Νίκος Σπανός στο Newsbomb.gr για Άνδρο: «Ο πλοίαρχος ήταν σαν να παίζει ρώσικη ρουλέτα»
Τι έγινε και τι έπρεπε να γίνει στην Άνδρο; Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Σπανός στο Newsbomb.gr πάντοτε πρέπει να τηρούνται δύο όροι που αφορούν εγχώρια αλλά και διεθνή ορολογία στον χώρο της Ναυτιλίας
Μεγάλο προβληματισμό και πολλή συζήτηση έχει προκαλέσει το περιστατικό με το πλοίο στην Άνδρο, που οδήγησε στη σύλληψη του πλοιάρχου του.
Το Newsbomb.gr απευθύνθηκε στον κ. Νίκο Σπανό, Ναύαρχος ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (εα), πρώην Δ/ντή Λιμένων -Λιμενικής Πολιτικής & Λιμενικής Αστυνομίας προκειμένου να αναλύσει και να σχολιάσει όσα συνέβησαν με το πλοίο στο λιμάνι του Γαυρίου.
Με την ιδιότητά του ως Διεθνής Πραγματογνώμονας Επιστημών Ναυτιλίας ο κ. Σπανός έθεσε δύο βασικούς γνώμονες που είναι απαιτητοί για κάθε πλοίαρχο.
«Με αφορμή το περιστατικό στην Άνδρο με την παρακινδυνευμένη προσπάθεια του πλοίαρχου να ανοίξει τον καταπέλτη του πλοίου παρά τις δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες με σκοπό να επιβιβάσει οχήματα και επιβάτες, θα ήθελα να πληροφορήσω τον κόσμο για κάποιες σημαντικές παραμέτρους που αφορούν την ασφάλεια όλων μας και καλό είναι να γνωρίζουν διότι η γνώση είναι δύναμη και δίνει προβάδισμα στην πρόληψη.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, βρισκόμαστε σε μια περίοδο με ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση στα λιμάνια όλης της χώρας και πολλές αφίξεις κι αναχωρήσεις πλοίων. Επίσης, η εποχή αυτή διακρίνεται και για τα πολλά μελτέμια της με αρκετά ισχυρούς ανέμους, εντάσεως 7, 8 και 9 BF στις θάλασσές μας, γεγονός που δυσχεραίνει τις κινήσεις και μανούβρες των πλοίων στους λιμένες. Βέβαια, όλη αυτή η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη από το ότι οι λιμενικές υποδομές σε πολλά από τα νησιά μας είναι φτωχές με σοβαρή εικόνα ελλείψεων και ανεπαρκειών, με αποτέλεσμα να μην προστατεύονται από δύσκολες καιρικές συνθήκες», ανέφερε αρχικά ο κ. Σπανός.
Επιστρέφοντας στο βασικό θέμα τόνισε ότι «κατά την προσέγγιση του πλοίου, ο πλοίαρχος συνεννοείται με την Λιμενική Αρχή, η οποία δίνει την εντολή κατάπλου για να δέσει το πλοίο, ενημερώνοντας πάντα για τις συνθήκες που επικρατούν στο λιμάνι. Με αυτό τον τρόπο, ο πλοίαρχος μπορεί να έχει μια σαφή εικόνα και να ενεργήσει με βάση τους κανόνες “Ασφάλειας κι Εκτίμησης Κινδύνου” που οφείλει να είναι άριστος γνώστης»
Πότε απαγορεύεται η επιβίβαση
«Η προσωπική μου άποψη είναι ότι σε μεγάλους κυματισμούς που κλυδωνίζεται το πλοίο κι έχει έντονα σκαμπανεβάσματα, είναι ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ η όποια προσπάθεια επιβίβασης ή αποβίβασης επιβατών κι οχημάτων. Όσον αφορά τα πλοία και τον ρόλο των πλοιάρχων καθώς και τις διαδικασίες που προβλέπει ο Σ.Α.Δ. και το Ε.Α.Δ. του κάθε πλοίου, με κεντρικό άξονα πάντα την ασφάλεια όλων, θα πρέπει να υπάρχει και από ξηράς μια εντατικοποίηση των αστυνομικών ελέγχων κατά την θερινή περίοδο. Επίσης, οι Λιμενικές Αρχές οφείλουν στο κομμάτι της δικαιοδοσίας και αρμοδιότητάς τους να εξασφαλίζουν σε συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης του Λιμένα, την ασφαλή διακίνηση των επιβατών και οχημάτων με τα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία», σχολιάζει στο Newsbomb.gr.
