Νήπια: Έτσι θα μάθουν να μοιράζονται τα πράγματά τους

Δύσκολη η νηπιακή ηλικία και ακόμη πιο δύσκολο να εφαρμοστούν οι κανόνες και τα όρια!
Photo by Paige Cody on Unsplash
2'

Νήπια: Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία θα παρατηρήσετε ότι έχουν κάποιο αγαπημένο κουκλάκι, μία αγαπημένη κουβερτούλα τα οποία δεν αφήνουν από τα μάτια τους και αν τους ζητήσετε να τα μοιραστούν αρνούνται με πείσμα και φυσικά κλάμα.

Κατανοήστε την κτητική του συμπεριφορά

Αρχικά, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η κτητική συμπεριφορά είναι ένα αναπτυξιακό στάδιο για ένα παιδί. Περίπου στην ηλικία των δύο με τριών ετών, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους σαν μία ξεχωριστή οντότητα και να δένονται περισσότερο με συγκεκριμένα αντικείμενα.

Αυτό ασφαλώς δεν σημαίνει ότι πρέπει να μείνετε με σταυρωμένα τα χέρια και να μην κάνετε τίποτα για να αλλάξετε αυτήν την συμπεριφορά του παιδιού. Τι μπορείτε να κάνετε λοιπόν;

Δίνουμε το καλό παράδειγμα

Τα παιδιά μιμούνται κινήσεις και συμπεριφορές. Εάν βλέπουν εμάς να μοιραζόμαστε με τους γύρω μας αλλά και με το ίδιο το παιδί, προσωπικά μας αντικείμενα, είναι πιο πιθανό να συμπεριφερθούν και αυτοί αντίστοιχα.

Φροντίζουμε να δίνουμε επιλογές

Σύμφωνα με μια παλαιότερη έρευνα, η ύπαρξη επιλογών και εναλλακτικών είναι καθοριστική για το αν το παιδί θα θέλει να μοιραστεί κάτι ή όχι. Εφόσον έχει περισσότερες από μία επιλογές, του είναι πιο εύκολο να μοιραστεί μία από αυτές και είναι δική του η απόφαση για το τι τελικά θα μοιραστεί.

Του μαθαίνουμε τη σημασία του να περιμένει τη σειρά του

Είναι σημαντικό για ένα παιδί να μάθει να έχει υπομονή και να μην απαιτεί να πραγματοποιηθεί το κάθε του «θέλω» εδώ και τώρα.

Επιδιώκουμε τη συζήτηση

Η συζήτηση είναι πολύ σημαντική για τα διάπλαση του χαρακτήρα ενός παιδιού. Ας του εξηγήσουμε λοιπόν τη συμπεριφορά του, τι συνέπειες έχει και ας του δώσουμε χρόνο να τα συνειδητοποιήσει.

Αποδεχόμαστε ότι κάποια αντικείμενα δεν είναι για μοίρασμα

Κάθε παιδί έχει ένα ή δύο αγαπημένα παιχνίδια ή αντικείμενα. Είναι αυτά που δεν αποχωρίζεται με τίποτα και που κουβαλάει παντού μαζί του. Το να του ζητάμε να μοιραστεί αυτά τα αντικείμενα, σίγουρα δεν είναι εύκολο αλλά δεν είναι και απαραίτητο. Ακόμη και εμείς, οι «μεγάλοι», έχουμε αντικείμενα που δεν θέλουμε να μοιραζόμαστε, γιατί λοιπόν να μην νιώθει το ίδιο και ένα παιδί; Υπάρχουν τόσα ακόμη αντικείμενα που μπορεί αν μοιραστεί, γιατί λοιπόν να μην ξεκινήσουμε από αυτά;