Ιλισός: Οι επικίνδυνες διαβρώσεις στην υπόγεια κοίτη του ποταμού

Η κατάρρευση ενός υπαίθριου χώρου στάθμευσης κοντά στον σταθμό του ΗΣΑΠ στον Ταύρο τον περασμένο Μάιο, έγινε η αφορμή να βγουν στην επιφάνεια οι φθορές που έχουν προκληθεί σε όλη τη διαδρομή της υπόγειας κοίτης του ποταμού Ιλισού.
2'

Στις αρμόδιες υπηρεσίες σήμανε συναγερμός, με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, έπειτα από μια σειρά επιτόπιων ελέγχων, να αποφασίζει να σταματήσει την κυκλοφορία του τραμ, από Κασομούλη μέχρι Σύνταγμα, προκειμένου στο συγκεκριμένο σημείο να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες για να αντιμετωπιστεί επειγόντως η σοβαρή διάβρωση στην κοίτη του Ιλισού.

Το έργο της συντήρησης - αποκατάστασης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού ανακοίνωσαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, ενώ έγινε γνωστή και η προγραμματική συμφωνία μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και ΕΥΔΑΠ με χρηματοδότηση του υπουργείου Υποδομών για την εκπόνηση μελέτης με θέμα τη συντήρηση και αποκατάσταση των φθορών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού και τμήματα επιθεώρησης υπόγειων κλάδων Ιλισού.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη «το Υπουργείο αναλαμβάνει την υποχρέωση να συντονίσει όλο αυτό το σύνθετο έργο με την Προγραμματική Σύμβαση που θα συμμετέχει η ΣΤΑΣΥ και η Περιφέρεια ως φορείς που έχουν τυπικά, νομικά την αρμοδιότητα, την ΕΥΔΑΠ που έχει την εμπειρία συντήρησης και εκπόνησης μελετών για τέτοιου είδους έργα, η οποία θα υλοποιήσει τις μελέτες και θα εκτελέσει το έργο και το Υπουργείο, που θα χρηματοδοτήσει όλο το έργο με την κατάλληλη επιμέλεια».

Τόνισε ακόμη πως «έχουν δοθεί ήδη οι εντολές για να ξεκινήσει και να συνταχθεί η Προγραμματική Σύμβαση και να υπογραφεί από τους τέσσερις φορείς. Προτεραιότητα θα είναι η αποκατάσταση. Θα δοθεί προτεραιότητα στο να γίνουν οι μελέτες επικινδυνότητας και στα τμήματα που διέρχονται οδικά δίκτυα από πάνω και το Τραμ».

Ο υπουργός παρουσίασε με φωτογραφίες τη διάβρωση που έχει υποστεί η κοίτη του ποταμού εξαιτίας της «νεροφαγιάς» στο πέρασμα των δεκαετιών, που είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει η πλάκα στο υπαίθριο πάρκινγκ πριν από μερικούς μήνες.

Ιστορικά στοιχεία

Από την αρχαιότητα και μέχρι τον 20ό αιώνα ο Ιλισός δεν είχε εκβολή στη θάλασσα, αλλά ήταν παραπόταμος του Κηφισού, με τον οποίο συναντιόταν βόρεια του σημερινού Μοσχάτου. Η κοίτη του Ιλισού ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930 μέχρι τις αρχές του 1960, με εκτροπή του και δημιουργία νέας κοίτης παρά την Λεωφόρο Παναγή Τσαλδάρη στα όρια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας, η οποία εκβάλλει στο μέσο του Φαληρικού όρμου.

Εντός των ορίων του Δήμου Καλλιθέας η διευθετημένη κοίτη του Ιλισού κατ’ αρχάς είχε κατασκευαστεί με ανοικτή διατομή. Τα τέλη της δεκαετίας του 1980, πραγματοποιήθηκε έργο υπογειοποίησης, σε συνέχεια του υπογειοποιημένου τμήματος του ποταμού Ιλισού που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, έως την οδό Φορνέζη από όπου και συνεχίζει με ανοικτή διατομή έως την εκβολή στη θάλασσα.

Τμήμα Α: Ανάντη της εκτροπής Χαμοστέρνας – Καλλιρόης – Παναθηναϊκό στάδιο - (υποτμήμα όπου πάνω του λειτουργεί το τραμ) - Βασιλέως Κωνσταντίνου - Χίλτον – Μιχαλακοπούλου – Σχολή Χωροφυλακής και κλάδοι προς Ζωγράφου και προς Καισαριανή (υποτμήμα που λειτουργούν δρόμοι βαριάς κυκλοφορίας)

Τμήμα Β: Κατάντη της εκτροπής Χαμοστέρνας – Παναγή Τσαλδάρη – Σταθμός Ταύρου Καλλιθέας – μέχρι ανοικτό τμήμα- εκβολή στη θάλασσα