Η διαφήμιση έκαψε τη “Vodafone”
Με έντονη δυσφορία και σκεπτικισμό αντιμετωπίζει η ηγεσία της “Vodafone” τα ιδιαιτέρως αρνητικά αποτελέσματα του οικονομικού έτους που έληξε στις 31 Μαρτίου 2011. Τα έσοδα από τις υπηρεσίες παρουσίασαν μείωση κατά 19,4%, γεγονός το οποίο χαρακτηρίζεται αποθαρρυντικό και αναζητούνται ευθύνες στους λόγους που οδήγησαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά σε μειώσεις κερδών και συνδρομητών.
Μόνο που αυτή τη φορά μέλη από τη διοίκηση της “Vodafone” αναζητούν τους λόγους αυτής της ζημιάς και θέλουν να αποδοθούν ευθύνες σε στελέχη που προφανώς έχουν προβεί σε ατυχείς επιλογές.
Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή μέσα από την εταιρεία, αποδίδονται ευθύνες από στελέχη του βρετανικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού στην ηγεσία της ελληνικής. Οι διαπιστώσεις που προκύπτουν από το ρεπορτάζ και οι εντυπώσεις που έχουν διαμορφώσει μέλη της διοίκησης από τη μητρική “Vodafone” στηρίζονται στα εξής κύρια γεγονότα:
1. Ο λογότυπος της εταιρείας ενεπλάκη σε σκάνδαλο υποκλοπών από το 2005 και δεν ακολουθήθηκε η αρμόζουσα πολιτική στο μάρκετινγκ και την επικοινωνία της “Vodafone” ώστε να αμβλυνθούν οι εντυπώσεις, να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη της πελατειακής βάσεως και κυρίως να καλλιεργηθεί εμπράκτως η αίσθηση ασφαλείας των τηλεπικοινωνιών εντός του δικτύου της «ερυθρόλευκης» εταιρείας.
2. Στην ίδια λογική, η διεύθυνση μάρκετινγκ επέλεξε να προωθήσει περισσότερο τα προγράμματα «κάρτας» αντί ευέλικτων και ελκυστικών επαγγελματικών ή συνδρομητικών προγραμμάτων με πάγιο.
3. Η σοβαρότερη ολιγωρία που αποδίδεται στις διευθύνσεις Μάρκετινγκ και Δημοσίων Σχέσεων όμως αφορά στην τελευταία διαφημιστική εκστρατεία της ελληνικής “Vodafone”. Η υποσυνείδητη ψυχολογική επιχείρηση, με την τοποθέτηση μιας ψευτοσημαίας της λεγόμενης «κρητικής πολιτείας» δίπλα σ’ αυτή των νησιών Μάρσαλ, προκάλεσε και πάλι τη μήνη της κοινής γνώμης εναντίον της “Vodafone”.
Στελέχη του βρετανικού τηλεπικοινωνιακού ομίλου φέρονται να κρίνουν ατυχή την εμπλοκή της “Vodafone” στις εσωτερικές υποθέσεις της χώρας και ιδιαίτερα στο θέμα της εθνικής ανεξαρτησίας και της κυριαρχίας εδαφικών περιοχών της ελληνικής επικράτειας.
Με την καλλιέργεια κλίματος «αυτονόμησης» περιοχών όπως είναι η Κρήτη, προφανώς και εξυπηρετούνται ξένα κέντρα άσκησης εξουσίας, γίνεται με απροκάλυπτο τρόπο από τη στιγμή που τα ΜΜΕ ασχολούνται με αυτή τη «διαφημιστική αστοχία» που οργάνωσε αποκλειστικά η Διεύθυνση Μάρκετινγκ της “Vodafone”, στην οποία ηγείται η κ. Υβέτ Κοσμετάτου, σε απόλυτη συνεργασία με την εταιρεία “Spot Thomson” του κ. Χρήστου Κερασιώτη.
Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρεία δεν έχει δώσει ποτέ εξηγήσεις για αυτήν την αμαρτωλή διαφήμιση, τα σχόλια που έχουν γίνει στα ιστολόγια και για τα e-mails που έχουν προωθηθεί σε εκατομμύρια παραλήπτες. Κι όπως λέει ο λαός η σιωπή τεκμαίρει ενοχή…
Όπως φέρεται να παραδέχονται στελέχη της μητρικής “Vodafone”, αν συνέβαινε κάτι τέτοιο σε άλλη χώρα θα ασκούνταν κατηγορίες για εσχάτη προδοσία τουλάχιστον, ενώ στη γειτονική Τουρκία, μια τέτοια υπόθεση θα παραπεμπόταν με εντολή του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας απ’ ευθείας στα στρατοδικεία με την κατηγορία της διαμελιστικής προς τη χώρα δράσης.