H εικόνα των λιμανιών
Συνεχίζοντας ο κ. Σπανός υπογραμμίζει: «Το τελευταίο διάστημα γνωρίζω ότι γίνεται προσπάθεια βελτίωσης των λιμανιών αλλά χρειάζεται πολύς δρόμος ακόμη μέχρι να έχουν μια σωστή εικόνα με γνώμονα πάντα την όσο το δυνατόν εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν. Συγκεκριμένα για το νησί της Άνδρου, έχω πληροφορίες ότι υπάρχει σχέδιο για τοποθέτηση και επισκευή προσκρουστήρων καθώς και για εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στο σύνολο. Λόγω του περιορισμού του βυθίσματος και της λασπώδους μορφολογίας αυτού, προκαλούνται θέματα με τις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών όπως επίσης και αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας λόγω συχνής χρήσης του βυθού. Θα πρέπει, λοιπόν, να τοποθετηθούν προσκρουστήρες σε όλους τους προβλήτες. Είναι σημαντικό για την αποτροπή παρόμοιων περιστατικών λόγω συχνών ανέμων στο νησί, ο πέτρινος μώλος με τον φανό στην είσοδο του λιμανιού να μετατραπεί σε προβλήτα πρόσδεσης των πλοίων έτσι ώστε οι ισχυροί άνεμοι να μην χτυπούν τα πλοία στις πλευρικές τους επιφάνειες».
Οι επιχειρησιακές ευθύνες
Από επιχειρησιακής πλευράς, οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες του πλοιάρχου του πλοίου είναι αυτές που προβλέπονται από την Εθνική Νομοθεσία και τον Διεθνή Κώδικα IS, όπως εξηγεί ο διεθνής πραγματογνώμονας στο Newsbomb.gr. «Η Διαχειρίστρια Εταιρεία όπως και το πλοίο, διαθέτουν συγκεκριμένο οργανόγραμμα (σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση SOLAS) στο οποίο αναγράφονται αναλυτικά οι υποχρεώσεις/αρμοδιότητες όλων των εργαζομένων και του πλοιάρχου», επισημαίνει.
Ολοκληρώνοντας, τονίζει για πολλοστή φορά «ότι πρωταρχικός στόχος του πλοιάρχου πέρα από τον επαγγελματισμό και την υπευθυνότητα που πρέπει να τον διακατέχουν, οφείλει να είναι η ασφάλεια του πληρώματος (SAFETY FIRST) και των επιβατών, καθώς και η εκτίμηση κινδύνου (RISK ASSESSMENT), δύο όροι που αφορούν εγχώρια αλλά και διεθνή ορολογία στον χώρο της Ναυτιλίας. Δεν εκθέτει σε κίνδυνο κανέναν, είτε τους επιβάτες, είτε το πλήρωμά του και δεν ανοίγει τον καταπέλτη με τόσο δυσμενείς καιρικές συνθήκες διότι είναι σαν να «παίζει ρώσικη ρουλέτα»!!!! Στον χώρο της Ναυτιλίας όμως ΔΕΝ ΧΩΡΑΝΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ! Έχουμε να κάνουμε με ανθρώπινες ζωές και οφείλουμε να τις προστατέψουμε επαρκώς και υπεύθυνα»