«Ακριβοί» οι Έλληνες ναυτικοί

Πριν από μερικά χρόνια η ελληνική σημαία ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των ακτοπλοϊκών γραμμών της Αδριατικής, αλλά σήμερα πιέζεται ασφυκτικά από την ιταλική σημαία που κυματίζει σε πλοία είτε του ομίλου Γκριμάλντι είτε ελληνικών εταιρειών που φλερτάρουν με αυτή λόγω του χαμηλότερου κόστους.
2'

Ο όμιλος Γκριμάλντι παρότι διατηρεί την ελληνική σημαία στα πλοία της θυγατρικής του εταιρείας που είναι οι Μινωικές Γραμμές, εν τούτοις έχει δρομολογήσει στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία τα υπό ιταλική σημαία πλοία «Sorrento» και «Florencia», ενώ η ΑΝΕΚ ναύλωσε το πλοίο «Corragio» επίσης του ομίλου Γκριμάλντι καθώς και ένα άλλο ιταλικό πλοίο, το «Forza», στη ίδια γραμμή.

Οι πληροφορίες λένε ότι με την ιταλική σημαία φλερτάρουν και άλλες ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως διαβάζουμε στην εφημερίδα Τα Νέα.

Ο βασικός λόγος του φλερτ είναι το κατά πολύ χαμηλότερο μισθολογικό κόστος των ιταλικών πλοίων.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς που υπάρχουν στη γειτονική χώρα, το πλήρωμα ενός ιταλικού πλοίου που υποχρεούται να διατηρεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι 30% μικρότερο σε σχέση με το αντίστοιχο ελληνικό, ενώ και το κόστος είναι χαμηλότερο

Στην Ιταλία η κυβέρνηση της χώρας επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές, κάτι βεβαίως που είναι συμβατό και με την κοινοτική νομοθεσία.

Η πολιτική επιδοτήσεων του ιταλικού κράτους προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που τα πλοία τους φέρουν την ιταλική σημαία συμπληρώνεται με την παρακράτηση των φόρων μισθωτών υπηρεσιών που εισπράττουν οι εταιρείες από τους εργαζομένους στα πλοία τους.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στελεχών ακτοπλοϊκών εταιρειών, το μισθολογικό κόστος των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία είναι κατά 50% υψηλότερο από εκείνο πλοίων που φέρουν την ιταλική σημαία.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το πλοίο «Corragio», που ναυλώθηκε από τον όμιλο της ΑΝΕΚ αντικαθιστώντας το «Κρήτη-1», θα απασχολεί περίπου 60 άτομα ως πλήρωμα, ενώ αν ήταν υπό ελληνική σημαία θα έπρεπε να είναι στελεχωμένο με τουλάχιστον 85 άτομα.

Πριν από μερικά χρόνια – λίγο προτού ξεσπάσει η οικονομική κρίση – οι γραμμές της Αδριατικής αποτελούσαν τη χρυσοτόκο όρνιθα για τους έλληνες ακτοπλόους.

Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο στις αρχές της δεκαετίας οι έλληνες ακτοπλόοι είχαν ρίξει στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας συνολικά 28 πλοία, ενώ σήμερα τα πλοία που έχουν παραμείνει μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των ελληνικών λιμεναρχείων, κατά τη διάρκεια του εννεαμήνου του 2012 η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας σημείωσε μείωση 30% στους επιβάτες και στα Ι.Χ. οχήματα και 14% σε φορτηγά οχήματα.

Επίσης συνολικά πραγματοποιήθηκαν 23% λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2011.