«Μαύρη» θάλασσα ο Σαρωνικός - Μυστήριο παραμένει η βύθιση του δεξαμενόπλοιου

«Ρημάδι» το μηχανοστάσιο και τρύπιες σωληνώσεις – Σκουριασμένες οι λαμαρίνες στα στεγανά απ’ όπου έμπαζε νερά
10'

Αποκαρδιωτική η εικόνα των ακτών από την Πειραϊκή έως την Βούλα – Το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» έφερε προσωρινό πιστοποιητικό αξιοπλοΐας

Την ίδια αποκαρδιωτική εικόνα παρουσιάζουν και σήμερα, Παρασκευή (15/09) οι ακτές σε Σαλαμίνα, Πειραϊκή, Καλαμάκι, Άγιο Κοσμά και Γλυφάδα.

Η ρύπανση των υδάτων, που προκλήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» την περασμένη Κυριακή στον Σαρωνικό, είναι ανεξέλεγκτη με τις εταιρείες απορρύπανσης να κάνουν πλέουν ό,τι μπορούν για να απομακρύνουν το... μαζούτ από τη θάλασσα.

Ντοκουμέντο για το πλοίο του θανάτου

Όπως αποδεικνύεται από έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας, που αποκαλύπτει το πόρταλ «902.gr», το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου είχε λήξει στις 27 Ιούλη και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες.

Συγκεκριμένα, στις 26 Ιούλη δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου. Στη συνέχεια, ακολούθησε και άλλη παράταση μέχρι τις 27 Σεπτέμβρη. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτέμβρη, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό.

Το γεγονός επιβεβαιώνει τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης, που παρέτεινε την άδεια λειτουργίας στο πλοίο, την ώρα που σύμφωνα με μαρτυρίες παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα στο μηχανοστάσιο και στις σωληνώσεις του.

Για παράδειγμα, σοβαρές καταγγελίες υπάρχουν για το μηχανοστάσιο του πλοίου, που περιγράφεται ως «ρημάδι», ενώ οι σωληνώσεις του, ακόμα κι αυτές που έχουν να κάνουν με τη θάλασσα, είχαν παντού τρύπες και μπαλώματα... Οι ίδιες καταγγελίες αναφέρουν ότι η σκουριά είχε «φάει» και σημεία των λαμαρινών στα στεγανά του πλοίου, με αποτέλεσμα συχνά να «μπάζει» κι από εκεί νερά.

Αυτοψία του Newsbomb.gr: Εικόνες - ΣΟΚ από την πετρελαιοκηλίδα

«Καταπέλτης» για τους υπευθύνους του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» που μόλυνε με τόνους μαζούτ και πετρελαίου την ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού κόλπου, είναι η καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), η οποία υπογραμμίζει πως το σκάφος ήταν σε κακά χάλια, ενώ εγείρει σειρά ερωτημάτων για το ποιος το έκρινε ως αξιόπλοο.

Όπως τονίζει η ΠΕΝΕΝ, το πλοίο ήταν υπερήλικο, καθώς είχε ναυπηγηθεί το 1972 και σημειώνει ότι «στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες».

Η Ένωση αναφέρει, εξάλλου, πως «εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει».

Διερωτάται, μάλιστα, η ΠΕΝΕΝ στην ίδια ανακοίνωση: «Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ αναφέρει τα εξής:

«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.....

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.

Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεαττύδα κ.λπ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!

Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!

Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».

Στον Σαρωνικό Κόλπο ο Κουρουμπλής

Νωρίτερα το πρωί της Πέμπτης (14/09/2017), ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μετέβη με σκάφος του Λιμενικού Σώματοςστον Σαρωνικό Κόλπο, όπου και νημερώθηκε για την τεράστια οικολογική καταστροφή που έχει προκαλέσει στην ευρύτερη περιοχή η διαρροή πετρελαίου και μαζούτ από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ». (Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ)

«Πνίγηκαν» στο μαζουτ οι ακτές της Αττικής

Η πετρελαιοικηλίδα κινείται ανεξέλεγκτα στο παραλιακό μέτωπο, με τις αρμόδιες αρχές να τρέχουν αλλά όπως φαίνεται να μην φτάνουν... να σταματήσουν την οικολογική καταστροφή. Με την ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού να σπάει κάθε ρεκόρ η πετρελαιοκηλίδα... δεν είναι απίθανο να φτασει τις επόμενες μέρες μέχρι και τις ακτές του Σουνίου.

Τόνοι μάζουτ παραμένουν στις παραλίες Φρεαττύδα, Πειραϊκή, του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια αλλά και στην θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ενώ σε παραλίες σε Άγιο Κοσμά, Ελληνικό και Γλυφάδα οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες. Η αστυνομία έχει απαγορεύσει το κολύμπι στις περιοχές τοποθετώντας ειδικές κορδέλες.

Σε εξέλιξη είναι η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «ΑΓ. ΖΩΝΗ» στον Σαρωνικό, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, ολοκληρώθηκαν πλέον οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου. Ο δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες, να μην προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.

Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα, έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Παρακαλούμε θερμά, μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή, είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα».

Στο μεταξύ, πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως την μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά. Στις παραπάνω περιοχές επιχειρούν για καθαρισμό της ρύπανσης εξειδικευμένα συνεργεία της ιδιωτικής εταιρείας με βυτιοφόρα οχήματα.

Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον 'Αγιο Κοσμά, συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.

Σημειώνεται ακόμη, ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα "EMSA" (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.

Π.Κουρουμπλής: «Έχω κινητοποιήσει θεούς και δαίμονες»

"Έχω κινητοποιήσει θεούς και δαίμονες για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας" δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής. "Έχουμε εξαντλήσει όλα τα μέσα που υπάρχουν διαθέσιμα στον ελληνικό χώρο. Επίσης συμμετέχει και ένα υπερσύγχρονο ευρωπαϊκό σκάφος, ειδικό στις πετρελαιοκηλίδες. Γίνεται μια γιγάντια επιχείρηση. Έχω δώσει εντολή στο Λιμενικό να την επιτηρεί από κοντά. Ακόμη και στον γερανό της απάντλησης του πετρελαίου από το βυθισμένο πλοίο έχουμε τοποθετήσει άνδρες του Λιμενικού, πρόσθεσε ο κ Κουρουμπλής.

Όπως εκτιμά ο υπουργός, μέσα σε 20-25 ημέρες θα έχουν καθαριστεί τα πάντα. Εμείς, πρόσθεσε, κινητοποιηθήκαμε από την πρώτη στιγμή. Όμως, λόγω των ρευμάτων, μεταφέρθηκε απέναντι στις ακτές του παραλιακού μετώπου.

Τέλος, χαρακτηρίζει "παραμύθια της Χαλιμάς" τις κατηγορίες βουλευτών της ΝΔ ότι υπήρξε αργοπορία του υπουργείου Ναυτιλίας και διερωτάται, γιατί δεν ζήτησαν να συγκληθεί η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής. "Εγώ το ζήτησα" είπε ο κ. Κουρουμπλής. Στις 3.30 το μεσημέρι, στο υπουργείο Ναυτιλίας θα δοθεί συνέντευξη Τύπου.

Σχετικές ειδήσεις