Δείξτε προσοχή: Βαριές «καμπάνες» φέρνει ο νέος ΚΟΚ
Μιλώντας στον ραδιοσταθμό «Πρακτορείο FM 104,9», ο κ. Μαυραγάνης είπε: «Θέλουμε πρώτα να προσπαθήσουμε με άλλους τρόπους, δηλαδή με επίταση και αύξηση του χρόνου αφαίρεσης διπλώματος, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων».
Ερωτηθείς σχετικά με την πρόβλεψη για αναλογική επιβολή προστίμων, ανέφερε: «Μέσα στο νομοσχέδιο δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον υπουργό να αποφασίσει εάν θα συνδεθούν ή όχι με τα εισοδήματα τα πρόστιμα σε κάποιες σημαντικές παραβάσεις και σε κάποιες άλλες [...] Καταλήξαμε στην διακομματική επιτροπή της Βουλής, με τη συνδρομή και αστυνομίας και πολιτών από διάφορες πλευρές, ότι στις παραβάσεις που θεωρούμε επικίνδυνες -δηλαδή παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, μεγάλη περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα, παραβίαση στοπ, παραβίαση πάνω από 30-40 χιλιόμετρα/ ώρα του ορίου ταχύτητας που κάθε φορά υπάρχει- ότι σε αυτές τις περιπτώσεις δεν πρέπει να δώσουμε το σήμα ότι αυτός που έχει λιγότερα εισοδήματα μπορεί να το κάνει πιο εύκολα και αυτός που έχει περισσότερα εισοδήματα μπορεί να το κάνει πιο δύσκολα».
Διευκρίνισε δε ότι εκτός από τα μέτρα για την αύξηση του χρόνου αφαίρεσης εγγράφων και πινακίδων, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης θα προβλεφθούν βιωματικές ποινές, ήτοι έκτιση κοινωνικού έργου από όσους προκάλεσαν σε τροχαία σωματικές βλάβες ή τον θάνατο συνανθρώπων τους. «Θα υποχρεώνονται από τα Δικαστήρια και για την εκπλήρωση υποχρεώσεων απέναντι σε π.χ. σε νοσηλευτικά ιδρύματα και σε τραυματίες τροχαίων», εξήγησε ο κ. Μαυραγάνης, προσθέτοντας ότι το μέτρο αυτό δε συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που συζητείται τώρα, διότι «θα πρέπει να καταθέσουμε κοινό νομοθέτημα με το υπουργείο Δικαιοσύνης, που θα αλλάζει τον κώδικα ποινικής δικονομίας και τον ποινικό κώδικα στα ανάλογα άρθρα και θα δίνει τη δυνατότητα στα δικαστήρια να επιβάλλουν αυτή την ποινή». «Αφού κάνουμε όλα αυτά και εφόσον δούμε ότι δεν έχει μειωθεί ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων, τότε θα δούμε και το θέμα της αναλογικής επιβολής προστίμων» τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στον ραδιοσταθμό «Στο Κόκκινο» είπε ότι με τη νέα κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και την αναλογική με το εισόδημα προσαύξηση των μειωμένων βασικών προστίμων, κανείς δεν θα μπορεί να ζητήσει επιείκεια από τους ανθρώπους της Τροχαίας για τις παραβάσεις του.
«Το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε είναι ότι τα μέτρα για την παράβαση του ΚΟΚ δεν έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα ... κάποιες παραβάσεις έχουν αντικοινωνικό χαρακτήρα, κάποιες άλλες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Έτσι, γίνεται «κατηγοριοποίηση των παραβάσεων [...] Θεσπίζουμε τρεις κατηγορίες παραβάσεων, χαμηλής, μέσης και υψηλής επικινδυνότητας, αλλά και μία πρόσθετη κατηγοριοποίηση, αντικοινωνικής συμπεριφοράς και πρόκλησης συχνών ατυχημάτων».
