Μέσα Μεταφοράς: Έρχεται ηλεκτρονικό εισιτήριο για αστικές και υπεραστικές μεταφορές σε όλη τη χώρα
Ο κ. Βούρδας ανέφερε ότι την ερχόμενη Τετάρτη μπαίνει στην ολομέλεια της Βουλής προς ψήφιση το νομοσχέδιο με το οποίο θεσμοθετούνται οι διαδικασίες ανάπτυξης, έγκρισης, υλοποίησης και παρακολούθησης των ΣΒΑΚ, υποστηρίζοντας ότι «η βιώσιμη αστική κινητικότητα δημιουργεί τις συνθήκες ώστε οι άνθρωποι να κινούνται ελεύθερα με βιώσιμο τρόπο και σεβασμό προς το περιβάλλον, μέσα σε ένα πλαίσιο υποδομών και συνθηκών που προωθεί την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη».
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιέγραψε την υπάρχουσα κατάσταση που επικρατεί στις ελληνικές πόλεις, οι οποίες -όπως είπε- εμφανίζουν έντονα τα φαινόμενα της κυκλοφοριακής συμφόρησης, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου ενώ αναφέρθηκε στα μέτρα και τους σχεδιασμούς της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τα προβλήματα αυτά.
Έτσι, ο κ. Βούρδας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στους πυλώνες που στηρίζεται το ΣΒΑΚ, όπως είναι η προώθηση του ποδηλάτου και του βάδην, η ασφάλεια στις μετακινήσεις και η ποιοτική και αξιόπιστη δημόσια συγκοινωνία. Παράλληλα τόνισε πως τα ΣΒΑΚ εξετάζουν και θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια, τις συνδυασμένες μεταφορές, τη διαχείριση κυκλοφορίας και στάθμευσης, την αστική εφοδιαστική, τη διαχείριση κινητικότητας, τα ευφυή συστήματα μεταφορών και την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων.
Κάποιοι από τους στόχους της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις, αφορούν την αναδιοργάνωση του συστήματος των αστικών μεταφορών, «την βελτίωση της προσβασιμότητας στο σύστημα αστικών μεταφορών μέσω της ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τον περιορισμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης και την δημιουργία 'ενός περισσότερο υγιούς αστικού περιβάλλοντος'». Απώτερος στόχος, σημείωσε ο κ. Βούρδας, είναι «να αναπτυχθεί ένα ισορροπημένο μείγμα μέτρων και πολιτικών που περιλαμβάνουν χαμηλότερο κόστος αλλά και αύξηση της αποτελεσματικότητας των μετακινήσεων και της αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων και παράλληλα να αυξηθεί ουσιαστικά ο αριθμός των πόλεων που υιοθετούν και εφαρμόζουν ολοκληρωμένες πολιτικές και σχέδια».
Αναφορικά με τους στόχους για την προώθηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, ο κ. Βούρδας είπε ότι την τελευταία 4ετία πάρθηκαν μέτρα και πρωτοβουλίες από το κράτος «για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αλλά και την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αττική». Τόνισε δε, ότι το παράδειγμα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, θα γενικευθεί στις αστικές και υπεραστικές μεταφορές σε όλη τη χώρα, με επόμενη «στάση» εφαρμογής τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης.
«Δεν μιλάμε απλώς για αναγκαιότητα και τεχνολογική αναβάθμιση. Μιλάμε για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφοράς και σεβασμό στις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης κάθε κατοίκου, κάθε εργαζόμενου, κάθε επισκέπτη. Και φυσικά με σεβασμό στους κοινωνικά ευάλωτους συμπολίτες μας. Πρώτη φορά πάρθηκε πολιτική πρωτοβουλία για ελεύθερη μετακίνηση όλων των ανέργων, όλων των ατόμων με αναπηρία» τόνισε.
Σχετικά με τα μέτρα αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Βούρδας είπε ότι επανασχεδιάζεται το σύστημα αστικών και υπεραστικών μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με την αποκέντρωση των αφετηριών του ΚΤΕΛ Αττικής εντός του Μαρτίου, ενώ μίλησε και «για ριζική ανανέωση» του στόλου των λεωφορείων στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Μιλώντας για την κατάσταση στο Μετρό και τον σιδηρόδρομο, ο γ.γ. του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε ότι είναι τα δυο πιο ασφαλή και φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς παγκοσμίως, ενώ αναφέρθηκε στο Μετρό Θεσσαλονίκης, στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και στην ηλεκτροκίνηση: «Το Μετρό στη Θεσσαλονίκη δεν είναι πια ανέκδοτο. Η δοκιμαστική λειτουργία του ξεκινά φέτος και το βασικό τμήμα παραδίδεται στους κατοίκους το 2020. Το δίκτυο Μετρό αναπτύσσεται στην Αττική (γραμμή 3 και 4).
Το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα τελευταία 4 χρόνια, έχει μπει σε ρυθμούς ανάπτυξης. Μην ξεχνάμε ότι το 2015 παραλάβαμε το κρίσιμο έργο ολοκλήρωσης της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη με ποσοστό υλοποίησης 17%, με χρονολογία έναρξης το 1997, και φέτος (σε ένα μήνα δηλαδή) παραδίδεται» σημείωσε.
Η Θεσσαλία το 2022, θα είναι η πρώτη ελληνική Περιφέρεια με ολοκληρωμένο σιδηροδρομικό σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης
Μεταξύ άλλων ο κ. Βούρδας αναφέρθηκε στον προαστιακό χαρακτήρα του σιδηρόδρομου, χαρακτηρίζοντας «πετυχημένο παράδειγμα» την ηλεκτροκινούμενη γραμμή Λάρισα-Θεσσαλονίκη, ενώ μιλώντας για τη γραμμή Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλο -Λάρισα -Βόλος σημείωσε ότι «το 2022 η Θεσσαλία θα είναι η πρώτη ελληνική περιφέρεια που θα έχει πλήρες εσωτερικό σιδηροδρομικό δίκτυο με ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης».
«Όλα αυτά δεν είναι μεμονωμένα παραδείγματα. Δεν είναι απλώς αντιγραφή καλών πρακτικών. Είναι έργα που εξασφαλίζουν ότι το όραμα για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα στη χώρα μπορεί να γίνει πράξη. Για τη δημιουργία ενός υγιούς αστικού περιβάλλοντος, για τον κάθε ένα από εμάς» είπε ο κ. Βούρδας και συμπλήρωσε: «Αυτό ακριβώς είναι και το όραμα για τη Λάρισα που υλοποιεί Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Να αλλάξει ριζικά το αστικό κέντρο και να δημιουργηθούν συνθήκες γειτονιάς στον κεντρικό ιστό της πόλης, όπως περιγράφει και το εκπονημένο ΣΒΑΚ. Επίσης, με τα έργα αυτά της μετατροπής περιοχών σε περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, με τη δημιουργία κυκλοφοριακών κυψελών και με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, ενισχύεται η οδική ασφάλεια».