Φωτιά Αττική: Οι δρόμοι - αδιέξοδα που σκότωσαν τους πολίτες στο Μάτι (ΧΑΡΤΕΣ)

Φωτιά Μάτι | Χάρτες: Δρόμοι - «παγίδες». Στα δεξιά βίλες και ξενοδοχεία και στ’ αριστερά στενά δρομάκια που δεν οδηγούν πουθενά. Αυτοί οι αδιέξοδοι δρόμοι συνετέλεσαν, όπως μπορείτε να δείτε και στους χάρτες που υπάρχουν στηphotogalleryτουNewsbomb.gr, στην τραγωδία στο Μάτι Νέας Μάκρης, εκεί όπου δεκάδες πολίτες έχασαν τη ζωή τους, εξαιτίας της καταστροφικής μανίας της φωτιάς.
4'

ΟΛΗ Η ΑΛΗΘΕΙΑ

Όσοι γνωρίζουν καλά τη συγκεκριμένη περιοχή στο Μάτι, ξέρουν ότι υπάρχουν πολλοί κάθετοι και παράλληλοι αδιέξοδοι χωματόδρομοι.

Η πορεία της φωτιάς

Ο χάρτης με την πορεία της φωτιάς είναι αποκαλυπτικός. Δείτε τον και θα καταλάβετε γιατί φθάσαμε ως εδώ.

Η φονική παγίδα της «Λεωφόρου»

Στο ύψος της ψαροταβέρνας «Αργυρή Ακτή» στο Μάτι Αττικής υπάρχει και η «Λεωφόρος».Ένα όνομα που ισχύει μόνο κατ’ ευφημισμόν, καθώς στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα στενό δρομάκι, παράλληλο στη θάλασσα, που δεν ξεπερνάει σε πλάτος τα οκτώ μέτρα.

Εκεί, στο σημείο όπου η άσφαλτος σχηματίζει μια γούβα βρέθηκαν συνολικά 36 καμένα αυτοκίνητα. Είχαν εγκλωβιστεί κινούμενα σε αντίθετες κατευθύνσεις. Κάποιοι επιβάτες δεν πρόλαβαν να τα εγκαταλείψουν.

«Κάηκαν πέντε άνθρωποι, μέσα στα αμάξια τους», λέει στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο Γιάννης Σταμπέλος. Έχει καπνισμένο πρόσωπο και κατακόκκινα μάτια, ξάγρυπνος από το κυνήγι της φωτιάς. Βρέθηκε στην ταβέρνα του στη Λεωφόρο Ποσειδώνος νωρίς το απόγευμα της Δευτέρας, μόλις οι φλόγες ξεπρόβαλαν στον γειτονικό Νέο Βουτζά, στις πλαγιές πάνω από το Μάτι.

«Έγινε λάθος συντονισμός. Τους έστελναν όλους από τη Μαραθώνος να πάρουν τον παραλιακό δρόμο γιατί δεν πίστευαν ότι θα κατέληγε κάτω η φωτιά. Δεν είχε συμβεί ξανά αυτό. Έτρεχαν όλοι πανικόβλητοι και φράκαραν εδώ», τονίζει.

Μεταξύ των οδών Δημοκρατίας και Ειρήνης, σε ένα οικόπεδο που κάποτε ήταν πευκόφυτο, οι διασώστες σκέπασαν με σεντόνια δεκάδες σορούς. .

Το χωράφι δεν καταλήγει σε παραλία, αλλά σε ύψωμα που βλέπει στη θάλασσα. Δεν μπόρεσαν να δραπετεύσουν όταν τους κύκλωσε η φωτιά. Κάποιοι εντοπίστηκαν εκεί αγκαλιασμένοι, όπως ανέφεραν διασώστες.

Το απόγευμα της Δευτέρας ο κ. Σταμπέλος είχε προλάβει να καταφύγει στον κολπίσκο, μπροστά από την ταβέρνα του. Δίπλα του εκατοντάδες κάτοικοι και παραθεριστές. Ο ίδιος εκτιμά ότι ήταν πάνω από 300. Προσπαθούσαν να ανασάνουν, καθώς ο άνεμος έστελνε κατά πάνω τους τον καπνό.

