Νόμιμα έκρινε το ΣτΕ τα πρόστιμα για μη καταβολή διοδίων

Η επιβολή προστίμου (200 ευρώ) σε περίπτωση μη καταβολής διοδίων είναι νόμιμη για λόγους δημοσίου συμφέροντος ανεξαρτήτως εάν η εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων έχει ανατεθεί σε ιδιωτικούς φορείς.
2'

Αυτό έκρινε σε «πιλοτική» δίκη (Ν. 3900/2010) το Συμβούλιο της Επικρατείας απορρίπτοντας την προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού Ι. Οικονομάκου ο οποίος ζητούσε να ακυρωθεί το πρόστιμο των 200 ευρώ που του επιβλήθηκε στις 19 Μαρτίου 2011 όταν οδηγώντας αυτοκίνητο του Δήμου δεν πλήρωσε τα διόδια στα διόδια Αφιδνών, σήκωσε τη μπάρα και πέρασε «δωρεάν».

Σύμφωνα με την απόφαση (υπ' αριθμ. 690/2013) του Δ' Τμήματος του ΣτΕ η επιβολή προστίμου σε περίπτωση μη καταβολής διοδίων, «θεσπίστηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος» συναπτόμενους με «την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την ασφάλεια και την λειτουργία των συγκοινωνιακών εγκαταστάσεων, αλλά και την προαγωγή της εμπιστοσύνης των πολιτών στην έννομη τάξη, που αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας και όχι όπως εσφαλμένα υποστηρίζεται, προς ικανοποίηση των συμφερόντων των ιδιωτικών φορέων, δοθέντος άλλωστε ότι αφ' ενός κατά νόμο τα έσοδα από τα εισπραττόμενα πρόστιμα διατίθενται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και αφ' ετέρου η θεσπιζόμενη με το άρθρο 17 του ν. 3920/2011 ρύθμιση, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο τα διόδια που εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους ιδιωτικούς φορείς, αλλά και τα διόδια που επιβάλλονται τόσο από την διάδοχο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, ''Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων'' (''Τ.Ε.Ο. Α.Ε.''), όσο και από τις Ανώνυμες Εταιρείες που (όπως η ''ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.''), έχουν ιδρυθεί από το Δημόσιο με σκοπό την μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων οδοποιίας».

Άλλωστε, σημειώνουν οι δικαστές, «η τυχόν αύξηση των εσόδων των παραχωρησιούχων (σ.σ.: εταιρειών εκμετάλλευσης αυτοκινητόδρομων) από τον περιορισμό του φαινομένου της άρνησης και της αποφυγής καταβολής των οφειλομένων διοδίων, δεν αναιρεί τον δημόσιο σκοπό, ο οποίος επιδιώκεται πρωτίστως».

Ως προς το επιχείρημα του δημάρχου, ότι επιβαρύνονται καθημερινά με διόδια οι κάτοικοι του Δήμου Ωρωπού λόγω των μετακινήσεών τους μεταξύ των κοντινών πόλεων και της μεταβίβασής του στην πρωτεύουσα το ΣτΕ δέχθηκε τα έγγραφα που προσκόμισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με τα οποία υπάρχει εκτός της εθνικής οδού (οδικός άξονας Πατρών – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων - ΠΑΘΕ), «εναλλακτικό» οδικό δίκτυο, πλήρως ασφαλτοστρωμένο που διαθέτει δυο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά και παράπλευρο δίκτυο της ΠΑΘΕ, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι του Ωρωπού να έχουν πρόσβαση στην πρωτεύουσα χωρίς διόδια.