων, όπως πλημμυρικά φαινόμενα, χιονοπτώσεις, ανατροπές οχημάτων, στα οποία θα πρέπει να διενεργηθούν ασκήσεις ετοιμότητας.
Ο νέος Περιφερειάρχης Αττικής κ. Νίκος Χαρδαλιάς, είναι ο άνθρωπος των ειδικών αποστολών και διαθέτει μεγάλη εμπειρία τόσο στην προετοιμασία, όσο και στην αντιμετώπιση των έκτακτων καταστάσεων.
Η προτεραιότητα που δίνεται στην οδική ασφάλεια έχει αναπτυξιακές προεκτάσεις, καθώς τα μεγάλα δημόσια έργα αποτελούν πόλο έλξης ιδιωτικών επενδύσεων. Ο επενδυτής θα διστάσει να επιχειρήσει σε ένα μη ελκυστικό περιβάλλον, ενώ αντίθετα θα προτιμήσει μία περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται από σύγχρονες οδικές υποδομές και τεχνολογίες smart cities. Ταυτόχρονα ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο ενισχύει σημαντικά και την τουριστική ανάπτυξη της Αττικής.Το μεγάλο έργο για την οδική ασφάλεια συνεχίζεται…. Μια νέα εποχή ξεκινάει!»