Η κρίση «χτύπησε» και τα δικαιώματα των καταναλωτών

Στο έλεος των ορέξεων των καταστηματαρχών έχουν αφεθεί οι καταναλωτές, σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών.
5'

Ακόμα και σε καιρούς κρίσης, οικονομικής και πολιτικής, η νοοτροπία ορισμένων εμπόρων δεν έχει αλλάξει, με συνέπεια οι χαμένοι της υπόθεσης να είναι για ακόμα μια φορά οι καταναλωτές.

«Δικαιώματα καταναλωτών την εποχή της κρίσης»

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, πραγματοποίησε έρευνα, για να διαπιστώσει πως αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές τα δικαιώματα τους και αν τα κάνουν πράξη σε αυτή την δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε.

Στην έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ έλαβαν μέρος 756 καταναλωτές, από όλη την Ελλάδα, στο χρονικό διάστημα 20 -01- 2014 με 19-02-2014, σε γυναίκες και άνδρες όλων των ηλικιών.

Το μεγάλο πρόβλημα των Ελλήνων καταναλωτών είναι για ακόμα μια φορά, η ακρίβεια. Με βάση την έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ, οι υψηλές τιμές των προϊόντων προβληματίζουν τους Έλληνες καταναλωτές, που πιστεύουν, ότι παρά τις αυξημένες τιμές των αγαθών η ποιότητα έχει πέσει κατακόρυφα.

Το πλέον ανησυχητικό συμπέρασμα, ωστόσο, όπως προκύπτει από την έρευνα, είναι ότι ένας στους δυο καταναλωτές δεν γνωρίζει τα στοιχειώδη δικαιώματα του.

Αναλυτικά τα συμπεράσματα όπως προέκυψαν από την έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ

«Δεν ιδρώνει το αυτί των καταστηματαρχών»

Οι καταναλωτές, σε ποσοστό 58,07%, πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις σέβονται τα δικαιώματά τους, λιγότερο, από όσο τα σέβονταν, προ κρίσης. Αν και η λογική θα ήθελε τους καταστηματάρχες φιλικούς με τους πελάτες, ωστόσο οι ίδιοι οι καταναλωτές δεν τους βρίσκουν αλλαγμένους προς το καλύτερο.

«Λειτουργούν οι μηχανισμοί ελέγχου της αγοράς;»
Οι καταναλωτές σε ποσοστό 46,54%, πιστεύουν ότι οι μηχανισμοί ελέγχου της αγοράς λειτουργούν λιγότερο, από όσο λειτουργούσαν, πριν την κρίση.
Ένα ποσοστό 32,26% πιστεύει ότι η κατάσταση είναι ίδια, πριν και τώρα με την κρίση.

Αν λάβουμε υπόψη μας, τα αποτελέσματα έρευνας του ΚΕ.Π.ΚΑ., το 2009, στην οποία 86,45% των καταναλωτών θεωρούσαν ανεπαρκείς τους ελέγχους της αγοράς, για την ασφάλεια των τροφίμων, από τους μηχανισμούς της Πολιτείας και το 68,99% δεν εμπιστευόταν αυτούς τους ελέγχους, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι οι καταναλωτές πιστεύουν πως η κρίση υποβάθμισε ακόμα περισσότερο την εφαρμογή των δικαιωμάτων.

«Όχι και τόσο ασφαλή προϊόντα»

Πόσο ασφαλή μπορεί να είναι τα αγαθά που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, τα εμπιστεύονται ή όχι οι καταναλωτές;

Όσον αφορά την ασφάλεια των τροφίμων, σε ποσοστό 52,07%, δεν πιστεύουν ότι τα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ασφαλή, παρ' όλη την Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία, ενώ 46,54%, θεωρεί ότι οι μηχανισμοί ελέγχου της αγοράς λειτουργούν λιγότερο, από όσο λειτουργούσαν, πριν την κρίση.

