Μύθοι και αλήθειες για τα αεροπορικά ταξίδια!
Είναι αλήθεια ότι για πολλούς ανθρώπους τα αεροπορικά ταξίδια δεν είναι ό,τι πιο ευχάριστο.
Πολλές φοβίες συνδέονται με αυτά και πολλά άτομα τα αποφεύγουν λόγω κακής ψυχολογίας. Απορίες, μύθοι και θρύλοι που επικρατούν κάνουν τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα. Ας αποκαταστήσουμε, λοιπόν, την αλήθεια για όλα όσα θέλετε να ξέρετε για τα αεροπορικά ταξίδια, αλλά διστάζετε να ρωτήσετε.
1. Μεθάμε πιο γρήγορα όταν πίνουμε μέσα στο αεροπλάνο;
Είναι αλήθεια ότι ένα ποτήρι κόκκινο κρασί «χτυπάει» πολύ πιο γρήγορα στον αέρα από ό,τι στη γη, λόγω της έλλειψης οξυγόνου στο αεροπλάνο. Ωστόσο, έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ της κατανάλωσης στο έδαφος και στα 12.000 πόδια.
2. Γιατί δεν υπάρχει σειρά «13» στα αεροπλάνα;
Αν αποφεύγετε να περνάτε κάτω από σκάλα και φοβάστε τις μαύρες γάτες, τότε θα εκτιμήσετε το παρακάτω: Αντί να τρομάζουν τους προληπτικούς ταξιδιώτες, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αποφασίσει να παραλείπουν τη σειρά 13 από τα αεροσκάφη τους. Η Lufthansa, επίσης, έχει παραλείψει τη σειρά 17, ειδικά για τους Ιταλούς, που θεωρούν αυτό το νούμερο γρουσούζικο. Η Alaska Airlines είναι ένας από τους λίγους αερομεταφορείς που έχουν κρατήσει στα αεροσκάφη τους τη σειρά 13. Έτσι για να... ξορκίζουν το κακό!
3. Αποφεύγουν τα αεροπλάνα το τρίγωνο των Βερμούδων;
Ο θρύλος λέει ότι πάνω από 1.000 αεροπλάνα και πλοία εξαφανίστηκαν, ενώ διέσχιζαν ή περνούσαν πάνω από την περιοχή μεταξύ των Βερμούδων, Πουέρτο Ρίκο και Φλόριντα. Έτσι, μάλλον θα προτιμούσατε κι εσείς από τον πιλότο σας να αποφύγει αυτή την περιοχή. Αλλά δεν θα το κάνει, ούτε το έχουν κάνει ποτέ πιλότοι. Η αλήθεια είναι ότι τα αεροπλάνα ταξιδεύουν σε όλο το εύρος της μυστηριώδους ζώνης εδώ και χρόνια και θα συνεχίσουν να το κάνουν, παρά τους μύθους. Προφανώς αξίζει το ρίσκο, όταν η μόνη άλλη επιλογή είναι μια παράκαμψη 2.900 χλμ..
4. Γιατί οι τουαλέτες στο αεροπλάνο έχουν τασάκι, ακόμη κι αν το κάπνισμα στα αεροπλάνα έχει απαγορευτεί εδώ και σχεδόν 15 χρόνια;
Η κυβερνητική υπηρεσία FAA των ΗΠΑ αναφέρει ότι όλα τα αεροπλάνα πρέπει να έχουν τασάκια και αυτό έχει εγκριθεί από τις αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πτήσεων. Ο κανόνας αυτός τέθηκε σε ισχύ μετά από ένα ατύχημα που έγινε από ένα τσιγάρο το 1973. Έτσι ακόμα κι αν το κάπνισμα στα αεροπλάνα έχει απαγορευτεί εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, εξακολουθούν να υπάρχουν σταχτοδοχεία, σε περίπτωση που κάποιος καπνιστής ενδώσει στο πάθος του και πάρει το ρίσκο να ανάψει τσιγάρο μέσα στο αεροπλάνο.
5. Το πλήρωμα θαλάμου πρέπει να έχει συγκεκριμένο σωματότυπο και αναλογίες;
Οι περιορισμοί σε ύψος και εμφάνιση ισχύουν σε όλες ανεξαιρέτως τις εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο, με κάποιες διαφοροποιήσεις ανά εταιρεία. Έτσι, το πλήρωμα καμπίνας πρέπει να έχει συγκεκριμένο ύψος ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της καμπίνας (να φτάνει τα επάνω ντουλάπια, αλλά να μην είναι και τόσο ψηλό ώστε να δυσκολεύεται να κινηθεί στο χώρο, ιδιαίτερα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης). Όσον αφορά στην περίμετρο της μέσης, δεν υπάρχουν αυστηροί κανόνες, εφόσον ένα άτομο μπορεί να σερβίρει τους ταξιδιώτες με άνεση, ακόμη και κατά τη διάρκεια αναταράξεων.
