Νέες ταυτότητες: Η διορία, η διαδικασία έκδοσης και το κόστος

Αναλυτικά όσα χρειάζονται να γνωρίζουν οι πολίτες για τις νέες ταυτότητες
Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
5'

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νέες ταυτότητες, με τους πολίτες όμως να έχουν πολλά ερωτήματα τόσο για την περίοδο λήξης των υπαρχουσών όσο και με τη διαδικασία που καλούνται να ακολουθήσουν ώστε να τις αποκτήσουν.

Η διορία για τις νέες ταυτότητες εκπνέει τον Αύγουστο του 2026. Από κει και μετά, οι πολίτες που θα έχουν ακόμα τις παλαιού τύπου, θα δυσκολεύονται να «συνδιαλεχθούν» με σειρά δημοσίων υπηρεσιών.

Οι πολίτες μέσω id.gov.gr και με κωδικούς taxisnet μπορούν να ζητήσουν την έκδοση νέας ταυτότητας ή την αντικατάστασή της λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας. Πράγμα που σημαίνει ότι είναι εφικτό να προγραμματιστεί ψηφιακά το ραντεβού.

Στο σύστημα κράτησης πρέπει να συμπληρωθούν τα στοιχεία του φυσικού προσώπου που θα παρουσιαστεί στο ραντεβού για την έκδοση/αντικατάσταση δελτίου ταυτότητας. Σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής του δελτίου ταυτότητας, πρέπει να επικοινωνήσετε με την αρμόδια υπηρεσία και υπάλληλος του αστυνομικού τμήματος θα σας κλείσει το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού.

Νέες ταυτότητες: Είσοδος με κωδικούς taxisnet

Κατά την είσοδο στο id.gov.gr ο πολίτης πρέπει να επιλέξει την Περιφέρεια στην οποία υπάγεται, την περιφερειακή ενότητα καθώς και το αστυνομικό τμήμα στο οποίο επιθυμεί να εκδώσει την νέα ταυτότητα.

Στην συνέχεια αφού επιλέξει τα παραπάνω στοιχεία, εμφανίζεται στην οθόνη το αστυνομικό τμήμα με το οποίο επιθυμεί να προγραμματίσει το ραντεβού του, ενώ παράλληλα θα πρέπει να δηλώσει τα προσωπικό του στοιχεία, όνομα, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αριθμό τηλεφώνου.

Τέλος θα πρέπει να δηλώσει τον λόγο για τον οποίο θέλει να εκδώσει την ταυτότητα, δηλαδή, αν επιθυμεί να εκδώσει νέα ταυτότητα, λόγω φθοράς, λήξης, μεταβολής οποιοιδήποτε στοιχείου, ή αντικατάσταση της παλαιάς ταυτότητας.

Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία, και καταχωρεί τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και εάν θέλει αριθμό τηλεφώνου.

Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.

  • Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
  • Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ (8) ώρες πριν. Είκοσι-τέσσερις (24) ώρες πριν και δύο (2) ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.

Διατηρείται χρονική απόσταση, μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων για την ίδια Αρχή Έκδοσης δελτίων ταυτότητας, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει ένα επόμενο.

Οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν, λαμβάνοντας υπόψη περιορισμούς στο ωράριο και τη διαθεσιμότητα της Αρχής Έκδοσης, ανά χρονικά διαστήματα και θέση εργασίας.

Ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του αστυνομικού δελτίου ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου δελτίου.

Τι στοιχεία θα περιλαμβάνουν οι νέες ταυτότητες

Στην μπροστινή πλευρά των νέων ταυτοτήτων θα αναγράφονται τα εξής στοιχεία:

Φωτογραφία κατόχου, Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας, Επώνυμο, Όνομα, Φύλο, Ιθαγένεια, Ημερομηνία Γέννησης, Ημερομηνία Έκδοσης και Λήξης, Αρχή Έκδοσης, Αριθμός Πρόσβασης Κάρτας (Card Access Number) και η υπογραφή του κατόχου.

Στην πίσω πλευρά θα αναγράφονται τα εξής:

Όνομα Πατέρα, Όνομα Μητέρας, Τόπος γέννησης, Ομάδα αίματος (προαιρετικά), Ύψος (υποχρεωτικά από το 24ο έτος). Στο κάτω μέρος της οπίσθιας όψης θα βρίσκεται η Ζώνη Μηχανικής Ανάγνωσης (Machine Readable Zone) με το ενσωματωμένο τσιπ.

Στον ανέπαφο χώρο αποθήκευσης περιλαμβάνονται:

  • Φωτογραφία κατόχου σε ψηφιακή μορφή
  • Στοιχεία μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης
  • Δύο δακτυλικά αποτυπώματα
  • Επώνυμο πατρός
  • Επώνυμο μητρός
  • Δήμος εγγραφής και αριθμός δημοτολογίου
  • Τόπος έκδοσης

Πώς κλείνουμε ραντεβού για νέα ταυτότητα

Η διαδικασία έκδοσης της νέας ταυτότητας προβλέπει τη λειτουργία διαδικτυακής πλατφόρμας στο gov.gr, μέσω της οποίας ο πολίτης θα καταθέτει τη σχετική αίτηση. Έτσι, λοιπόν, ο πολίτης θα υποβάλει την αίτησή του στη διαδικτυακή πλατφόρμα, ακολούθως θα έρχεται ειδοποίηση και θα ορίζεται ραντεβού στο αστυνομικό τμήμα για την έκδοση της νέας αστυνομικής ταυτότητας.

Πρόκειται για μία ασφαλή, εύκολη και άμεση διαδικασία. Σε όλη τη χώρα θα λειτουργούν 367 σημεία έκδοσης νέων δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, ενώ προβλέπεται και η λειτουργία 60 φορητών κλιμακίων. Για λόγους διευκόλυνσης, η διαδικασία έκδοσης θα γίνεται κατόπιν ραντεβού (στα πρότυπα των ραντεβού για τον εμβολιασμό).

Τα ραντεβού θα κλείνονται μέσω πλατφόρμας και ο πολίτης θα λαμβάνει ενημερωτικά SMS και e-mail. Τα 60 φορητά κλιμάκια απευθύνονται σε κρατούμενους, νοσηλευόμενους, υπερήλικες και ΑμεΑ με σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας.

Πόσο κοστίζουν οι νέες ταυτότητες

Για την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 10,00 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί:

  • στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου,
  • στα έξοδα εκτύπωσής του
  • στη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του από και προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αθήνα
  • στη φωτογραφία, εφόσον ο πολίτης επιθυμεί να την βγάλει στο τμήμα ασφαλείας.

Για τις περιπτώσεις έκδοσης δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος, θα καταβάλλεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 9,00€, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα.

Σχετικές ειδήσεις