«112»: Ο αριθμός που σώζει ζωές – Γιατί δεν έχει ενεργοποιηθεί στην Ελλάδα

Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την φονική πυρκαγιά στο Μάτι, που στοίχισε τη ζωή σε πάνω από 100 ανθρώπους, και σχεδόν δύο χρόνια μετά την καταστροφική πλημμύρα στη Μάνδρα και ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης «112» εξακολουθεί να υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να στείλει προειδοποιητικά μηνύματα στους πολίτες. Εκτός λειτουργίας βρίσκονταν και κατά της διάρκειας της θεομηνίας που σημειώθηκε στη Βόρεια Ελλάδα το βράδυ της Τετάρτης (10/07) και άφησε πίσω της επτά θύματα και συντρίμμια.

«112»: Ο αριθμός που σώζει ζωές – Γιατί δεν έχει ενεργοποιηθεί στην Ελλάδα
6'

Ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης θα λειτουργούσε κανονικά από τις αρχές του 2019, σύμφωνα με τα όσα είχαν εξαγγείλει ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο πρώην γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, ωστόσο αυτό μέχρι σήμερα δεν πραγματοποιήθηκε.

«Η υλοποίηση της υπηρεσίας “112” ξεκίνησε το 2010 και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τις αρχές του 2019. Αν και η υπηρεσία CBS είναι πολύ χρήσιμη σε καταστάσεις κρίσεων και έκτακτων αναγκών, η εφαρμογή της δεν μπορεί να γίνει χωρίς προηγούμενη ενημέρωση, εκπαίδευση και άσκηση των συνδρομητών.

Η υπηρεσία, η οποία δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη στη χώρα μας, θα λειτουργεί από δύο Κέντρα Επικοινωνιών εγκατεστημένα το ένα στην Ελληνική Αστυνομία και το άλλο στο Πυροσβεστικό Σώμα», αυτό ανέφερε χαρακτηριστικά το πόρισμα της ανεξάρτητης επιστημονικής αρχής πριν από λίγους μήνες. Εκτός από την ανεξάρτητη αρχή, και η ίδια η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας τον Ιούνιο του 2018 ανέφερε σε ανακοίνωση της πως το έργο προχωράει κανονικά και το «112» θα λειτουργούσε κανονικά στις αρχές του 2019.

Τι είναι ο αριθμός «112»

Το «112» καθιερώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ως ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, διευκολύνοντας την τηλεφωνική πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμος αριθμός για τους πολίτες που ταξιδεύουν εντός της ΕΕ και έρθουν αντιμέτωποι με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο εξωτερικό.

Το «112» λειτουργεί σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε παράλληλα με τους εθνικούς αριθμούς κλήσης έκτακτης ανάγκης. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ αποτελεί ωστόσο τον μοναδικό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης. Λειτουργεί επίσης σε μερικές χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.

Στην Ελλάδα, το «112» λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει με:

  • την Αστυνομία
  • τo Πυροσβεστικό Σώμα
  • το ΕΚΑΒ
  • το Λιμενικό Σώμα
  • την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056
  • την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το «112» απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

Η κλήση προς το «112» είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

Η κλήση προς το «112» μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.

Ο αριθμός «112» λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το «112» πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

Η κλήση στο «112» παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.

Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του «112» στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

Την Παρασκευή το δοκιμαστικό

Στο πλαίσιο των δοκιμών του συστήματος Συναγερμών Πολιτών (112ΣΥΣΠ) του έργου, θα πραγματοποιηθούν σήμερα, Παρασκευή (12/7), στo διάστημα 13:00-14:00, live εκπομπές της υπηρεσίας Cell Broadcast στις περιοχές που περικλείουν τα δύο κέντρα 112 ήτοι σε περιοχές με κέντρο:

-το Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας, Ριζαρείου 1 Χαλάνδρι

– το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στην Λ. Κατεχάκη

Οι εκπομπές θα ληφθούν από όσες κινητές συσκευές βρίσκονται εντός της περιοχής και υποστηρίζουν την υπηρεσία εκπομπής κυψέλης (Cell Broadcast) ή/και έχουν γίνει ρυθμίσεις ώστε να είναι ενεργοποιημένη. Τα μηνύματα θα είναι της μορφής «Δοκιμαστική εκπομπή μηνύματος κυψέλης No x».

Συνολάκης: Είναι απαράδεκτο να μην λειτουργεί

Απαράδεκτο είναι σύμφωνα με τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κωνσταντίνο Συνολάκη, το γεγονός ότι ένα χρόνο μετά την τραγωδία στο Μάτι δεν έχει προχωρήσει η λειτουργία του συστήματος «112».

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ για τη φονική κακοκαιρία στη Χαλκιδική με τους επτά νεκρούς ο ειδικός σε θέματα διαχείρισης φυσικών καταστροφών είπε ότι δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν οι ταχύτητες των ανέμων και τα σημεία που θα χτυπούσε η κακοκαιρία, όπως επίσης και οι πλημμύρες «αστραπή» που έπληξαν την περιοχή.

Γιατί καθυστέρησε η ενεργοποίηση της γραμμής

Τον Νοέμβριο του 2011 προκηρύχθηκε από την «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» και για λογαριασμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για το έργο «Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση των Υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών “112” με χρήση ΤΠΕ για τη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης – κρίσεων και την έγκαιρη ενημέρωση των Πολιτών». Η χρηματοδότηση είχε εξασφαλιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ 2007-2013. Στόχος ήταν το κέντρο να λειτουργήσει το πρώτο εξάμηνο του 2014.

Για την υλοποίηση του έργου υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2014 σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Ταυτόχρονα σχεδόν με τον Νόμο 4249/24-3-2014 αναδιοργανώθηκε η ΓΓΠΠ και δημιουργήθηκε ειδική Μονάδα Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτακτης Ανάγκης «112». Ακολούθησε τον Ιούνιο του 2014 η υπογραφή της σχετικής σύμβασης με τον δεύτερο μειοδότη (ΟΤΕ), μετά την επιτυχή προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Στο τέλος του 2016 το έργο, που είχε καθυστερήσει σημαντικά, αποφασίστηκε να μεταφερθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2014-2020 και να ενταχθεί στις Δράσεις ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με αναδιαρθρωμένη χρηματοδότηση. Σημειωτέον ότι από τον Απρίλιο του 2017 ο τότε Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας είχε ανακοινώσει ότι το νέο σύστημα θα έχει ολοκληρωθεί σε 6 έως 18 μήνες για να μπορεί να δέχεται και κλήσεις από το e-Call, κάτι που είναι υποχρεωτικό από τον Οκτώβριο του 2017.

Η εκτέλεση της σύμβασης ανεστάλη τον Φεβρουάριο του 2017, η ανάκληση κατέστη οριστική τον Μάιο του 2017 αλλά ήρθη την ίδια ημέρα με άλλη απόφαση.

Για το «112» είχε γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση και πέρυσι το καλοκαίρι αλλά λύση δεν δόθηκε άμεσα παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με όλα τα πορίσματα θα μπορούσε ν είχε αποβεί σωτήριο.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος»

Διαβάστε επίσης:

Χαλκιδική: Λάσπη, θλίψη και καταστροφή - Μάχη με το χρόνο για αποκατάσταση των ζημιών

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή