Συρμός του προαστιακού έλαβε λάθος εντολή να μπει σε γραμμή του μετρό - Τι απαντά ο ΟΣΕ
Πριν λίγες ημέρες συρμός του Προαστιακού στη γραμμή του Αεροδρομίου οδηγήθηκε από λανθασμένη οδηγία στη γραμμή του μετρό - Τα κρίσιμα δευτερόλεπτα και οι ενέργειες του οδηγού της αμαξοστοιχίας
Πρόσφατα, ένα νέο περιστατικό ήρθε να προκαλέσει ανησυχία, καθώς συρμός του Προαστιακού βρέθηκε να κινείται σε σήραγγα του μετρό. Το συμβάν συνέβη όταν ο συρμός έλαβε εσφαλμένη εντολή να μπει σε λάθος γραμμή στη Δουκίσσης Πλακεντίας. Ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε το λάθος, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη χωρίς επιτυχία, και αποφάσισε να μειώσει ταχύτητα για να δοθεί χρόνος στην τηλεδιοίκηση να αντιδράσει. Όταν το σφάλμα έγινε αντιληπτό, του ζητήθηκε να κάνει οπισθοπορεία για περίπου 300 μέτρα, αποτρέποντας έτσι ένα σοβαρό ατύχημα.
Ο Υπεύθυνος Τύπου του ΟΣΕ, Φάνης Ζώης, μιλώντας στο Newsbomb.gr εξήγησε ότι: «Το τρένο δεν εισήλθε στη σήραγγα του μετρό. Λόγω σφάλματος του σταθμάρχη, κατευθύνθηκε προς τη γραμμή του μετρό, αλλά ο μηχανοδηγός παρέκαμψε δύο σηματοδότες που δεν έπρεπε να περάσει, αναγκάζοντάς τον να κάνει οπισθοπορεία για να επιστρέψει στη σωστή διαδρομή. Δεν υπήρχε κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος, καθώς οι γραμμές είναι διπλές, με τα τρένα να κινούνται σε διαφορετικές κατευθύνσεις, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση σύγκρουσης».
Η εκπρόσωπος της ΣΤΑΣΥ, Γωγώ Τάγκα, σε επικοινωνία με το Newsbomb.gr ανέφερε: «Δεν έχουμε κάποια θέση να εκφράσουμε, καθώς το περιστατικό αφορά συρμό του Προαστιακού και δεν είχε μπει στη σήραγγα του μετρό. Εφόσον δεν εμπλέκεται το δίκτυο του μετρό, δεν θα κάνουμε κάποιο σχόλιο για ένα συμβάν που αφορά άλλον φορέα».
Ο ΟΣΕ, σε απάντηση του περιστατικού τονίζει ότι: «Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε κίνδυνος για τους επιβάτες, τόσο του προαστιακού όσο και του μετρό. Παρόλο που η διαδρομή του συρμού δεν ήταν διαπιστευμένη για χρήση από το μετρό, η διαδρομή ήταν σηματοτεχνικά ασφαλής». Και προσθέτει: «Η κυκλοφορία των συρμών, τόσο του προαστιακού όσο και του μετρό, πραγματοποιείται με τη χρήση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η οποία λειτουργεί ομαλά από το 2004».
Τονίζεται ότι οι συρμοί του προαστιακού και του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, κάτι που σημαίνει ότι είναι απολύτως συμβατοί σε επίπεδο υποδομών, και άρα δεν υπάρχει κίνδυνος να «σφήνωση» κάποιος συρμός σε σήραγγα του μετρό.
«Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα που τον προειδοποιούσαν για την είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη γραμμή. Μετά την παραβίαση, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ για περαιτέρω οδηγίες. Δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες για την επιστροφή του συρμού στην κανονική του διαδρομή», αναφέρει ο ΟΣΕ.
Τέλος, ο Ρυθμιστής Κυκλοφορίας του ΣΚΑ, υπεύθυνος για το σφάλμα, τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και υπόκειται σε επανεκπαίδευση, με το ενδεχόμενο της περαιτέρω απασχόλησής του σε αυτή τη θέση να τελεί υπό εξέταση.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ:
Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου περί ώρας 17:44 η αμαξοστοιχία 4245 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΚΑΝΤΖΑ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ του προαστιακού, κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 της ΣΤΑΣΥ.
Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ.
Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:
- Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και για αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.
- Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.
- Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στην γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στην σήραγγα όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.
- Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα ΠΑΡΑΒΙΑΣΕ και τα δύο και αφού τα προσπέρασε σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.
- Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.
Επιγραμματικά:
- Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.
- Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.
- Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.
- Ο Ρυθμιστής Κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση Ρυθμιστή Κυκλοφορίας.
Πώς αποφεύχθηκε η σύγκρουση τρένων στους Αγίους Ανάργυρους
Υπενθυμίζεται πως στις 13 Σεπτεμβρίου, την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση τρένων. Συγκεκριμένα οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 είχαν βρεθεί πολύ κοντά σε μετωπική σύγκρουση μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων, καθώς κινούνταν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση, έπειτα από λάθος εντολές που δόθηκαν από τους αντίστοιχους σταθμούς. Η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στην παρατηρητικότητα του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας 1210, ο οποίος αντιλήφθηκε το σφάλμα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 ενημέρωσε μέσω ασυρμάτου για τη διέλευσή του από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Τότε, η επικείμενη σύγκρουση αποτράπηκε κυρίως χάρη στον επαγγελματισμό και την άμεση αντίδραση των μηχανοδηγών. Σημειώνεται ότι ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210, ο οποίος αναγνώρισε το σφάλμα και απέτρεψε την τραγωδία, ήταν και Πρόεδρος του Σωματείου, ο οποίος είχε βρεθεί στο στόχαστρο προσωπικής κριτικής από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών λίγους μήνες νωρίτερα. Τότε, σε σχετική ανακοίνωση για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, το Υπουργείο τον είχε κατηγορήσει ότι «το ίδιο άτομο που, ως μηχανοδηγός, παραβιάζει σηματοδότη και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα».