Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση Ρουπακιώτη για τους συμβασιούχους
Ζυγισμένη νομοθετική ρύθμιση με την οποία μπαίνει τέλος στο ιδιότυπο καθεστώς επαναπρόσληψης συμβασιούχων μέσω της έκδοσης προσωρινών δικαστικών διαταγών, χωρίς όμως να καταργείται επί της ουσίας η δυνατότητα παροχής δικαστικής προστασίας τους φέρνει το υπουργείο Δικαιοσύνης.
Με τον τρόπο αυτό ο υπουργός Δικαιοσύνης Αντώνης Ρουπακιώτης επιχειρεί να καταπολεμήσει τη «βιομηχανία» που είχε στηθεί γύρω από το θέμα αφού είχε παρατηρηθεί το εξής φαινόμενο. Πολλοί απολυμένοι συμβασιούχοι να προσφεύγουν στα δικαστήρια με ασφαλιστικά μέτρα προκειμένου να εξασφαλίσουν τη συνέχιση της εργασίας τους στον ίδιο εργοδότη μέχρι να συζητηθεί η κύρια αγωγή, τα δικαστήρια να εκδίδουν προσωρινές διαταγές που διέταζαν την επαναπρόσληψη τους και στη συνέχεια να ακολοθείται μια παρελκυστική τακτική συνεχών αναβολών ώστε να παραμείνει σε ισχύ η προσωρινή διαταγή και άρα η συνέχιση της απασχόλησης τους.
Το θέμα αυτό είχε επιχειρήσει να λύσει αναρμοδίως αλλά και με τρόπο «αντισυνταγματικό» -όπως είχε λεχθεί από δικαστικούς και νομικούς κύκλους- πριν από ενάμιση μήνα ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκης με αποτέλεσμα ο υπουργός Δικαιοσύνης Αντ. Ρουπακιώτης να αρνηθεί να υπογράψει τη σχετική πρόταση νόμου που του είχε στείλει ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Τ. Μπαλτάκος.
Κι αυτό διότι η επίμαχη νομοθετική πρωτοβουλία η οποία είχε δεχθεί τα πυρά τηςΈνωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών κ.α και είχε χαρακτηριστεί «τερατούργημα» καταργούσε ουσιαστικά τις δικαστικές αποφάσεις με τις οποίες είχαν δικαιωθεί προσωρινά συμβασιούχοι. Μάλιστα, όπως είχε διαρρεύσει η επίμαχη τροπολογία είχε συνταχθεί από καθηγητές που έχουν παράλληλα και την ιδιότητα νομικών συμβούλων τραπεζών και εταιρειών.
Έτσι, με τις προτεινόμενες διατάξεις επιδιώκεται η αποτροπή καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος αυτού, χωρίς όμως να καταργείται επί της ουσίας η δυνατότητα παροχής δικαστικής προστασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 20 του Συντάγματος και 6 παρ. 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α.).
Ειδικότερα και σύμφωνα με αυτές:
-Η προσωρινή διαταγή θα συζητείται υποχρεωτικά εντός δύο εργάσιμων ημερών, από την κατάθεση της αίτησης. Αν γίνει δεκτό το αίτημα για έκδοση προσωρινής διαταγής , η σχετική αίτηση ασφαλιστικών μέτρων προσδιορίζεται για συζήτηση, υποχρεωτικά μέσα σε τριάντα ημέρες. Αναβολή της συζήτησης χορηγείται μόνο αν συντρέχει σπουδαίος λόγος στο πρόσωπο του διαδίκου. Στην περίπτωση αυτή η δικάσιμος ορίζεται υποχρεωτικά εντός τριάντα ημερών. Αναβολή της υπόθεσης για οποιονδήποτε άλλο λόγο δεν επιτρέπεται, διαφορετικά παύει αυτοδικαίως η ισχύς της προσωρινής διαταγής, εκτός αν αυτή παραταθεί από το δικαστήριο.
-Αν το ασφαλιστικό μέτρο έχει διαταχθεί πριν την άσκηση της κυρίας αγωγής, ο δικαστής που το διατάσσει, ορίζει υποχρεωτικά προθεσμία όχι μεγαλύτερη των τριάντα ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης των ασφαλιστικών μέτρων.
-Αναβολή της κυρίας υπόθεσης επιτρέπεται μία μόνον φορά και σε χρόνο, που σε καμία περίπτωση δεν απέχει περισσότερο από δύο μήνες από την αρχικήδικάσιμο. Δεύτερη αναβολή, χορηγείται μόνον αν συντρέχει λόγος ανωτέρας βίας.
-Η νέα δικάσιμος στην περίπτωση αυτή προσδιορίζεται υποχρεωτικά εντός τριάντα ημερών και η απόφαση επί της αγωγής εκδίδεται από το δικαστήριο υποχρεωτικά, εντός τριών μηνών από τη συζήτηση, κι όταν πρόκειται για υπόθεση με αντικείμενο διαρκή έννομη σχέση (εργατικά), η απόφαση εκδίδεται οπωσδήποτε εντός δύο μηνών από τη συζήτηση.
-Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία των 30 ημερών για την άσκηση της κυρίας αγωγής αίρεται αυτοδικαίως το ασφαλιστικό μέτρο, εκτός εάν ο αιτών, μέσα στην προθεσμία αυτή πέτυχε την έκδοση διαταγής πληρωμής.