ΡΕΠΟΡΤΑΖ NEWSBOMB.GR
«Γάγγραινα» το κυκλοφοριακό: «Ο δακτύλιος δεν σώζει, επιδεινώνει την κυκλοφορία»
Ο δακτύλιος, όπως εφαρμόζεται σήμερα, όχι μόνο δεν βελτιώνει την κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας, αλλά επιβαρύνει την κίνηση περιμετρικά - Ο Σύμβουλος Οδικής Ασφαλείας Κίμων Λογοθέτης εξηγεί στο Newsbomb.gr γιατί το μέτρο δεν αποδίδει και προτείνει την άμεση επικαιροποίησή του με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια, αφήνοντας πίσω το παρωχημένο σύστημα μονών-ζυγών πινακίδων
Από σήμερα, Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, επιστρέφει ο δακτύλιος με τα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Ο Σύμβουλος Οδικής Ασφαλείας και διαχείρισης κυκλοφορίας, Κίμων Λογοθέτης, μιλώντας στο Newsbomb.gr, επεσήμανε ότι «η τροχαία βρίσκεται σε επιφυλακή, καθώς είναι η πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου». Ωστόσο, όπως ανέφερε, παρατηρείται επιδείνωση της κυκλοφορίας εκτός των ορίων του δακτυλίου. Η κατάσταση στον Κηφισό είναι ιδιαίτερα προβληματική, με τη συμφόρηση να ξεκινά από πολύ νωρίς, στις 7:25 το πρωί. «Στην άνοδο, η κίνηση ξεκινά από το Αιγάλεω, από την Ιερά Οδό, και φτάνει μέχρι τη Νέα Φιλαδέλφεια, ενώ στην κάθοδο, η συμφόρηση εκτείνεται από τη Λυκόβρυση μέχρι το Περιστέρι», ανέφερε.
Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση του μήκους της συμφόρησης και στην Αττική Οδό. Ο Κίμων Λογοθέτης τόνισε ότι «στο τμήμα από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον κόμβο του Δαχτυλιδιού, τα αυτοκίνητα κινούνται αργά με συχνά σταματήματα, ενώ η ίδια κατάσταση επικρατεί και στο τμήμα από τον Γέρακα μέχρι τη Δουκίσσης Πλακεντίας, με τη συμφόρηση να φτάνει μέχρι την Πεντέλη. Συνολικά, στην Αττική Οδό, η ουρά των αυτοκινήτων ξεπερνά τα 4 χιλιόμετρα, κάτι που δεν έχει παρατηρηθεί σε τέτοια έκταση στο παρελθόν».
Παράλληλα, καταγράφεται αυξημένη κυκλοφορία περιμετρικά του δακτυλίου, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τη Χαμοστέρνας, όπου μέχρι τώρα δεν υπήρχαν προβλήματα, καθώς και τη Μιχαλακοπούλου, όπου η διαφορά είναι αισθητή. Η κατάσταση είναι επίσης επιβαρυμένη στην Αλεξάνδρας. Για πρώτη φορά παρατηρείται τόσο μεγάλη κίνηση και στην έξοδο της περιφερειακής Υμηττού προς Κατεχάκη, με έντονα προβλήματα από την έξοδο της Αττικής Οδού μέχρι τη Σητείας.
Ωστόσο, σημείωσε πως «παρατηρείται μικρή βελτίωση στην Πειραιώς, στο ανοδικό ρεύμα από την Ιερά Οδό μέχρι την Ομόνοια, καθώς και στη Σταδίου, ενώ η κυκλοφορία στις λεωφόρους Συγγρού, Βασιλέως Κωνσταντίνου και Βασιλίσσης Σοφίας είναι πιο ομαλή».
Όσον αφορά τη βελτίωση της κυκλοφορίας στον Κηφισό, ο Κίμων Λογοθέτης ανέφερε ότι χρειάζονται άμεσες ενέργειες, όπως η διαγράμμιση. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που προκαλούν τη συμφόρηση είναι η ασυμμετρία των λωρίδων. Σε ορισμένα σημεία υπάρχουν τέσσερις λωρίδες, ενώ σε άλλα τρεις, και επιπλέον, δεν υπάρχει παντού λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ). Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, δημιουργεί προβλήματα, ειδικά στο ανοδικό ρεύμα, στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας, αλλά και στην κάθοδο, στο ύψος της Αθηνών. Το φαινόμενο του «μπουκαλιού», όπως ονομάζεται, οδηγεί σε απότομη συμπίεση της κυκλοφορίας, καθώς οι οδηγοί πρέπει να κινούνται σε λιγότερες λωρίδες.
Για να βελτιωθεί η κατάσταση, θα πρέπει να υπάρχει σταθερός αριθμός λωρίδων σε όλο το μήκος του δρόμου, όπως και ΛΕΑ, επεσήμανε. Αυτή η παρέμβαση μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα, μέσα σε έναν ή δύο μήνες, καθώς υπάρχουν ήδη σχετικές μελέτες. Το μόνο που απομένει είναι η εφαρμογή τους, και το αποτέλεσμα θα είναι άμεσο.
