Θεσσαλονίκη: Συνεδρίο για την διαγλωσσικότητα στην εκπαίδευση

Έναν νέο όρο στη γλωσσική πολιτική στην εκπαίδευση, αυτόν της «διαγλωσσικότητας» (translanguaging), και τον ρόλο της στην εκπαιδευτική διαδικασία, πρόκειται να διερευνήσουν 90 ειδικοί επιστήμονες στην πολυγλωσσία και παιδαγωγοί στο 3ο διεθνές Συνέδριο «Σταυροδρόμι γλωσσών & Πολιτισμών.
2'

Ζητήματα Δι/Πολυγλωσσίας, Διαγλωσσικότητας και Γλωσσικές Πολιτικές στην Εκπαίδευση» που διοργανώνει το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το κοινό ελληνο-γαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών και η διαπανεπιστημιακή ομάδα «Πολύδρομο» για τη διγλωσσία και τον πολιτισμό στην εκπαίδευση και την κοινωνία, που διεξάγεται στον Πύργο της Παιδαγωγικής, αυτό το Σαββατοκύριακο.

Σύμφωνα με την αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, Ρούλα Τσοκαλίδου, πρόκειται για μία νέα ερευνητική κατεύθυνση στον τομέα της γλωσσικής πολιτικής στην εκπαίδευση, που δεν μπορεί να οριστεί ακόμη σαφώς, ωστόσο, αφορά την επικοινωνία των ανθρώπων που ζουν ανάμεσα σε διαφορετικές γλώσσες και πολιτισμούς μέσα στην εκπαίδευση και την κοινωνία. «Είναι μία διαδικασία ή κατάσταση συνδιαμόρφωσης νοήματος, όχι μόνο μέσα από τη γλωσσική διαφορετικότητα, αλλά επίσης μέσα από την ανταλλαγή στοιχείων και κωδίκων, βιωμάτων, εμπειριών των διαφορετικών πολιτισμών. Μέσα από την πολυγλωσσία οι άνθρωποι αναπτύσσουν δεξιότητες, εναλλάσσουν κώδικες, επηρεάζουν την επικοινωνία μέσα από διαφορετικές πραγματικότητες, πλουτίζουν οι ίδιοι και η εκπαίδευση» ανέφερε.

Ειδικοί θα προσπαθήσουν να αναδείξουν εκπαιδευτικά προγράμματα και παιδαγωγικές πρακτικές που συνδέουν τις γλωσσικές και πολιτιστικές κοινότητες μεταξύ τους, αλλά και με την κοινωνία υποδοχής. Για παράδειγμα τα λεγόμενα «κείμενα ταυτότητας» γονέων και παιδιών, δηλαδή οι ιστορίες ζωής κοινών ανθρώπων που δεν έχουν κυρίαρχη θέση στην κοινωνία, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως υλικό ανάγνωσης στο σχολείο για να εμπλουτίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να συνδέσουν το σχολείο με την τοπική κοινωνία. Επίσης στο συνέδριο θα διερευνηθούν νέες προσεγγίσεις στη διδασκαλία διαφορετικών γλωσσών είτε ως δεύτερες, είτε ως ξένες, στη δημιουργία δι/πολυγλωσσικών εκπαιδευτικών εργαλείων (πολυμεσικές εφαρμογές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, όπως πχ ιστορίες με βίντεο), καθώς και ο ρόλος της λογοτεχνίας.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια και καλλιτεχνικές δράσεις όπως αφήγηση παραμυθιών από διαφορετικές χώρες και ηπείρους, εργαστήρι γνωριμίας με τη Ρομανές (τη γλώσσα των Ρομά), παραμύθι «Ο Σπουργίτης και το Ουράνιο Τόξο» στη νοηματική γλώσσα και η ιδιωματική οπτική αφήγηση: Visual Vernacular «Ζόμπι» από το Θέατρο Κωφών.

Πηγή: seleo.gr

Διαβάστε επίσης:

Αλιβέρι: Ο έλεγχος για το δίπλωμα, έκρυβε ένοχα μυστικά!