Θράσος δίχως όριο για την Κορίνθου – Πατρών
Το έργο, βάσει της σύμβασης που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2008, θα έπρεπε να παραδοθεί το 2014.
Ωστόσο, η ολοκλήρωση του δρόμου - καρμανιόλα που έχει στοιχίσει τη ζωή σε πολλούς ανθρώπους, θα πάει τουλάχιστον ένα με ενάμιση χρόνο πίσω.
Αυτό που μας ξεπερνά, όμως, είναι πως βλέπουμε κυβέρνηση και μεγαλοεργολάβους να πανηγυρίζουν μαζί για την παράδοση τμημάτων που κανονικά θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία πριν χρόνια.
Μετά από αρκετά χρόνια καθυστερήσεων λοιπόν και μετά πολλές διακοπές εργασιών, κυβέρνηση και παραχωρησιούχοι δίνουν επιτέλους στη δημοσιότητα στοιχεία για το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Που βρίσκονται σήμερα τα έργα
Η συνολική πρόοδος των εργασιών, έχει φθάσει το 60%. Ταυτόχρονα, πάνω από 20 εργοταξιακές ζώνες εκτείνονται σε μήκος 120 χιλιομέτρων, δηλαδή από τον ανισόπεδο κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου, μέχρι και την περιμετρική της Πάτρας.
Όσον αφορά στους εργαζόμενους, σήμερα απασχολούνται στα εργοτάξια 2.200 άτομα, ενώ σύμφωνα με την «Ολυμπία Οδό» σημαντική είναι η τόνωση της τοπικής οικονομίας από τους έμμεσα απασχολούμενους, όπως τοπικοί προμηθευτές, προσωπικό μικρών υπεργολάβων και άλλες επιχειρήσεις.
Τα στοιχεία αυτά δόθηκαν κατά την διάρκεια επίσκεψης εκπροσώπων των Μέσων Ενημέρωσης στο εργοτάξιο του Δερβενίου στην Κορινθία, στο εργοτάξιο που βρίσκεται στα «Μαύρα Λιθάρια», στα σύνορα Αχαΐας, Κορινθίας, καθώς και στο εργοτάξιο της «Παναγοπούλας», στην Αχαΐα.
Επίσης, όπως αναφέρθηκε, οι γεωλογικές συνθήκες οι γεωτεχνικές δυσκολίες και οι περιβαλλοντικές συνθήκες στο τμήμα Κορίνθου - Πατρών, καθώς και οι απαιτήσεις των σύγχρονων προδιαγραφών χάραξης αυτοκινητόδρομων επιβάλλουν την κατασκευή μεγάλου αριθμού σηράγγων.
Σήμερα λοιπόν κατασκευάζονται από την Πάτρα έως την Κόρινθο, πάνω από 16 χιλιόμετρα σηράγγων, ενώ παρά τις δυσκολίες η φάση κατασκευής τους είναι κατά 83% ολοκληρωμένη. Μάλιστα, η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητοδρόμου είναι στην περιοχή «Παναγοπούλα» Αχαΐας, η οποία έχει μήκος πάνω από τέσσερα χιλιόμετρα και είναι μία από τις τρεις μεγαλύτερες της χώρας.
Σήμερα, πραγματοποιήθηκε το τελικό στάδιο διάνοιξης σήραγγας στην «Παναγοπούλα», όπου το σκαπτικό μηχάνημα «διαπέρασε» το βουνό, και αποκάλυψε την ανατολική πλευρά της σήραγγας.
Ένα ακόμη από τα χαρακτηριστικά του έργου είναι οι γέφυρες και οι διαβάσεις. Ειδικότερα οι εργασίες στις 47 γέφυρες, στις 22 άνω διαβάσεις και στις 140 κάτω διαβάσεις, στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 58%. Επίσης οι 43 από τις γέφυρες είναι μεγαλύτερες των 25 μέτρων, ενώ η μεγαλύτερη είναι αυτή του ποταμού Κράθι, στην Ακράτα Αχαΐας, η οποία έχει μήκος 190 μέτρα.
Τι προέβλεπε η σύμβαση
Η σύμβαση του 2008 προέβλεπε πως μέσα σε ένα χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, κάτι που ήταν ανέφικτο εξ αρχής και άνοιγε την πόρτα σε αποζημιώσεις των εργολάβων από την πρώτη στιγμή.
Σύμφωνα με τις αρχικές συμβάσεις, το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχονταν σε 2 δις 177.000.000 ευρώ κι από αυτά η συμβολή της Κοινοπραξίας είναι στο 7%, το 32% από τις εισπράξεις διοδίων, 20% από την επιδότηση του Ελληνικού Κράτους και Ε.Ε και το υπόλοιπο 41% από Τραπεζικά δάνεια.
Η σύμβαση του 2007 αναφέρει ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ως το 2022 και επί 15 χρόνια το Δημόσιο- εν γνώσει του- τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια. Επομένως, πού είναι το επιχειρηματικό ρίσκο; Όλο το ρίσκο το αναλαμβάνουν τράπεζες και δημόσιο. Με «ζεστό» χρήμα 153 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει μόλις το 7% του προϋπολογισμού των έργων, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» θα έχει την εκμετάλλευση των διοδίων ως το 2037.
Αξίζει να σημειώσουμε πως στο τμήμα από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα θα λειτουργήσουν 3 σταθμοί διοδίων.
Στην Ολυμπία Οδό μετέχει η γαλλική Vinci με 29,9% και η γερμανική Hochtief με 17%. Ελέγχουν το 46,9% της Ολυμπίας Οδού, με το υπόλοιπο να μοιράζεται μεταξύ των Ακτωρ Παραχωρήσεις (του ομίλου Ελλάκτωρ), J&Ρ Αβαξ και ΓΕΚ/Τέρνα, που έχουν από 17%. Με 2,1% συμμετέχει η Αθηνά.