Άνθιμος: «Δεν μπορεί ο ιεράρχης - καλόγερος να ζει μέσα σε χλιδή»

Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος έδωσε συνέντευξή του στην ομογενειακή εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ» και μιλά για την κατάσταση στην Ελλάδα και τα γενεσιουργά της αίτια, τον θρησκευτικό όρκο και συστήνει την κατάργησή του, την περιβολή των κληρικών και την Ομογένεια.

Άνθιμος: «Δεν μπορεί ο ιεράρχης - καλόγερος να ζει μέσα σε χλιδή»
6'


Ο Μητροπολίτης μας ερωτώμενος είπε ότι «η νέα χρονιά βρίσκει τους Ελληνες με μία αμυδρά ελπίδα και θέλουμε να ελπίζουμε ότι μέσα στο 2013 κάτι θα βελτιωθεί. Βέβαια έχουμε πληγωθεί πάρα πολύ από όσα συνέβησαν ξαφνικά στη ζωή της ελληνικής κοινωνίας. Οι Ελληνες δεν αντέδρασαν άσχημα, βίαια, αλλά απομονώθηκαν στον εαυτό τους, κλείστηκαν στις οικογένειές τους, έπαψαν κάθε δραστηριότητα πολιτιστική, κοινωνική και όλο αυτό δημιούργησε μία νέκρωση στην αγορά».

Αναφορικά με τις αυτοκτονίες, είπε ότι «επηρέασαν τον λαό μας», ενώ για το πώς έφτασαν τα πράγματα στο σημερινό τους σημείο κι αν το θέμα είναι μόνο οικονομικό ή και ηθικό μαζί, είπε ότι «είναι και τα δύο μαζί, μάλιστα το δεύτερο είναι το σημαντικότερο».

Και εξήγησε: «ο θεσμός της οικογένειας και ο κοινωνικός ιστός είναι διαλυμένος. Υπήρχε τόσος εγωισμός, τέτοια φιλαυτία και τέτοια μανία πλουτισμού και κατάκτησης της δόξας που είχαν διαλύσει κάθε έννοια κοινότητας την οποία είχαν πάντοτε οι Ελληνες. Δεν μπορούσες να διεκπεραιώσεις μια δουλειά σου σε υπηρεσία αν δεν πλήρωνες μίζα, οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν απέδιδαν αν δεν τους πλήρωνες κάτι ξεχωριστό. Δεν τηρούσαμε μία πυραμίδα στη μισθοδοσία σε σημείο που μπορεί να έπαιρνε η καθαρίστρια περισσότερα χρήματα από τον προϊστάμενο της Υπηρεσίας, όλα αυτά έφεραν μία ανατροπή των ηθών».

Επεσήμανε ότι «στη Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως υπάρχει καθημερινό συσσίτιο, κοινωνικό ιατρείο και κοινωνικό φαρμακείο, έτσι διευκολύνουμε τους ανέργους και τους ανασφάλιστους».

Στην ερώτηση αν αποδειχθεί ότι και ιεράρχες έχουν επιδοθεί σε αθέμιτο πλουτισμό, απάντησε ότι «δεν μπορεί ο ιεράρχης ο οποίος είναι καλόγερος να ζει μέσα σε χλιδή. Η ελληνική κοινωνία έχει το υγιές κριτήριο να απομονώσει τέτοια στοιχεία και να τους δώσει να καταλάβουν ότι δεν είναι αποδεκτά μέσα στην πνευματικότητα της πίστεως μας, πρέπει να φύγετε αν αποδειχθούν».

Και συμπλήρωσε: «είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν τέτοια περιστατικά γιατί άλλος λίγο, άλλος πολύ, είμαστε όλοι μας μέσα στο χορό, αλλά οπωσδήποτε έχομε το κριτήριο να πούμε ότι δεν κάνουμε αποδεκτή μία τέτοια συμπεριφορά. Ηδη η Εκκλησία με τη στάση της μέχρι τώρα έχει απομονώσει αυτές τις μεμονωμένες περιστάσεις αρκεί να αποδειχθούν διότι σήμερα ζούμε μέσα σε μία δίνη που είναι όλοι εναντίον όλων».

«Τι σας ώθησε να μιλήσετε και να λάβετε θέση εναντίον του θρησκευτικού όρκου;» ρωτήθηκε ο Μητροπολίτης μας, για να απαντήσει: «πήρε κάποτε το κράτος μας όταν συστάθηκε το 1821 τον όρκο που τον απαγορεύει ο Χριστός στο Ευαγγέλιο, προκειμένου να βοηθήσει τους επαναστατημένους ραγιάδες του 1821 να γίνουν πολίτες ενός νέου κράτους που έπρεπε να έχει αρχές και δεοντολογίες κι έβαλε τον όρκο στο δικαστήριο για να έχουν λίγο φόβο Θεού. Το ίδιο έκανε και στην ορκωμοσία των δημοσίων υπαλλήλων για να μην είναι επίορκοι, ότι στο όνομα της Αγίας Τριάδος θα τηρούν το Σύνταγμα και τους νόμους. Τώρα πια δεν χρειάζεται αυτή η σχέση».

Πρόσθεσε ακόμα ότι «πρέπει να σταματήσει και η ορκωμοσία στη Βουλή, να δίνουν διαβεβαίωση στην τιμή και την υπόληψή τους» και συμπλήρωσε «να καταργηθεί ο όρκος στα δικαστήρια, στους βουλευτές και τους δημάρχους». Στην ερώτηση αν πρέπει να καταργηθεί και η ορκωμοσία της κυβέρνησης από τον Αρχιεπίσκοπο είπε: «βεβαίως να καταργηθεί και να γίνεται ενώπιον του λαού, ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας, αυτά είναι ανθρώπινα πράγματα, δεν χρειάζονται τη θεία κατοχύρωση».

Αν θα πρέπει αν γίνει ένας σαφής και διακριτός διαχωρισμός Εκκλησίας και Κράτους για αν σταματήσει κι αυτή η αντιληπτική της Θεοκρατίας που υπάρχει σήμερα, ανέφερε πως «η έννοια του διαχωρισμού στην Ελλάδα δίνει την εικόνα βίαιου διαζυγίου και δεν έχομε περιθώρια για τέτοιου είδους ορολογίες και πρακτικές. Ο λαός μας δεν θέλει έναν χωρισμό, αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι μία αναδιαπραγμάτευση των ρόλων μας, των ορίων μας και να σταματήσουν αυτές οι αλληλοπεριχωρήσεις, χωρίς να μαλώσουμε, χωρίς να δώσουμε την έννοια ενός διχασμού στο λαό μας».

Στην ερώτηση αν θα πρέπει να επέλθει μία μεταβολή στην περιβολή κληρικών, δηλαδή αντί του ράσου που επιβλήθηκε μεταγενέστερα να φορούν όπως στο Πατριαρχείο κοστούμι μαύρο και γραβάτα, τόνισε: «βέβαια, το ράσο είναι πολύ μεταγενέστερο, νομίζω ότι ο λαός μας αρχίζει να ετοιμάζεται σιγά-σιγά για κάτι τέτοιο. Ηδη βγήκαν στο εξωτερικό οι Ελληνες, πηγαίνουν στην Κωνσταντινούπολη, είδαν τη συμπεριφορά των ιεραρχών, των κληρικών εκεί, χωρίς ράσα και δεν δυσκολεύονται να τους τιμήσουν και να τους σεβαστούν. Στην πατρίδα μας ακόμα υπάρχει ένα μούδιασμα πάνω σʼ αυτό, θέλουν ο ιερέας μας να φορά κάτι να ξεχωρίζει».

Πρόσθεσε πως «συμφωνώ ότι η αμφίεση του κλήρου σήμερα είναι βαριά κυρίως για τους εγγάμους κληρικούς, έχομε αγόρια για να γίνουν κληρικοί και δεν βρίσκουν εύκολα παπαδιές. Μία κοπέλα να παντρευτεί ένα αγόρι και την άλλη μέρα να τον δει δίπλα της με γενειάδα, με ράσα, με μανίκια, με καλυμμαύχια, η κοπέλα σοκάρεται, το ζούμε αυτό. Ηδη οι νεότεροι ιερείς μας βγάζουν το καλυμμαύχι, δεν φορούν το εξώρασο με τα μανίκια, το καλοκαίρι είναι πιο άνετοι, πηγαίνουν στη θάλασσα με τις παπαδιές και τα παιδιά τους μαζί με τον κόσμο» και συμπλήρωσε «οι νέες γενιές προετοιμάζονται, αλλά δεν πρέπει να γίνει βίαια».

«Νομίζετε πως πρέπει να γίνει απλοποίηση των αμφίων;», ρωτήθηκε ο Μητροπολίτης μας. «Εάν συνεχίσει η αμφίεσή μας, ο λόγος μας και ο τρόπος να είναι αυτή η συνέχεια της πλούσιας αρχαϊκής μας γλώσσας, της Βυζαντινής παραδόσεως που δεν θα μεταφέρεται στο σήμερα, τότε είναι καταδικασμένα να μείνουν λείψανα για το μουσείο. Ηδη πολλοί από τους Μητροπολίτες εδώ δεν φορούν μίτρα η οποία είναι αυτοκρατορικό σύμβολο», τόνισε και πρόσθεσε «κοιτάζουμε να απλοποιήσουμε τα άμφιά μας διότι πλέον προκαλούν, έχουμε βγάλει τις σημαίες από τα αυτοκίνητά μας».

Για την Ομογένεια της Αμερικής είπε: «μέχρι τώρα πιστεύαμε ότι η Ομογένεια είναι ένας χώρος από τον οποίον μπορούσαμε να αντλήσουμε χρήματα, στη συνέχεια ότι μπορούσαμε να αντλήσουμε μια επιρροή υπέρ της χώρας μας, τώρα πλέον καταλαβαίνουμε ότι η Ομογένεια είναι ένας δυναμικός κόσμος με τον οποίον μπορούμε να συμπορευθούμε με τίμιους όρους. Οφείλουμε να σεβαστούμε την Ομογένεια η οποία έχει τιμιότητα και σαφήνεια».

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή