Όμηρος των διαφημιστικών η TV
Με μπούσουλα τα δημοσιεύματα και τις αποκαλύψεις του Newsbomb, η Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας άσκησε κριτική στις υπόγειες μεθοδεύσεις και στις καταγγελίες χειραγώγησης ΜΜΕ από διαφημιστικές εταιρείες.
Στην ανακοίνωσή τους επισημαίνουν ότι η αγορά πλήττεται από την ύφεση με αποτέλεσμα να παρατηρείται μείωση του κύκλου εργασιών σε ποσοστό που υπερβαίνει σήμερα το 50%. Κατά συνέπεια πολλές επιχειρήσεις του κλάδου των Μέσων Ενημέρωσης αντιμετώπισαν αδιέξοδα και οδηγήθηκαν ή οδηγούνται στο κλείσιμο. Ενδιαφέρον όμως έχει η επισήμανση πως «η κρίση έφερε στο φως στοιχεία ότι, επί σειρά ετών, από ορισμένες επιχειρήσεις, ακολουθήθηκε μία λογική, η οποία νόθευσε τον ανταγωνισμό και στηρίχθηκε σε ιδιόμορφες συναλλακτικές πρακτικές, χωρίς διαφανή επιχειρηματικά κριτήρια, από πλευράς των εμπλεκομένων και συναλλασσόμενων φορέων».
Αυτό αποδεικνύει τις καταδικαστέες πρακτικές που ακολουθήθηκαν και θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τους εμπλεκομένους και συναλλασσόμενους φορείς στο χώρο της ευρύτερης εμπορικής επικοινωνίας αλλά και ολόκληρη την αγορά των Μέσων Ενημέρωσης.
Συνεχίζοντας τις αποκαλύψεις για τη διαφημιστική αγορά και με αφορμή την ανακοίνωση της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας επιχειρούμε μια σύντομη καταγραφή της κρίσης στον ηλεκτρονικό Τύπο και ειδικά την τηλεόραση. Η «μικρή οθόνη» υπήρξε -μετά τα περιοδικά- το «αγαπημένο παιδί» των διαφημιστικών εταιρειών. Εκτόξευσαν το κόστος της με αγορά ξένων προγραμμάτων, εξωτερικών παραγωγών που κόστιζαν πανάκριβα και τεράστιων αμοιβών στους τηλεστάρ, που τύγχαναν της προτίμησης τους.
Φθάσαμε στο σημείο να πληρώνονται πρωταγωνιστές των «πρωινάδικων», με 100.000 ευρώ το μήνα, όταν διευθύνοντες σύμβουλοι πολυεθνικών είχαν αμοιβή τον μήνα 15.000 - 18.000 ευρώ. Για να χρηματοδοτήσουν την υπερβολή , τον πληθωρισμό και το δήθεν glam αυτό, κατηύθυναν τα διαφημιστικά προγράμματα που κατάρτιζαν για τους πελάτες τους, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το προϊόν και το πλέον συμφέρον για την επιχείρηση-πελάτη τους media plan, αποκλειστικά προς την τηλεόραση.
Πώς λειτουργούν
Οι διαφημιστές σκέπτονται και λειτουργούν με τζίρους και όχι με κέρδη. Έτσι φροντίζουν να πληθωρίζουν την αγορά, με όλους τους τρόπους, ώστε να μεγιστοποιούν την δική τους «μεταπρατική λειτουργία».
Όσο πιο μεγάλη είναι η διαφορά στα έσοδα από την λειτουργία αυτή και τα media shop, σε σχέση με τα τμήματα του δημιουργικού τους, όπως για παράδειγμα στην Ελλάδα, τόσο αυξάνει η κατανάλωση, το κόστος ζωής, η απόδοση για τους διαφημιστές από το «λανσάρισμα» των προϊόντων.
Το «παιχνίδι» τους από εκεί και πέρα έχει και άλλες «σκοτεινές» διαδρομές, ακόμη και απέναντι στις ίδιες τις εταιρείες τους, οι περισσότερες των οποίων είναι μέρος διεθνών-πολυεθνικών δικτύων.
Για να μεγιστοποιήσουν την προσωπική τους περιουσία «στήνουν» δίπλα στις κεντρικές εταιρείες ενός ομίλου, άλλες που δεν έχουν εμφανή μερίδια, διεκδικούν διαγωνισμούς ως κοινοπραξίες και στη συνέχεια μέσω off shore, περνούν μεγάλο μέρος των κερδών , σ προσωπικούς λογαριασμούς με παραδεισένια ονόματα νησιών, «κλέβοντας» επί της ουσίας και τις ίδιες τις εταιρείες που διαχειρίζονται.