6. Μπορεί ένας κεραυνός να προκαλέσει αεροπορικό δυστύχημα;
Μπορεί να σκέφτεστε ότι ένα μεγάλο όχημα από μέταλλο που πετά μέσα από μια καταιγίδα είναι πιθανός στόχος για κεραυνούς. Και ναι, είναι. Κεραυνοί χτυπάνε κάθε εμπορικό αεροπλάνο κατά μέσο όρο μία φορά το χρόνο. Αλλά μην ανησυχείτε(!), το τελευταίο ατύχημα που έγινε λόγω αυτού ήταν το 1967. Σήμερα, τα αεροπλάνα πρέπει να περάσουν επιτυχώς μια σειρά από αυστηρές δοκιμές πιστοποίησης για την αντιμετώπιση κεραυνών και συνήθως αναφέρονται μόνο μικρές αναταράξεις από αυτούς.
7. Θα μπορούσε να εκραγεί ένα αεροπλάνο αν κάποιος πυροβολούσε εν ώρα πτήσης;
Αν είστε ο Harrison Ford στο «Air Force One», τότε μάλλον δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Η απάντηση στην παραπάνω ερώτηση είναι πως εξαρτάται από το πού θα χτυπήσει η σφαίρα. Εάν μια σφαίρα περάσει έναν τοίχο του αεροπλάνου, μπορεί και να μη συμβεί τίποτα. Η πίεση της καμπίνας θα αντισταθμίσει οποιαδήποτε διαρροή από την τρύπα. Εάν η σφαίρα περάσει μέσα από ένα παράθυρο, αυτό είναι λίγο πιο ανησυχητικό. Ο αέρας ορμά έξω από το παράθυρο και μπορεί να πάρει μαζί του διάφορα αντικείμενα που δεν είναι δεμένα. Αν πάλι η σφαίρα χτυπήσει την άτρακτο, τότε υπάρχει πιθανότητα έκρηξης και καλό είναι να χρησιμοποιήσετε την έξοδο κινδύνου, αν είναι δυνατόν.
8. Υπάρχει περίπτωση να ζαλιστούμε από το οξυγόνο που παρέχουν οι μάσκες έκτακτης ανάγκης;
Η πραγματική απάντηση είναι όχι. Ενώ το οξυγόνο θα μπορούσε τεχνικά να μας κάνει να νιώσουμε λίγο πιο «φτιαγμένοι», ένα ποσοστό 100% οξυγόνου θα μπορούσε να μας σκοτώσει. Αυτό που προκαλεί ζαλάδα και «έξαψη» είναι η απώλεια του οξυγόνου, γι' αυτό και τα αεροσκάφη διαθέτουν τις σχετικές μάσκες, σε περίπτωση απότομης μείωσης της πίεσης στην καμπίνα.
9. Είναι αλήθεια ότι κανείς δεν επιτρέπεται να σηκωθεί όρθιος όταν ο πιλότος είναι στην τουαλέτα;
Όταν η ένδειξη για τη ζώνη ασφαλείας είναι αναμμένη, όλοι οι επιβάτες πρέπει να παραμένουν καθισμένοι. Παρά τα όσα ίσως πιστεύετε, ένας λόγος μπορεί να είναι και το ότι ο πιλότος βρίσκεται στην τουαλέτα. Ο επικεφαλής από τα μέλη του πληρώματος θαλάμου επιβατών θα επιτηρεί την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης για την αποφυγή οποιασδήποτε εφόδου στο πιλοτήριο.
10. Μπορεί τα κινητά τηλέφωνα (ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές), να προκαλέσουν πραγματικά προβλήματα σε ένα αεροπλάνο;
Το αγαπημένο σας iPad από μόνο του δεν θα μπορούσε να προκαλέσει παρεμβολή στα συστήματα πλοήγησης του αεροσκάφους. Αν, όμως, όλοι είχαν τα κινητά και τις ηλεκτρονικές συσκευές τους ανοιχτές τότε η συνδυασμένη παρέμβαση θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα. Ωστόσο, λίγες πληροφορίες διαθέτουμε σχετικά με τις πραγματικές επιπτώσεις των ηλεκτρονικών συσκευών σε λειτουργία κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Γι' αυτό και λαμβάνονται προληπτικά μέτρα προς το παρόν και καλό είναι να τηρούμε τους κανόνες, για κάθε ενδεχόμενο.
11. Οι θέσεις που βρίσκονται πλησιέστερα προς τις εξόδους κινδύνου είναι πιο ασφαλείς σε περίπτωση ατυχήματος;
Αν και ο παραπάνω χώρος για τα πόδια (που υπάρχει στις θέσεις που βρίσκονται στις εξόδους κινδύνου) είναι πολυτέλεια, οι θέσεις αυτές δεν είναι ουσιαστικά πιο ασφαλείς σε περίπτωση αεροπορικού δυστυχήματος. Ατυχήματα συμβαίνουν σε αεροσκάφη για μια σειρά από διαφορετικούς λόγους, γεγονός που καθιστά αδύνατον να πούμε ότι μία θέση είναι πιο ασφαλής από οποιαδήποτε άλλη. Αν, για παράδειγμα, πιάσει φωτιά στο αεροπλάνο, τότε το να κάθεστε δίπλα σε μια έξοδο κινδύνου μπορεί να είναι βολικό, αλλά όχι κι αν οι πόρτες αποκολληθούν και είστε οι πρώτοι που θα βρεθείτε στο κενό! Φυσικά, το να γνωρίζετε πού βρίσκεται η πλησιέστερη έξοδος κινδύνου είναι σημαντικό.