Οι κλήσεις της Τροχαίας απευθείας στο κινητό των οδηγών - Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το έργο
Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το πληροφοριακό σύστημα για την καταγραφή, διαχείριση και έλεγχο των προστίμων της ΕΛΑΣ.
.jpg?t=BTQcd-DfnSchs5rCD9UIvw)
Ένα πρωτοποριακό ψηφιακό έργο με σημαντική κοινωνική εμβέλεια, που συνδυάζει τη μείωση της γραφειοκρατίας με τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς, ξεκινά να υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ένα ψηφιακό έργο, με ευρύ κοινωνικό αντίκτυπο, το οποίο συνδυάζει τον περιορισμό της γραφειοκρατίας με την αναβάθμιση της οδικής συμπεριφοράς, παίρνει σάρκα από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με πρώτο βήμα την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον σχεδιασμό του «Ενιαίου Εθνικού Συστήματος Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας Ελληνικής Αστυνομίας».
Το πρώτο βήμα είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για το «Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής και Διαχείρισης Ελέγχων και Προστίμων Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας».
Πρόκειται για ένα κρίσιμο σχέδιο ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, το οποίο προωθείται μέσω της συνεργασίας των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη, καθώς και Υποδομών και Μεταφορών.
Το έργο εισέρχεται πλέον στη φάση της υλοποίησης, όπως είχε πρόσφατα προαναγγελθεί τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον Δημήτρη Παπαστεργίου.
Ο προϋπολογισμός του έργου, που προκηρύχθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας, ανέρχεται σε 5 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει δύο βασικά μέρη: πρώτον, τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την υποστήριξη του Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Ψηφιακής Καταγραφής και Διαχείρισης Ελέγχων και Προστίμων Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, και δεύτερον, την προμήθεια λογισμικού και υπηρεσιών υποστήριξης για τη διασύνδεση του συστήματος με τις υπάρχουσες κάμερες ελέγχου τροχαίων παραβάσεων που είναι εγκατεστημένες σε όλη τη χώρα.Στις απαιτήσεις του διαγωνισμού συμπεριλαμβάνεται και η διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πολιτών από το πληροφοριακό σύστημα.
Οι δυνατότητες του πληροφοριακού συστήματος
Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα ενσωματώνει πλήρως ψηφιακές διαδικασίες για τη διαχείριση παραβάσεων οδικής κυκλοφορίας, προσφέροντας ενιαία πλατφόρμα καταγραφής κλήσεων, αναζήτηση του οχήματος και του ιδιοκτήτη/παραβάτη, ψηφιακή επίδοση της κλήσης και διαδικασία ένστασης, ηλεκτρονική πληρωμή και ποινές καθώς και διαλειτουργικότητες και στατιστικά.
Αναλυτικότερα μια ενιαία πλατφόρμα θα συγκεντρώνει όλες τις καταγραφές παραβάσεων, τόσο από κάμερες (μέσω σύνδεσης με το ΥΨΗΔ) όσο και από αστυνομικούς (με χρήση tablet/PDA). Η αστυνομία θα βεβαιώνει τις παραβάσεις, εξουσιοδοτώντας τους υπαλλήλους της ως χρήστες του συστήματος. Αυτό εξασφαλίζει ομοιογενή διαχείριση σε όλη την επικράτεια. Το σύστημα θα αναζητά αυτόματα σε όλες τις σχετικές βάσεις δεδομένων (ψηφιακή ακινησία, ασφάλεια οχήματος, ΚΤΕΟ κ.λπ.) για να εντοπίσει όλες τις προηγούμενες παραβάσεις του οχήματος και να προσδιορίσει τον ιδιοκτήτη/παραβάτη.
Μετά την επιτυχή αναζήτηση στοιχείων, το σύστημα θα εκτελεί αυτοματοποιημένη ψηφιακή επίδοση κλήσης (θυρίδα πολίτη, SMS/Viber, email). Θα υποστηρίζει επίσης ψηφιακή διαχείριση ενστάσεων και ηλεκτρονικές ακροάσεις μέσω ραντεβού και τηλεδιάσκεψης. Η πληρωμή θα γίνεται εύκολα μέσω κωδικών πληρωμής RF σε λογαριασμό του φορέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι ποινές θα εφαρμόζονται ψηφιακά, με ενημέρωση του ΣΕΣΟ και άμεση αφαίρεση διπλώματος (Gov.gr Wallet).
Το ολοκληρωμένο σύστημα θα παρέχει αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για είδος, σημεία και συχνότητα παραβάσεων, βοηθώντας στη λήψη αποφάσεων. Επιπλέον, η διαλειτουργικότητα με τρίτους (π.χ., συνοριακοί σταθμοί, εταιρείες ενοικίασης) θα βοηθήσει στην είσπραξη ανεξόφλητων παραβάσεων, ιδιαίτερα για επισκέπτες της χώρας.
Τα οφέλη
Το έργο παρουσιάζει πολυδιάστατα οφέλη. Τα πιο σημαντικά είναι:
- Εξυπηρέτηση Πολιτών: Οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται άμεσα για τις παραβάσεις και τα πρόστιμά τους, ενώ με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής, εξοικονομούν χρόνο και διευκολύνεται η συμμόρφωση τους. Μπορούν επιπλέον εύκολα να διατυπώσουν αντιρρήσεις με τις ηλεκτρονικές ενστάσεις.
- Στρατηγικός Σχεδιασμός & Πρόληψη: Τα δεδομένα που θα συγκεντρώνονται μπορούν να αξιοποιηθούν για τη χαρτογράφηση περιοχών με υψηλή επικινδυνότητα, επιτρέποντας στοχευμένες δράσεις πρόληψης και βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
- Αποτελεσματικότητα & Διαφάνεια: Το σύστημα θα επιτρέψει την αυτοματοποιημένη καταγραφή παραβάσεων και προστίμων με ηλεκτρονικές συσκευές και αισθητήρες/κάμερες, μειώνοντας τα περιθώρια ανθρώπινου λάθους. Η διαφάνεια θα ενισχυθεί μέσω της άμεσης πρόσβασης στα δεδομένα από τους αρμόδιους φορείς.
- Βελτίωση Επιχειρησιακής Διαχείρισης: Με τη συγκέντρωση όλων των δεδομένων σε ένα κεντρικό σύστημα, θα είναι δυνατός ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των υπηρεσιών, η παρακολούθηση της απόδοσης και η εξαγωγή στατιστικών για την αξιολόγηση της αποδοτικότητας των ελέγχων.
- Οικονομικά Οφέλη: Η αυτοματοποίηση της διαδικασίας καταγραφής και είσπραξης προστίμων μειώνει το διοικητικό κόστος. Παράλληλα, η έγκαιρη είσπραξη προστίμων συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων.
- Συμβατότητα με Ευρωπαϊκά Πρότυπα: Το σχεδιαζόμενο σύστημα ενσωματώνει διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και μπορεί να διασυνδεθεί με ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων, ενισχύοντας τη συνεργασία σε θέματα τροχαίας και οδικής ασφάλειας. Αναβαθμίσει τη χρησιμοποιούμενη υπολογιστική υποδομή των στελεχών της ανεξάρτητα του τόπου και χώρου προσφοράς του έργου τους.
Οι κάμερες
Το δεύτερο κομμάτι του έργου για την οδική ασφάλεια, αφορά στην τοποθέτηση καμερών σε κομβικά σημεία για την καταγραφή παραβάσεων, οι οποίες σε συνδυασμό με τη λειτουργία του κεντρικού πληροφοριακού συστήματος, θα διαχειριστεί τους έλεγχους και τα πρόστιμα της τροχαίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερες από 1.000 κάμερες θα τοποθετηθούν σε αστικά οδικά δίκτυα καθ` υπόδειξη της ΕΛΑΣ, ενώ 500 εξειδικευμένες κάμερες θα μπουν σε λεωφορεία. Ήδη σε στάδιο υλοποίησης είναι ακόμη 388 κάμερες από την Περιφέρεια Αττικής, ενώ στη «μάχη» της καταγραφής θα μπουν και οι υπάρχουσες κάμερες σε Αττική Οδό, ΟΑΣΑ κλπ. Οι κάμερες θα ελέγχουν όριο ταχύτητας, παράβαση ερυθρού σηματοδότη, παράβαση διάβασης πεζών καθώς επίσης και τη μη τήρηση χρήσης κράνους.
Η δημοπράτηση του έργου προμήθειας των καμερών θα πραγματοποιηθεί μέσω ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού για παραχώρηση. Η προκήρυξη του διαγωνισμού θα γίνει το Καλοκαίρι του 2025, ενώ η χρηματοδότηση του έργου θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά από τον ανάδοχο. Οι κάμερες που θα χρησιμοποιηθούν καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιλογών, προκειμένου να εξυπηρετούν αποτελεσματικά τις απαιτήσεις του έργου.
Σχόλια