Το μοιραίο λάθος στη φονική πυρκαγιά του Ματιού: «Στην Αττική δεν φυσούν ποτέ δυτικοί άνεμοι»
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας, στο πολυσέλιδο Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών της Πυροσβεστικής για το 2018 αναφέρεται ότι στην Αττική δεν φυσούν ποτέ δυτικοί άνεμοι, όπως αυτοί που ώθησαν το πύρινο μέτωπο στο Μάτι όπου σκόρπισε το θάνατο, και συνεπώς δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος απ’ αυτούς.
Όπως τονίζει το δημοσίευμα, η Πυροσβεστική φέρεται να βασίστηκε στο εσφαλμένο αυτό ανεμολόγιο, με αποτέλεσμα οι αρμόδιοι να θεωρήσουν πως δεν υπήρχε κανένα ενδεχόμενο μια πυρκαγιά που ξεκινά από την Καλλιτεχνούπολη να κινηθεί προς την παραλία του Ματιού και της Ραφήνας.
Τελικά ωστόσο, ισχυροί δυτικοί άνεμοι που φύσηξαν στο σημείο εκεί την ημέρα οδήγησαν την πυρκαγιά στον τόπο της τραγωδίας, ενώ χάθηκε πολύτιμος χρόνος στην ενημέρωση των πολιτών.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι κάτοικοι της περιοχής έχουν ήδη αναφέρει ότι αιφνιδιάστηκαν από την πυρκαγιά στο Μάτι καθώς «δεν υπάρχουν συχνά δυτικοί άνεμοι στην περιοχή», ενώ οι πυρκαγιές που εκδηλώνονται στην Πεντέλη συνήθως κινούνται παράλληλα με τη θάλασσα. Αυτή η θολή αντίληψη των πολιτών για την πορεία των ανέμων φαίνεται ότι καθόρισε και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πυροσβεστικής με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα.
Δεύτερη σοβαρή παράλειψη
Στον ίδιο επιχειρησιακό σχεδιασμό προκύπτει και δεύτερη παράλειψη της Πυροσβεστικής εκτός από τους δυτικούς ανέμους.
Το Μάτι δεν αναφέρεται πουθενά ως σημείο της Αττικής με άναρχη δόμηση και «μείξη» δάσους με οικιστικό ιστό, από το οποίο μπορεί να προκύψουν κίνδυνοι για τους πολίτες σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς.
Στο έγγραφο της Πυροσβεστικής υπάρχουν 38 περιοχές στην Αττική και στα πέριξ που μπορεί να διατρέξουν τους συγκεκριμένους κινδύνους, όπως η Κιάφα, το Πουρνάρι, το Καραούλι και η Τζαβερδέλλα, αλλά πουθενά το Μάτι και η ευρύτερη περιοχή της Ραφήνας και της Νέας Μάκρης, που κατέκαψε η φωτιά.
Βάσει όλων των παραπάνω, ο πρώην ανώτατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής Αδριανός Γκουρμπάτσης, τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων, θα αναζητήσει όλες τις επίσημες καταγραφές του συστήματος δασοπυρόσβεσης, το γεωγραφικό στίγμα κίνησης των οχημάτων αλλά και των εναερίων μέσων και όλα τα δεδομένα από τις επιλογές των ανώτατων αξιωματούχων, προκειμένου να προσδιοριστούν τα λάθη που έγιναν τις κρίσιμες ώρες.