«Πάλι καλά που δεν πεθάναμε στη θάλασσα. Δεν είχαμε οξυγόνο. Μια κοπέλα πήδηξε από το διπλανό λόφο γιατί την εγκλώβισε η φωτιά και σκοτώθηκε. Ένα παλικάρι το βρήκαν σε μια καφετέρια απέναντι, καμένο», λέει.

Κοινά σημεία: Πού συγκλίνουν οι μαρτυρίες των διασωθέντων

Την επόμενη ημέρα της καταστροφικής πυρκαγιάς, οι δεκάδες μαρτυρίες διασωθέντων στο Μάτι είχαν τέσσερα κοινά σημεία:

1) Δεν υπήρξε απόπειρα εκκένωσης του οικισμού.

2) Υποτιμήθηκε ο κίνδυνος από Αρχές, αλλά και κατοίκους που θεώρησαν ότι η πυρκαγιά δεν θα διέσχιζε το σύνορο της Λεωφόρου Μαραθώνος.

3) Ο κόσμος οδηγήθηκε σε στενούς δρόμους, όπου παγιδεύτηκε και επικράτησε πανικός.

4) Μόλις έφτασαν στη Λεωφόρο Μαραθώνος, οι φλόγες χρειάστηκαν μόλις 15 λεπτά για να καταλήξουν στο Μάτι.

Δείτε στο τέλος του κειμένου, στη photo gallery του Newsbomb.gr τους σχετικούς χάρτες

Λέκκας: Μάνδρα και Ραφήνα ίδιες περιπτώσεις πολεοδομικής και χωροταξικής αυθαιρεσίας

Την ίδια στιγμή, αίσθηση προκαλεί η δήλωση του καθηγητή Δυναμικής Τεκτονικής & Εφαρμοσμένης Γεωλογίας στο Τμήμα Γεωλογίας του ΕΚΠΑ και πρόεδρου του ΟΑΣΠ, Ευθύμιου Λέκκα.

«Μάνδρα και Ραφήνα συνολικά είναι οι ίδιες περιπτώσεις πολεοδομικής και χωροταξικής αυθαιρεσίας, οι οποίες επλήγησαν από δύο διαφορετικά φαινόμενα, από τις πλημμύρες η Μάνδρα και από τις φωτιές η Ανατολική Αττική», σημείωσε ο κ. Λέκκας, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».

«Είναι δεδομένο ότι είχαμε να κάνουμε με ένα ακραίο φαινόμενο. Το θέμα είναι πώς το αντιμετωπίζουμε και πώς από την άλλη πλευρά διαχρονικά έγιναν εγκληματικές ενέργειες και διαδικασίες σε ό,τι αφορά το στήσιμο των οικισμών μας, το στήσιμο των πόλεων, γιατί εδώ έχουμε να κάνουμε με μία Μάνδρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας.

«Είναι οι επιπτώσεις και στις κατοικίες και στις υποδομές μεγάλες αλλά εκείνο που δημιουργεί τεράστια ανησυχία σ' εμάς δεν είναι μόνο οι 1.500 κατασκευές που καταστράφηκαν, αυτές γίνονται με κάποιον τρόπο. Σ' εμάς η μεγάλη πρόκληση είναι να διερευνήσουμε γιατί τόσοι άνθρωποι χάθηκαν σε μια τόσο μικρή πυρκαγιά, γιατί ήταν μικρή η πυρκαγιά από άποψη διαστάσεων. Είναι 100 φορές μικρότερη από την πυρκαγιά που είχε εκδηλωθεί στην Ηλεία το 2007» σημείωσε ο ίδιος.

«Κατά μήκος της διαδρομής της πυρκαγιάς [...] ήταν οι δρόμοι οι πολεοδομικοί, ήταν η ανάπτυξη των σπιτιών. Το έγκλημα που υπάρχει στην περιοχή που επλήγη ήταν ότι δεν υπήρχαν δίοδοι διαφυγής, δεν υπήρχαν εγκάρσιοι δρόμοι παρά μόνο δρόμοι- παγίδες. Κατά μήκος των δρόμων υπήρχαν αδιέξοδα είτε στην ακτογραμμή είτε σε άλλα σημεία και αυτό εγκλώβισε ουσιαστικά τους κατοίκους και είχαμε όλα αυτά τα θύματα» εξήγησε ο καθηγητής και πρόσθεσε πως «είναι δύσκολες οι στιγμές αλλά θέλει μεθοδικότητα και ψυχραιμία», κατέληξε ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ).

Διαβάστε επίσης: