Τα... δημοφιλή τεχνάσματα για να αποσπούν χρήματα
Ποσά αρκετών χιλιάδων ευρώ κατόρθωσαν να αποσπάσουν επιτήδειοι χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα για να πείσουν πως είχαν σχέση είτε με συγγενικά πρόσωπα είτε με υπηρεσίες με τις οποίες συναλλάσσονταν οι πολίτες. Mάθετε πώς θα αναγνωρίζετε τα σημάδια και πώς θα προστατευθείτε.
Τα ...δημοφιλή τεχνάσματα
Όπως προκύπτει από υποθέσεις που έχουν απασχολήσει κατά καιρούς την αστυνομία, μερικές από τις προφάσεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι δράστες είναι (ενδεικτικά) οι ακόλουθες: "Είμαι φίλος του γιου/κόρης σας και μου ζήτησε να μου δώσετε χρήματα γιατί τον/την έχει συλλάβει η αστυνομία για καταδικαστική απόφαση ή χρέη"
"Είμαι φίλος συγγενικού προσώπου, ο οποίος αγόρασε διάφορα προϊόντα από το κατάστημα μου και με έστειλε να μου δώσεις τα χρήματα"
"Είμαι εφοριακός και ο γιος/κόρη σου χρωστάει στην εφορία"
Στη συνέχεια, σε περίπτωση που το ηλικιωμένο πρόσωπο δεν έχει εκείνη τη στιγμή τα χρήματα, πείθεται και οδηγείται σε τραπεζικό κατάστημα ή μηχάνημα αυτόματης ανάληψης χρημάτων και κάνει ανάληψη του χρηματικού ποσού, το οποίο παραδίδει στους δράστες που αναμένουν συνήθως έξω από τα τραπεζικά καταστήματα για να μπορούν να διαφύγουν έγκαιρα.
Επίσης, έχουν παρατηρηθεί και διάφορες άλλες παραλλαγές της παραπάνω μεθοδολογίας σε επαγγελματίες (γιατρούς, φαρμακοποιούς και άλλους κλάδους).
Τι πρέπει να προσέξουν οι πολίτες για να μην πέσουν θύματα απάτης
Στην περίπτωση που γίνει αντιληπτή προσπάθεια ή απόπειρα εξαπάτησης, συνιστάται η άμεση ενημέρωση των αστυνομικών υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες πρέπει:
-Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Οι πολίτες δεν πρέπει να ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
-Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού προσώπου, οι πολίτες πρέπει να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το πρόσωπο αυτό, προς επιβεβαίωση όσων οι άγνωστοι επικαλούνται. Η επικοινωνία πρέπει να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλούν με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
-Οι πολίτες πρέπει να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς τους και να μη δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε κατάστημα τράπεζες ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
-Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Επιβάλλεται, τέλος, να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.