Επιπλέον, υποστήριξε ότι οι υποδομές χρειάζονται βελτίωση, προτείνοντας, για παράδειγμα, όπου στενεύει ο δρόμος να γίνει μια μικρή διαπλάτυνση. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι η επικαιροποίηση του μέτρου του δακτυλίου, καθώς, όπως σημείωσε, η τρέχουσα εφαρμογή δεν αποδίδει και ενδεχομένως επιδεινώνει την κατάσταση. Ο δακτύλιος θα πρέπει να λειτουργεί με περιβαλλοντικά κριτήρια, αντί για την εκ περιτροπής κυκλοφορία με μονά-ζυγά.
Τέλος, ο Κίμων Λογοθέτης τόνισε ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που εφαρμόζει ένα τόσο παρωχημένο μέτρο, το οποίο βασίζεται στον αριθμό πινακίδας και όχι στις εκπομπές καυσαερίων. Χρειάζεται, κατέληξε, άμεση επικαιροποίηση με σύγχρονα περιβαλλοντικά κριτήρια.
Ποιοι δικαιούνται ελεύθερη είσοδο - Ποιο το πρόστιμο
Τα όρια του Μικρού Δακτυλίου ορίζονται από τις παρακάτω οδούς και λεωφόρους:
Λ. Αλεξάνδρας - Ζαχάρωφ - Λ. Μεσογείων - Φειδιππίδου - Μιχαλακοπούλου - Σπ. Μερκούρη - Βρυάξιδος - Υμηττού - Ηλ. Ηλιού - Αμβρ. Φραντζή - Λ. Ανδρ. Συγγρού - Χαμοστέρνας - Πειραιώς - Ιερά Οδός - Λ. Κωνσταντινουπόλεως - Αχιλλέως - Πλ. Καραϊσκάκη - Καρόλου - Μάρνη - 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) - Λ. Αλεξάνδρας. Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του μικρού δακτυλίου το μέτρο δεν ισχύει. Στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από το μικρό δακτύλιο επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ αυτοκινήτων, καθώς και των Ι.Χ. φορτηγών με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά - ζυγά).
Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του Μικρού Δακτυλίου τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν.
Στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από τον Μικρό Δακτύλιο επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων, καθώς και των φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά - ζυγά).
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της ΕΛΑΣ δεν υπάγονται στις παραπάνω απαγορεύσεις και κυκλοφορούν χωρίς κανένα περιορισμό στο Μικρό Δακτύλιο τα οχήματα των κατηγοριών που εξαιρούνται των περιορισμών, καθώς και τα οχήματα των κατηγοριών, που απαιτείται να είναι εφοδιασμένα με ειδικές άδειες, οι οποίες χορηγούνται από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ' αριθμ. 195948 από 07/10.10.2024 (ΦΕΚ 5627, τ. Β΄) Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Ειδικότερα δύνανται να εκτυπώσουν ειδικό σήμα για την κατ' εξαίρεση κυκλοφορία τους στο κέντρο της Αθήνας, ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) είτε σε έγχαρτη είτε σε ηλεκτρονική μορφή καταχωρημένη σε κινητό τηλέφωνο οι κύριοι ή/και κάτοχοι:
- Εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και εκ κατασκευής υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, οχημάτων φυσικού αερίου και υγραερίου,
- Αυτοκινήτων EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης - New European Driving Cycle/NEDC), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31.12.2020),
- Αυτοκινήτων EURO 6 πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 145g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων - Worldwide Light Test Procedure/WLTP), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 01.01.2021 και εφεξής.
Για τα οχήματα των μονίμων κατοίκων εσωτερικά του ΜΙΚΡΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ, προβλέπονται ειδικές ζώνες εισόδου- εξόδου και χορηγείται ειδική κάρτα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.
Οι μέρες και οι ώρες
Οι ημέρες και ώρες ισχύος των ως άνω περιοριστικών μέτρων, είναι οι εξής:
- Δευτέρα έως Πέμπτη, ώρες 07:00 έως 20:00,
- Παρασκευή, ώρες 07:00 έως 15:00.
- Τα Σάββατα, τις Κυριακές, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα μέτρα δεν ισχύουν.
Οι αιτήσεις για έκδοση ειδικών αδειών κυκλοφορίας δύνανται να υποβάλλονται κατά τις ημέρες Δευτέρα έως Παρασκευή και από ώρες 08:00΄ έως 14:00΄ & Σάββατο από ώρες 08:00΄ έως 12:00΄ στην έδρα της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής [Θ. Δηλιγιάννη 24-26, Γραφείο Δακτυλίου στο ισόγειο του κτιρίου (είσοδος από οδό Σάμου), τηλ.210-5284142, e-mail: daktylios@astynomia.gr] με την προσκόμιση πέραν των ειδικότερων ανά περίπτωση ενδιαφερομένου εγγράφων/δικαιολογητικών και φωτοαντιγράφων:
α) Άδειας Κυκλοφορίας του οχήματος.
β) Άδειας Ικανότητας Οδήγησης των οδηγών.
γ) Ισχύοντος Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου (Κ.Τ.Ε.Ο.).
δ) Ισχύοντος ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Οι ειδικές άδειες κυκλοφορίας στο ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ, που είχαν χορηγηθεί από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την περίοδο 2023-2024 εξακολουθούν να ισχύουν έως 18-7-2025.
Οι παραβάτες των περιοριστικών αυτών μέτρων, τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.