Κρήτη: Διαμαρτυρίες για το Βόρειο Οδικό Άξονα
Αντιμέτωπος με τη δυσφορία των βουλευτών της Κρήτης για τις καθυστερήσεις των εργασιών στον Βόρειο Οδικό Άξονα (ΒΟΑΚ) του νησιού, βρέθηκε σήμερα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το έργο διαπλάτυνσης τμήματος του άξονα, μήκους 10 χλμ, που έλαβε πρόσφατα την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Το έργο αφορά το οδικό τμήμα Πάνορμος-Εξάντης στον νομό Ρεθύμνου, με συνολικό προϋπολογισμό, μετά την έκπτωση, 40,35 εκατ. ευρώ.
«Σε αυτό το τμήμα ο δρόμος έχει συνολικό μήκος 12,5 χιλιόμετρα. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος, με περίπου 22 μέτρα. Ο αυτοκινητόδρομος θα έχει και δύο λωρίδες έκτακτης ανάγκης και η ταχύτητα κυκλοφορίας θα είναι 120 χιλιόμετρα» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης και συμπλήρωσε:
«Θα κατασκευαστεί ένας νέος, πλήρης, ανισόπεδος κόμβος στον Πάνορμο και δίκτυο παράπλευρων και κάθετων οδών, συνολικού μήκους 19 χιλιομέτρων. Επίσης, έχει ζητηθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση για την κατασκευή ημικόμβων στον Γεροπόταμο και στη Σκεπαστή, και οι σχετικές εργασίες έχουν συμπεριληφθεί στην παρούσα εργολαβία, μαζί με μία κοιλαδογέφυρα 220 μέτρων στην Εξάντη και μία δεύτερη μήκους 64 μέτρων».
Εξάλλου, στη δευτερολογία του ο κ. Χρυσοχοΐδης, είπε πως ο δρόμος Αγ. Νικόλαος-Καλό Χωριό είναι έτοιμος με ασφαλτικά και διαγραμμίσεις- και απομένουν απλώς, μικρές συμπληρώσεις. «Οι κόμβοι Γεροποτάμου και Σκεπαστής προβλέπονται στη δημοπράτηση με προαίρεση, ενώ μελετούνται τα τμήματα του δρόμου από το Πάνορμο προς το Ρέθυμνο (κάποια απ' αυτά είναι μάλιστα σε φάση οριστικής μελέτης, όπως το τμήμα Εσταυρωμένου-Γεροπόταμος). Στο πλαίσιο της μελέτης του στρατηγικού σχεδιασμού με προϋπολογισμό 7,5 εκατομμύρια, θα μελετηθεί επίσης και το δεύτερο τμήμα Εξάντες-Φόδελε», ανέφερε ο υπουργός.
«Ο Βόρειος Οδικός Άξονας συνιστά ντροπή» παρατήρησε στην παρέμβασή του ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης. «Από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους πάνω από 490 άτομα -60 περίπου άνθρωποι ανά έτος, δηλαδή ένας άνθρωπος ανά έξι μέρες. Οι σοβαροί τραυματίες ανέρχονται σε περίπου 100 ανά χρόνο. Στο συνολικό εθνικό προϋπολογισμό για τα οδικά έργα, ύψους 4,4 δισ. ευρώ, η Κρήτη δικαιούται 251,4 εκατομμύρια, δηλαδή, 5,7% επί του συνόλου των οδικών έργων και μόλις 2,49% επί του συνολικού προϋπολογισμού» διαμαρτυρήθηκε ο βουλευτής.
«Οι πόροι της περιόδου 2014-2020 είναι συγκεκριμένοι» απάντησε ο Μ. Χρυσοχοΐδης: «Για λιμάνια, αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους και σιδηρόδρομο είναι 3,5 δισ. ευρώ, όπου τα 2,9 δισ. είναι κοινοτική δαπάνη και τα υπόλοιπα 0,6 δισ. εθνική δαπάνη. Απ' αυτά, για τα οδικά έργα προορίζεται το 20%, δηλαδή 700 εκατ. ευρώ -και απ' αυτά, ο ΒΟΑΚ παίρνει 165 εκατ. ευρώ» συμπλήρωσε ο υπουργός Υποδομών.
«Ουκ εν τω πολλώ το ευ!» σχολίασε ο Γιάννης Ιωαννίδης (ΝΔ). «Από τα 700 εκ. ευρώ λοιπόν, παίρνετε τα 165 και διαμαρτύρεστε- και καλά κάνετε, μακάρι να πηγαίνει καλά η Κρήτη και να αυξάνεται ο τουρισμός, αλλά προκομμένοι είμαστε κι εμείς στη Μακεδονία. Και λυπάμαι, γιατί η Μακεδονία είναι το φτωχό παιδί, όπου δεν έχει γίνει το παραμικρό εδώ και 30 μήνες μ' αυτήν την κυβέρνηση» ανέφερε από πλευράς του ο βουλευτής της ΝΔ.
«Στο θέμα του μετρό της Θεσσαλονίκης διαπιστώνουμε συνεχείς παλινωδίες. Είχαμε πρόσφατα και λεκτικές επιθέσεις προς τον γενικό γραμματέα του υπουργείου σας με σκαιότατους χαρακτηρισμούς από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης» ανέφερε και ο Σταύρος Καλαφάτης (ΝΔ).
Έντονη κριτική στο γενικότερο σχεδιασμό του ΥΠΟΜΕΔΙ, άσκησαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ.
«Είμαστε βεβαίως υπέρ της κατασκευής αυτού του κομματιού, αλλά αυτό είναι το εύκολο κομμάτι. Αλλού είναι οι μεγάλες δυσκολίες, αλλού είναι τα θανατηφόρα ατυχήματα» σημείωσε ο Απόστολος Αλεξόπουλος (ΣΥΡΙΖΑ), ενώ αναρωτήθηκε «πώς ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος, όπου θα αναπτύσσονται ταχύτητες 120 χλμ την ώρα, θα εξυπηρετεί μια περιοχή με σημαντικές τουριστικές εγκαταστάσεις δεξιά κι αριστερά;».
«Στο συγκεκριμένο σημείο, ο δρόμος έχει μηδαμινά τροχαία» σύμφωνα και με τον Κώστα Δαμαβολίτη (ΑΝΕΛ), ο οποίος ανέφερε: «Οι μεγάλοι αριθμοί καταγράφονται από την έξοδο του Ηρακλείου στις στροφές της Λυγαριάς- πάμπολλες στροφές με ανάποδη κλήση. Στην περιοχή των Σεισών, μετά τη διακλάδωση, έχουμε σε 371 μέτρα 19 νεκρούς, τα 11 τελευταία χρόνια...».
Έγγραφο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, όπου αναφέρεται πως «το υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζει μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ» επικαλέστηκε ο Μ. Κριτσιωτάκης (ΣΥΡΙΖΑ), για να επισημάνει πως η διαδικασία που έχει δρομολογηθεί για τα έργα, συνιστά σχήμα πρωθύστερο: «Κατανέμουμε 125 εκατ. για δρόμους που χρειάζονται περί τα 2,5 δισ.» υποστήριξε ο βουλευτής.
«Στον νομό Λασιθίου, το τμήμα από Αγ. Νικόλαο μέχρι το Καλό Χωριό χρειάστηκε 7 χρόνια για να τελειώσει- και δεν έχει δοθεί στην κυκλοφορία παρότι είναι έτοιμο, γιατί δεν είχε προβλεφθεί η σύνδεση του με το παλιό τμήμα του δρόμου και η ηλεκτροδότηση της σηματοδότησης» επεσήμανε ο Κωνσταντίνος Δερμιτζάκης (ΣΥΡΙΖΑ). «Ο δρόμος χρησιμοποιείται μόνο για περιπάτους. Έχει καταντήσει το ανέκδοτο της χρονιάς» συμπλήρωσε.
«Εδώ και σαράντα χρόνια ο δρόμος δεν συντηρείται- και θεωρώ ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη αιτία ατυχημάτων» παρατήρησε ο Γιώργος Σταθάκης (ΣΥΡΙΖΑ). «Ο δρόμος επιδεχόταν και επιδέχεται μεγάλων σημαντικών βελτιώσεων και διαπλατύνσεων. Αυτό είναι το πρωταρχικό κατά τη γνώμη μου, έναντι οποιουδήποτε άλλου σχεδιασμού, συνολικών ρυθμίσεων, μεγάλων και μεγαλεπήβολων σχεδιασμών...», είπε.
«Έχουν αναλυθεί όλα. Η Κρήτη είναι η πρωτοπόρος περιοχή που μπορεί να μας βγάλει από το αδιέξοδο που βρισκόμαστε- και βλέπουμε ότι μεγάλα αναπτυξιακά έργα κολλάνε» είπε ο Μάξιμος Σενετάκης (ΝΔ) και αναρωτήθηκε: «Αν εκεί που υπάρχει η πηγή της ανάπτυξης κολλάμε και κωλυσιεργούμε από μόνοι μας, πώς θα μπορέσουμε επιτέλους να ξεκολλήσουμε απ' αυτήν την κατάσταση την οποία ζούμε;».
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, υπογράμμισαν εξάλλου την ανάγκη να μην μπουν διόδια, και να καλυφθεί το έργο από κοινοτικούς πόρους.
Κατά των διοδίων τάχθηκε και ο Σπύρος Χαλβατζής (ΚΚΕ).
«Είναι εξαιρετικά μεγάλο λάθος το να βάζουμε σε διλήμματα την κοινωνία μας ή τους φορείς, για το αν θέλουμε ή δεν θέλουμε διόδια" απάντησε ο πρόεδρος της Επιτροπής Λευτέρης Αυγενάκης (ΝΔ). «Δεν μπορούμε να πορευόμαστε με διλημματικού τύπου πολιτικές, διόδια ή μη, όταν δεν ξέρουμε επακριβώς τα συνολικά δεδομένα. Το θεωρώ αστειότητα, επιπολαιότητα και μια έλλειψη σεβασμού, τουλάχιστον στις εκατοντάδες οικογένειες που έχουν απολέσει αυτήν τη στιγμή έστω και ένα μέλος της οικογένειάς τους σε αυτό το τραγικό οδικό δίκτυο».
Από την άλλη, ο κ. Αυγενάκης εκτίμησε με τη σειρά του, πως τα 165 εκατ. ευρώ που αφιερώνονται στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, είναι «εξαιρετικά μικρό ποσόν στην πραγματική ανάγκη».
- «Αν έχετε εσείς άλλα κύριε πρόεδρε, να μου τα δώσετε. Εγώ δεν έχω» ανταπάντησε ο Μ. Χρυσοχοΐδης.