Παράλληλα, πολιτικοί αναλυτές σχολιάζουν με αφορμή το περιστατικό ότι η κυβέρνηση του κ. Γιώργου Παπανδρέου δε φαίνεται να έχει πάρει τα μαθήματά της από εθνικώς επιζήμιες υποθέσεις που χειρίστηκε ο πρωθυπουργός ως στέλεχος των κυβερνήσεων του προκατόχου του κ. Κώστα Σημίτη (σ.σ. όπως η κρίση στα Ίμια, ο πόλεμος στα Βαλκάνια, η υπόθεση Οτσαλάν, η πτώση του Φάλκον και ο θάνατος του τότε υφυπουργού Γιάννου Κρανιδιώτη).
Ενώ υπάρχει ο θόρυβος για τη διαφήμιση της “Vodafone” με τη σημαία της «κρητικής πολιτείας» (που εξαφανίστηκε), δε βρέθηκε - έστω με πολιτική βούληση - ένας εισαγγελέας να ζητήσει εξηγήσεις ή να διατάξει έρευνα για το περιστατικό. Αν κι αυτή η σιωπή δεν τεκμαίρει ενοχή, τότε τι να υποθέσει ένας δημοσιογράφος;
Οι ζημιές
Στον έντονο ανταγωνισμό και την οικονομική κατάσταση αποδίδει για τα μάτια του κόσμου η διοίκηση “Vodafone” τη μείωση που υπήρξε τόσο στα έσοδα όσο και στην κερδοφορία της ελληνικής θυγατρικής του βρετανικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2011. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων, τα έσοδα από τις υπηρεσίες παρουσίασαν μία μείωση της τάξεως του 19,4%.
Συνολικά, ο κύκλος εργασιών της Vodafone Ελλάδος παρουσίασε λίγο χαμηλότερη σε ποσοστά μείωση. Η ανακοίνωση κάνει λόγο για έσοδα ύψους 927 εκατ. στερλινών έναντι 1,158 δισ. στερλινών (-20%). Όμως, όταν γίνει η μετατροπή σε ευρώ με βάση τις ισοτιμίες που χρησιμοποίησε η Vodafone (1 στερλίνα προς 1,13 ευρώ για το 2009/2010 και 1 στερλίνα προς 1,18 ευρώ για το 2010/2011) τότε η πτώση διαμορφώνεται στο -16,3% (1,094 δισ. ευρώ από 1,308 δισ. ευρώ).
Όσον αφορά στα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) σε στερλίνες η πτώση είναι στο -25,1% (233 εκατ. στερλίνες από 311 εκατ. στερλίνες). Σε ευρώ, η μείωση είναι λίγο μικρότερη (-21,76%) καθώς από 351,43 εκατ. ευρώ έπεσαν στα 274,94 εκατ. ευρώ. Πολύ πιο υψηλή είναι η πτώση στα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 39 εκατ. στερλίνες έναντι 99 εκατ. στερλινών (-60%). Σε ευρώ, η πτώση είναι στο -58,86% καθώς από 111,87 εκατ. ευρώ μειώθηκαν στα 46,02 εκατ. ευρώ.
Το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη (ARPU) παρέμεινε σχεδόν σταθερό καθώς διαμορφώθηκε στα 16,4 ευρώ από 16,5 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, η Vodafone είδε τους συνδρομητές της στην Ελλάδα να μειώνονται καθώς οι ενεργές συνδέσεις έφθασαν στο τέλος Μαρτίου 2011 στα 3,876 εκατ., μειωμένοι κατά 259.000 σε σχέση με το τέλος Δεκεμβρίου 2010.
Ζημιές και το 2009
Συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, ο κύκλος εργασιών της “Vodafone” έφθασε στα 1,158 δισ. στερλίνες έναντι 1,251 δισ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) έφθασαν στα 311 εκατ. στερλίνες έναντι 439 εκατ. στερλινών (μείωση 29,15%). Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη έφθασαν στα 99 εκατ. από 225 εκατ. (μείωση 56%). Παράλληλα το σύνολο των συνδρομητών της μειώθηκε κατά 533 χιλιάδες συνδέσεις και έπεσε στα 6,023 εκατ. πελάτες, μείωση που αποδίδεται καθαρά στην εκκαθάριση της πελατειακής βάσης και στην ταυτοποίηση στην καρτοκινητή.