Κακουργηματικές διώξεις για το σκάνδαλο του ΟΣΕ

Ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος σε βάρος 13 υψηλόβαθμων στελεχών του ΟΣΕ που εμπλέκονται στην υπόθεση «διασπάθισης δημοσίου χρήματος» στον Οργανισμό, σκέλος της οποίας έχει ήδη διαβιβαστεί στη Βουλή βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη άσκησε η εισαγγελέας Πρωτοδικών Πόπη Παπανδρέου.
2'

Η δίωξη στρέφεται σε βάρος πρώην προέδρων του ΟΣΕ και μελών διοικητικών συμβουλών και αφορά στα αδικήματα της απιστίας με την επιβαρυντική περίσταση του ν. 1608 περί καταχραστών του δημοσίου και άμεση συνέργεια στην απιστία.

Η επίμαχη δικογραφία περιλαμβάνει τέσσερα σκέλη:

α) Την αλλαγή των προδιαγραφών για την προμήθεια τροχαίου υλικού του ΟΣΕ.

β) Την αδικαιολόγητη καθυστέρηση παράδοσης από τον ανάδοχο του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης επιβατικών μεταφορών του ΟΣΕ.

γ) Την ενοικίαση από τον ΟΣΕ οκτώ συρμών τύπου Desiro.

Ειδικότερα, ως προς την ενοικίαση οκτώ ντιζελοκίνητων αυτοκινηταμαξών προαστιακού τύπου «DESIRO CLASSIC VT 642» είναι χαρακτηριστικό ότι ο Οργανισμός κατέβαλε το αντίτιμο ενός εκατομμυρίου ευρώ το μήνα, ενώ τα ίδια τρένα του είχαν παραχωρηθεί δωρεάν!

Έτσι, το συνολικό αντίτιμο ανήλθε σε 16 εκατ. ευρώ για 16 μήνες ενοικίασης οκτώ αυτοκινηταμαξών, οι οποίες είχαν παραχωρηθεί δωρεάν από τον Ιανουάριο του 2004 μέχρι και τον Απρίλιο του 2007 στον ΟΣΕ ως ρήτρα για τη μη έγκαιρη παράδοση του καινούργιου τροχαίου υλικού από την κοινοπραξία Siemens-Ελληνικά Ναυπηγεία.

Το υπόλοιπο των ρητρών που εξακολουθούσε να χρωστά η κοινοπραξία ανερχόταν σε 8,3 εκατ. ευρώ. Προέκυψε από την έρευνα ότι με το συγκεκριμένο ποσό τα οκτώ τρένα θα μπορούσαν σχεδόν να έχουν αγοραστεί…

Σχετικά με την προμήθεια τροχαίου υλικού συνολικού κόστους 3,2 δις ευρώ που φέρεται να ζημιώνει τον ΟΣΕ αφορά ένα πρόγραμμα που ενώ τον Ιούλιο του 2006 είχε εγκριθεί ομόφωνα από την αρμόδια διακομματική επιτροπή της Βουλής, οι διαγωνιστικές διαδικασίες καθυστερούσαν επειδή επιχειρήθηκε αλλαγή των προδιαγραφών των ντιζελοηλεκτρομαξών πορείας κανονικής γραμμής, μειώνοντας τη μέγιστη ταχύτητά τους.

Όταν οι νέες προδιαγραφές απορρίφθηκαν από τη διακομματική επιτροπή της Βουλής, το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού αποφάσισε να προμηθευτεί 50 ντιζελοκίνητες μηχανές που προορίζονται για έλξη εμπορικών αμαξοστοιχιών, μέγιστης ταχύτητας 120 χλμ. την ώρα, τη στιγμή που οι μέχρι τότε ομόφωνες αποφάσεις αφορούσαν σε μηχανές μικτής χρήσης (για εμπορικές και επιβατικές μεταφορές) μέγιστης ταχύτητας 180 χλμ την ώρα.

Η εν λόγω προμήθεια αυτή χαρακτηρίστηκε άχρηστη από τους καταγγέλλοντες που συνέδεσαν την κίνηση αυτή με συγκεκριμένα συμφέροντα που προωθούσαν τις συγκεκριμένες ντιζελοκίνητες μηχανές μικρής ταχύτητας. Οι διαδικασίες μπλόκαραν και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει η προμήθεια του επίμαχου τροχαίου υλικού με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να χάνει τεράστια ποσά από τα κέρδη που θα είχε.