Stern για ΔΕΘ: Από τον φραπέ... στο Σαμουράι
Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και τα μηνύματα που αυτή εκπέμπει για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, αναφέρεται εκτενές ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του γερμανικού περιοδικού Stern.
«Καλωσήρθατε στον κόσμο του αύριο’, με αυτό το σλόγκαν αρέσκεται να υποδέχεται η έκθεση της Θεσσαλονίκης τους επισκέπτες της. Πρόκειται για το μεγάλο οικονομικό γεγονός της χρονιάς. Ωστόσο όποιος επισκέπτεται αυτές τις μέρες τα περίπτερα, διαπιστώνει τη σκοτεινή εικόνα του αυριανού κόσμου. 40% λιγότεροι εκθέτες από την προηγούμενη χρονιά. Ούτε 600 δεν είναι.
Εκεί όπου προβάλλονταν παλαιότερα οι Mercedes, Audi και Lexus με σλόγκαν του τύπου 'Μην το ονειρεύεστε, αγοράστε το', εξηγούν σήμερα ελληνικές επιχειρήσεις πώς μπορούν να μετατραπούν τα αυτοκίνητα για να καταναλώνουν φυσικό αέριο. Πολλά περίπτερα παρουσιάζουν σόμπες ξύλου. Γιατί ο χειμώνας πλησιάζει και πολλοί Έλληνες δεν μπορούν να πληρώσουν το πετρέλαιο. (…)»
Το περιοδικό αναφέρεται στην επίσκεψη της Τρόικας «από την οποία θα εξαρτηθεί εάν η Αθήνα λάβει την επόμενη δόση δισ. ευρώ. Ωστόσο για το μέλλον, άλλο φαίνεται να είναι το ερώτημα μείζονος σημασίας. Πώς θέλει η χώρα να επιτύχει την ανάκαμψη μετά από πέντε χρόνια ύφεσης;
Στο παρελθόν η οικονομία στηριζόταν σχεδόν αποκλειστικά στην καταναλωτική δίψα για εισαγόμενα προϊόντα. Ένας από τους ελάχιστους κερδοφόρους κλάδους είναι ο τουρισμός. Αλλά και αυτός μόλις πέντε μήνες το χρόνο. Αυτό το διάστημα συζητείται η δημιουργία ειδικών οικονομικών ζωνών. Με την ελπίδα ότι κάποιοι επενδυτές θα αδράξουν την ευκαιρία και θα εγκαταστήσουν μονάδες παραγωγής σε αδύναμες οικονομικά περιοχές. Σε τέτοιες επιχειρήσεις εργάζονται συνήθως φθηνά εργατικά χέρια. Πράγμα το οποίο δεν μπορεί να κάνει κανείς με τους Έλληνες και το οποίο θα οδηγήσει εντέλει στο να αναζητήσουν εκεί δουλειά κυρίως μετανάστες».
«Ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς υποσχέθηκε ότι σε δυο χρόνια η Ελλάδα θα ανακάμψει. Τότε θα μπορέσουν να αποκατασταθούν οι αδικίες που έκανε το κράτος μέσα από τα σκληρά μέτρα λιτότητας σε βάρος των αδύναμων οικονομικά στρωμάτων. Η έκθεση της Θεσσαλονίκης πάντως δεν προσφέρεται. Πέρα από τα ηλεκτρικά σίδερα Samurai ξεχωρίζουν ανάμεσα στα εγχώρια προϊόντα που παρουσιάζονται μικρά βυζαντινά εκκλησάκια αλλά και ελληνικό κρέας βουβαλιού Σερρών. Για να βρει κανείς μια απόδειξη του ελληνικού εφευρετικού πνεύματος θα πρέπει να ανατρέξει στην ιστορία της έκθεσης. Στο 1957. Τότε παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη ο Café Frappé».