Πώς να προστατευτείτε από τις ηλεκτρονικές απάτες - Επτά συμβουλές προς... ναυτιλομένους
Σε μάστιγα εξελίσσονται οι απειλές για τους καταναλωτές μέσω διαδικτύου, ως εκ τούτου το Ινστιτιούτο Καταναλωτών εξέδωσε 7 πρακτικές συμβουλές, για τον κίνδυνο ηλεκτρονικής απάτης και για να προστατεύσετε τα δεδομένα και τις συναλλαγές σας.
Η προσοχή και η γνώση των κινδύνων είναι τα καλύτερα όπλα για να διασφαλίσετε την ασφάλειά σας στον ψηφιακό κόσμο.
Στην εποχή μας, η χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών τραπεζικών υπηρεσιών έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Ωστόσο, η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών συνοδεύεται από τον κίνδυνο απάτης. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να γνωρίζουμε τα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να προστατεύσουμε τα προσωπικά μας δεδομένα και τα χρήματά μας από κακόβουλες ενέργειες.
Στο πλαίσιο αυτό, το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών παραθέτει 7 βασικές συμβουλές για την αποφυγή ηλεκτρονικής απάτης.
1) Μην κάνετε χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων για να συνδεθείτε στο Ιnternet Banking όταν πρόκειται να πραγματοποιήσετε μία συναλλαγή. Καλό θα ήταν, μάλιστα, ο browser που χρησιμοποιείτε να είναι ενημερωμένος με την τελευταία έκδοση, προκειμένου να μεγιστοποιείται η ασφάλεια.
2) Προκειμένου να συνδεθείτε στο Internet Banking σας, πληκτρολογήστε απευθείας την ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζας και μην ακολουθείτε links που περιλαμβάνονται σε email ή μηνύματα (sms) που σας στέλνουν.
3) Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σε κινητό, tablet, υπολογιστή, ενώ τα στοιχεία πρόσβασης θα πρέπει να αλλάζουν τουλάχιστον ανά τρίμηνο ή, το πολύ, ανά εξάμηνο.
4) Μην αποκαλύπτετε μέσω τηλεφώνου, email, φόρμας στο Internet ή Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης εμπιστευτικά στοιχεία και μέσα ταυτοποίησής σας, όπως το username και το password που χρησιμοποιείτε για τη σύνδεσή σας στο Internet/Mobile Banking, τα στοιχεία της κάρτας σας και του PIN της, κωδικούς μίας χρήσης (OTP) και άλλους κωδικούς.
5) Για τις διαδικτυακές αγορές σας επιλέγετε εμπόρους, οι οποίοι έχουν φροντίσει να προσφέρουν σύγχρονα μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας.
6) Για τις διαδικτυακές αγορές σας προτιμάτε την χρήση προπληρωμένων (prepaid) καρτών, οι οποίες «γεμίζουν» με συγκεκριμένο ποσό χρημάτων, περιορίζοντας σημαντικά την πιθανότητα απάτης. Επίσης συστήνεται να εγγραφείτε στις τραπεζικές υπηρεσίες άμεσης ενημέρωσης που παρέχουν ειδοποιήσεις μέσω SMS και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν εκτελούνται συναλλαγές, με χρήση κάρτας ή με απευθείας χρέωση του λογαριασμού σας. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να αντιληφθείτε άμεσα την απάτη και, άρα, να προβείτε έγκαιρα στις απαραίτητες ενέργειες και διαδικασίες «μπλοκαρίσματος».
7) Μην αφήνετε ενεργοποιημένη τη λειτουργία ανέπαφων πληρωμών μέσω τεχνολογίας NFC (Near Field Communications) όταν δεν πραγματοποιείτε συναλλαγές.