«Στις δύο τελευταίες, όσες παραβάσεις ενταχθούν από τη θεσμοθετημένη επιτροπή του ΚΟΚ, δεν θα έχουν καν πρόστιμο, αλλά βαριές διοικητικές ποινές, αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων για δύο μήνες την πρώτη φορά, για τέσσερις μήνες την δεύτερη, ενώ στη συνέχεια θα υποχρεώνεται κάποιος να δώσει εξετάσεις ξανά για την άδεια», τόνισε ο υπουργός.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην παράνομη στάθμευση που αχρηστεύει ράμπες για ΑΜΕΑ, στη χρήση των ΛΕΑ (λωρίδων έκτακτης ανάγκης), τη χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, την κίνηση φορτηγών και μεγάλων οχημάτων στην αριστερή λωρίδα του εθνικού οδικού δικτύου. «Για όλα αυτά θα υπάρχει αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων, ενώ τη δεύτερη φορά θα ξαναδίνει κάποιος εξετάσεις», όπως είπε.
«Τα υπόλοιπα πρόστιμα, ανάλογα με την κατηγορία αδικήματος, θα μειωθούν και θα υπάρχουν προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα ... σήμερα έχουμε υπέρογκα πρόστιμα και παρατηρούμε ότι οι τροχονόμοι μας, όταν βλέπουν κάποιον να πηγαίνει στην εργασία του για να πάρει ένα χαμηλό μεροκάματο, δεν "γράφουν" κάποιον για ένα πρόστιμο 300-500 ευρώ». «Το δεύτερο που συμβαίνει», συνέχισε ο κ. Σπίρτζης, «είναι ότι για έναν εργαζόμενο, έναν άνεργο και έναν εκατομμυριούχο, δεν είναι το ίδιο ένα οριζόντιο πρόστιμο για μία συγκεκριμένη παράβαση ... έχουν άλλη σημασία για τον καθένα ... θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική του "έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ" ... Δεν είναι μόνο στην Ελλάδα που επιχειρείται, η Φινλανδία, η Βρετανία, η Ελβετία έχουν θεσπίσει τέτοια συστήματα, πολύ αυστηρά, για αυτούς που παρανομούν και έχουν πολύ υψηλά εισοδήματα, ώστε να παίξει το πρόστιμο τον ίδιο ακριβώς ρόλο».
«Δίκαιο μέτρο δεν είναι το οριζόντιο, αλλά αυτό που έχει τον ίδιο αντίκτυπο ... Θα έχουμε μία βάση συγκεκριμένη και οριζόντια για το πρόστιμο και στη συνέχεια θα πηγαίνει στο ΥΠΟΙΚ και το taxis και θα υπάρχει μία προσαύξηση ανάλογα με το εισόδημα», διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης.
Σημείωσε επίσης ότι στο σχέδιο νόμου υπάρχουν πολλές μεγάλες τομές στον χώρο των μεταφορών, όπου «ο παλαιοκομματισμός έχει στήσει πάρα πολλά καταστήματα που κοστίζουν πάρα πολύ στον ελληνικό λαό».
Ο κύκλος των διαβουλεύσεων με όλες τις πλευρές δεν έχει ολοκληρωθεί, τόνισε ο κ. Σπίρτζης. «Το νομοσχέδιο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, θα παρουσιαστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια για λίγες ημέρες θα γίνουν συναντήσεις με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους, τους αυτοκινητιστές και τους εκπροσώπους των εταιρειών διαμεσολάβησης... εφόσον τους βρούμε», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, καθώς «υπάρχουν εταιρείες που έχουν πρόσωπα που τους εκπροσωπούν, αλλά και εταιρείες-φαντάσματα που τις ξέρει μόνο η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Κυρανάκης».
Επιχειρείται εξάλλου, η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε οι πολίτες να μην στήνονται στις ουρές και τα γκισέ για πινακίδες στα γραφεία μεταφορών των Περιφερειών, αλλά με ένα email ή ταχυδρομείο, θα τα στέλνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες στο σπίτι τους. Επίσης, δεύτερο ηλεκτρονικό σύστημα για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα θα παρέχει έκδοση πιστοποιητικού από τον κατασκευαστή ή τον αντιπρόσωπο για σειρά στοιχείων, όπως ο αριθμός πλαισίου, ο κυβισμός, τα χιλιόμετρα που έχει κάνει και η συντήρηση από πιστοποιημένα συνεργεία.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