«Ο ρόλος της κυβέρνησης»

Ένα ακόμα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο, που προέκυψε από αυτή την έρευνα του ΚΕ.Π.ΚΑ, είναι ότι οι καταναλωτές αισθάνονται ότι η κυβέρνηση τους έχει αφήσει έρμαια στις ορέξεις των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, το 65,90% των καταναλωτών πιστεύει ότι η Κυβέρνηση ακούει λιγότερο τη φωνή τους, από ότι πριν λίγα χρόνια, ενώ μόλις το 5,07% των καταναλωτών πιστεύει ότι η Κυβέρνηση αφουγκράζεται τα προβλήματά τους, περισσότερο από πριν την κρίση.

Φόροι - Ακρίβεια - Διακοπές

Από τα μεγαλύτερα προβλήματα της πλειοψηφίας των Ελλήνων είναι η ακρίβεια ακόμα και στα είδη πρώτης ανάγκης. Οι τιμές ανεβαίνουν στα ύψη, αλλά το βαλάντιο του Έλληνα συνεχώς μειώνεται.

Στα πλαίσια της έρευνας «Δικαιώματα καταναλωτών την εποχή της κρίσης», το 74,65% απάντησε ότι αυτό που έχει χειροτερέψει ακόμα περισσότερο με την κρίση είναι η ακρίβεια.

Βέβαια το μεγάλο «αγκάθι» είναι η αποπληρωμή των φόρων, που βασανίζει το 85,25%. Μέρα με την μέρα όλο και αυξάνεται ο αριθμός των οφειλετών στο Δημόσιο, αλλά και οι συλλήψεις πολιτών ακόμα και για μικρά οφειλόμενα ποσά σε Εφορίες και Ταμεία.

Ιδιαίτερη σημασία, από ότι φαίνεται έχουν και οι διακοπές του Έλληνα, αφού το 73,27%, από θα δυσκολευτεί πολύ να κάνει φέτος διακοπές.

Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι, τώρα με την κρίση, τους προβληματίζουν περισσότερο από πριν, τα
παρακάτω:
Αποπληρωμή φόρων: 85,25%
Ακρίβεια αγαθών: 74,65%
Πραγματοποίηση διακοπών:73,27%
Δυνατότητα διασκέδασης: 70,97%
Πληρωμή λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος: 70,97%
Αγορά τροφίμων:59,91%
Πληρωμή δόσεων δανείων: 57,60%
Ασφάλεια αγαθών: 55,76%
Αγορά ειδών ένδυσης-υπόδησης: 54,38%
Αγορά επίπλων-ηλεκτρικών συσκευών: 52,53%

Δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα τους

Περίπου ένας στους δύο καταναλωτές δε γνωρίζει όλα τα δικαιώματά του, για παράδειγμα το δικαίωμα στην εκπροσώπηση το γνωρίζει μόνο το 52,29% των καταναλωτών.

Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου Νικόλαο Τσεμπερλίδη και τον ρώτησε σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΚΕ.Π.ΚΑ.

Ο κύριος Τσεμπερλίδης στάθηκε στο γεγονός ότι ένας στους δυο καταναλωτές δεν γνωρίζει βασικά δικαιώματα και έτσι δεν μπορεί ούτε ο ίδιος να προστατέψει τον εαυτό του.

Συγκεκριμένα δήλωσε, «Εάν όλοι εμείς οι καταναλωτές δεν μάθουμε τα δικαιώματα μας και δεν τα ασκήσουμε συνολικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα καταφέρουμε να πετύχουμε τίποτα απολύτως» και συνέχισε, λέγοντας ότι «Εάν συνεχίσουμε να αγνοούμε τα δικαιώματα μας, δεν θα δικαιωθούμε ποτέ, όχι μόνο σε περιόδους κρίσης, αλλά ούτε και σε περιόδους ευμάρειας».

Τέλος, τόνισε το γεγονός ότι τα δικαιώματα δεν είναι μια πολυτέλεια των καταναλωτών, αλλά η ασπίδα τους να προστατευτούν από τον οποιονδήποτε θελήσει να τους εκμεταλλευτεί.

Διαβάστε επίσης:

Τίναξαν στον αέρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς