Σε ναυάγιο οδηγείται η ελληνική ακτοπλοΐα

Έντονο προβληματισμό προκαλούν τα τελευταία οικονομικά στοιχεία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, οι οποίες οδεύουν προς... ξέρα.
3'

Το διάστημα Ιουνίου-Σεπτεμβρίου είναι παραδοσιακά το πιο σημαντικό για την ελληνική ακτοπλοΐα, λόγω του καλοκαιριού. Κατά την διάρκειά του οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πραγματοποιούν το 40% του ετήσιου τζίρου τους. Την ίδια ώρα,όντας το μόνο κερδοφόρο τρίμηνο ολόκληρης της χρονιάς, είναι αυτό που φέρνει στα ίσια τους ισολογισμούς των εταιρειών που είναι γεμάτες ζημίες από τα προηγούμενα τρίμηνα. Όμως φέτος, το καλοκαίρι δεν ήταν αρκετό...

Το τρίτο τρίμηνο του 2012, οι τέσσερις εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines και Nel Lines) εμφάνισαν συνολικό τζίρο ύψους 258,5 εκατ. ευρώ. Το νούμερο αυτό είναι κατά περίπου 20 εκατ. ευρώ μικρότερο σε σχέση με πέρυσι και κατά 53 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2008, το τελευταίο δηλαδή καλοκαίρι πριν ξεσπάσει η κρίση.

Η πτώση αυτή αντικατοπτρίζει τη μειωμένη επιβατική κίνηση, η οποία υπολογίζεται στο 25%, αλλά και τη μεταφορική κίνηση που έχει μειωθεί κατά 10-15%. Στη διάρκεια του εννεάμηνου, οι ζημιές των τεσσάρων εταιρειών έφτασαν τα 74,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 86,84 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Άλλη μια χρονιά θα κλείσει, δηλαδή, με σημαντικές απώλειες για τον κλάδο, αφού το καλοκαίρι δεν κατάφερε να τις αντισταθμίσει.

Το σκηνικό είναι τραγικό. Οι περισσότερες από τις εταιρείες ετοιμάζονται για πτώχευση. Ηδη η ΝΕΛ έχει καταθέσει αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της. Η ΑΝΕΚ και η Attica προσπαθούν να αναδιαρθρώσουν τα δάνειά τους. Το σκηνικό των επόμενων μηνών στον τραπεζικό χώρο αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο και στις εξελίξεις στον ακτοπλοϊκό. Για να καταλάβει κανείς το πόσο μεγάλη είναι η σύνδεση των δύο τομέων, αξίζει να διαβάσει ένα νούμερο: 967 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι το ποσό που οι τέσσερις εισηγμένες εταιρείες οφείλουν συνολικά στις τράπεζες, χρήματα τα οποία στη συντριπτική τους πλειονότητα έχουν καταστεί άμεσα απαιτητά!

Σε συζητήσεις των εταιρειών με τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών οι τέσσερίς τους ζήτησαν μείωση του ΦΠΑ, αλλά κάτι τέτοιο φαίνεται αδύνατον, λόγω της τρόικας. Επίσης δεν φαίνεται να υπάρχει και ελπίδα για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των υπό ελληνική σημαία πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής, εκεί όπου ο ανταγωνισμός από άλλες χώρες είναι έντονος. Από τα 25 πλοία με ελληνική σημαία που υπήρχαν πριν λίγα χρόνια στην Αδριατική έχουν μείνει σήμερα στη γραμμή μόνο τα 6.

Στο Αιγαίο και το Ιόνιο τα δρομολόγια μειώνονται συνεχώς, αλλά και παίρνουν πολύ περισσότερο χρόνο, αφού οι εταιρείες έχουν αναγκαστεί να κάνουν περικοπές στο κόστος των καυσίμων, ζητώντας από τους καπετάνιους να πηγαίνουν με πολύ χαμηλότερη ταχύτητα.

Παρά τις περικοπές σε δρομολόγια και καύσιμα, πάντως, οι περισσότερες εταιρείες και πάλι αδυνατούν να ικανοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους και πολλοί εργαζόμενοι στον Πειραιά παραμένουν απλήρωτοι εδώ και μερικούς μήνες. Είναι σαφές πως η ελληνική ακτοπλοΐα οδηγείται σε ξέρα και πως το επόμενο καλοκαίρι -και όχι μόνο- το επιβατικό κοινό θα ταλαιπωρηθεί αφάνταστα.

Διαβάστε επίσης:

Συνάντηση Στουρνάρα – Μουσουρούλη για την ακτοπλοΐα

Διάλογο για την ακτοπλοΐα προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας

«Βυθίζει» την ακτοπλοΐα η ύφεση