Κυκλοφοριακό: Οι συγκοινωνιολόγοι βάζουν στο τραπέζι νέο δακτύλιο και διόδια
Πώς θα ανασάνουν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης - Πρόταση για τέταρτη λωρίδα κυκλοφορίας στην Αττική οδό

Τα τέλη συμφόρησης στο κέντρο της Αθήνας μαζί με αλλαγές στον Δακτύλιο και μελετημένα έργα οδικών παρεμβάσεων που να βασίζονται σε μελέτες κόστους-οφέλους βγάζουν από το συρτάρι οι συγκοινωνιολόγοι για να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα τον κυκλοφοριακό Γολγοθά των μετακινήσεων εντός της Αττικής και τις ατελείωτες ώρες των χαμηλών ταχυτήτων στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης με «βασιλιά» της αργοπορίας τον Κηφισό.
Τα έργα υποδομής που οι συγκοινωνιολόγοι κατατάσσουν σ’ αυτήν την κλίμακα είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που δημοπρατείται άμεσα, η αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, η σύνδεση του νέου αεροδρομίου με το παλιό, ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Οινόφυτα κ.α
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) Θανάσης Τσιάνος επισημαίνει στο «business stories» ότι κομβικό ρόλο στις μετακινήσεις θα παίξει η συχνότητα των δρομολογίων του μετρό και η ανάπτυξη του δικτύου στο λεκανοπέδιο.
Αν, όπως λέει, οι συχνότητες των δρομολογίων πέσουν στα 3 λεπτά (από 4-4,5 στις Γραμμές 2 και 3 σήμερα και γύρω στα 6 λεπτά στον ΗΣΑΠ) θα είναι σαν να έχουμε φτιάξει μια νέα λεωφόρο μήκους 110 χιλιομέτρων. Ως παράδειγμα φέρνει την ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του μετρό (Γαλάτσι-Γουδή), η οποία όπως αναφέρει ισοδυναμεί με την κατασκευή 4 αστικών αρτηριών σαν την Κηφισίας. Με ένα δρομολόγιο που θα έχει συχνότητα ανά 3 λεπτά μπορούν να μετακινούνται 20.000 επιβάτες (οι οποίοι πέφτουν στους 10.000 όταν η συχνότητα αυξάνεται στα 6 λεπτά). Το νούμερο αυτό χαμηλώνει με αυτοκίνητο μ’ έναν επιβάτη σε δρόμο σαν την Κηφισίας και σε 7.000 αν πρόκειται για την Αττική Οδό.
Ο πρόεδρος του ΣΕΣ βάζει στη συζήτηση για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αττική Οδό και τη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας όταν οι ταχύτητες πέφτουν κάτω από τα 40 χιλιόμετρα την ώρα. Το μέτρο θα μπορούσε να εφαρμοστεί υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει αυστηρή επιτήρηση και συμπληρωματικά έργα σε κόμβους και σήμανση ώστε ο δρόμος να μπορεί να μετατραπεί σε ΛΕΑ εφόσον το απαιτήσουν έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
«Πέθανε» το μόνα – ζυγά
Παρωχημένο μέτρο για τους συγκοινωνιολόγους χαρακτηρίζεται ο Δακτύλιος μόνα-ζυγά, ο οποίος υπολειτουργεί γιατί δεν αστυνομεύεται. Διεθνώς η υψηλή τιμολόγηση της στάθμευσης στο κέντρο των μητροπολιτικών περιοχών και η εφαρμογή Πράσινου Δακτυλίου με περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά κριτήρια αποτελεί μια ασφαλή λύση για ν περιοριστεί ο όγκος των οχημάτων στο κέντρο της πόλης.
Ο Βασίλης Χαλκιάς, τέως πρόεδρος του φορέα και διευθύνων σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού μίλησε για έργα που μπορούν να ανακουφίσουν την πόλη όπως οι παραχωρήσεις και οι ΣΔΙΤ ενώ έβαλε στο τραπέζι και ορισμένες προτάσεις όπως το Ταμείο Τελών Κυκλοφορίας και τα τέλη συμφόρησης. Όπως εξήγησε τα τέλη χρεώνονται για την οδήγηση στο κέντρο των πόλεων και έχουν ως στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης αποτρέποντας τη χρήση ΙΧ. Ταυτόχρονα συνεισφέρουν στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων, όπως για παράδειγμα στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
*Με πληροφορίες από το ένθετο «Business Stories» της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα»