Τάκης Χατζηπέρος: Ο σημαιοφόρος του Βέλους μιλά για τη νύχτα της ανταρσίας στο πλοίο της Δημοκρατίας
Ο Τάκης Χατζηπέρος σημαιοφόρος στο αντιτορπιλικό Βέλος το 1973, σε μια ανοιχτή εξομολόγηση στην κάμερα του Newsbomb.gr
Συνέντευξη: Κώστας Πλιάκος
Τέτοιες μέρες πριν από 51 χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό βρισκόταν σε αναβρασμό. Το περίφημο κίνημα του ναυτικού κατά της δικτατορίας των συνταγματαρχών που προετοιμαζόταν αρκετό καιρό πριν, θα έπεφτε θύμα προδοσίας και οι αξιωματικοί του θα συλλαμβάνονταν και θα φυλακίζονταν.
Το αντιτορπιλικό Βέλος και το πλήρωμά του, για καλή τους τύχη, βρισκόταν στα ανοιχτά της Μεσογείου με πορεία προς την Ιταλία σε άσκηση του ΝΑΤΟ και ήταν τότε που ο κυβερνήτης του, Νίκος Παππάς, θα πάρει την μεγάλη απόφαση.
Από τους πρωτεργάτες του κινήματος του ναυτικού, ο Παππάς ήξερε ότι δεν είχε καμία τύχη αν επέστρεφε στην Ελλάδα και στις 24 Μαΐου του 1973 καλεί το πλήρωμά του σε ανταρσία κατά της χούντας, αποχωρεί από την άσκηση και κατευθύνεται προς το Φιουμιτσίνο της Ιταλίας όπου και θα σταθμεύσει έξω από τα ιταλικά χωρικά ύδατα.
Ο Τάκης Χατζηπέρος ήταν τότε σημαιοφόρος στο Βέλος με την ειδικότητα του μηχανικού και έγινε ένας από τους 30, (6 αξιωματικοί, 23 υπαξιωματικοί και ένας ναύτης) που ακολούθησαν τον Παππά στην εξορία.
Σε μια ανοιχτή εξομολόγηση ο Τάκης Χατζηπέρος μιλά στην κάμερα του Newsbomb.gr για εκείνες της κρίσιμες ώρες των μεγάλων αποφάσεων, τα συναισθήματα και τις συγκρούσεις στο πλήρωμα του Βέλους αλλά και για το τί επακολούθησε της αποβίβασης στην Ιταλία.
Εξιστορεί ακόμη τις περιπέτειες του Βέλους από την επιστροφή του στην Ελλάδα μέχρι σήμερα, το πώς έγινε Μουσείο του Αντιδικτακτορικού Αγώνα αλλά και για αυτούς που θα προτιμούσαν να το δουν να πουλιέται για παλιοσίδερα...
Η ιστορία του πλοίου
Το ιστορικό πλοίο που ναυπηγήθηκε στην Βοστώνη των ΗΠΑ και έλαβε την ονομασία USS «CHARRETTE» DD 581, καθελκύστηκε στις 3 Ιουνίου του 1942 και υπηρέτησε επί 32 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας σε αποστολές και ασκήσεις. Είναι ένα πλοίο με πλούσια ιστορία αφού πέρα από την υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας είναι και βετεράνος του B' Παγκοσμίου Πολέμου καθώς αποτέλεσε μάχιμο πλοίο που πολέμησε στις ναυτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ στον Ειρηνικό Ωκεανό. Σε αυτές τις επιχειρήσεις του Αμερικάνικου Ναυτικού κατά των Ιαπώνων στα νερά του Ειρηνικού Ωκεανού το, τότε, USS «CHARRETTE» DD 581 έδρασε ως πλοίο υποστηρίξεως αεροπλανοφόρων, πλοίο ανθυποβρυχιακής και αντιαεροπορικής προστασίας νηοπομπών ενώ βύθισε ένα ιαπωνικό υποβρύχιο όπως και έτερο πλοίο των Ιαπώνων.
Του απονεμήθηκαν δεκατρείς σταυροί μάχης όπως και άλλα παράσημα στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1958 το πλοίο παραχωρήθηκε στο τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό αφού εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία Long Beach της Καλιφόρνιας μαζί με τρία ίδιου τύπου, μια παραχώρηση που είχε γίνει στο πλαίσιο αμοιβαίας βοήθειας ΗΠΑ - Ελλάδας.
Το πλοίο που χτίστηκε από 3.050 τόνους ατσάλι πέρα από τον μακρινό Ειρηνικό Ωκεανό αποτέλεσα ένα σημαντικό πλοίο για το ΠΝ στο σκληρό ελληνικό Αιγαίο. Παροπλίσθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1991 ενώ ήταν το 1994 όταν χαρακτηρίστηκε ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (Μ.Α.Α). Σήμερα υπάρχουν μόλις τέσσερα πλοία του τύπου από τα 175 του τύπου που είχαν ναυπηγηθεί σε όλο τον κόσμο. Το αντιτορπιλικό «Βέλος» είχε δέσει στο ανατολικό τμήμα της παραλίας της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριου του 2019 και η υποδοχή των πολιτών είχε επίσημα ξεκινήσει Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου ενώ μέχρι σήμερα ο αριθμός των επισκεπτών που δέχτηκε στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τους 250.000.
Διαβάστε επίσης
Βέλος: Ο γιος του κυβερνήτη μιλά για την ιστορία του θρυλικού αντιτορπιλικού
Θεσσαλονίκη: Στο αντιτορπιλικό «Βέλος» ξεναγήθηκαν Μητσοτάκης και Δένδιας
Θεσσαλoνίκη: Το αντιτορπιλικό «βέλος» ετοιμάζεται να μεταβεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας