FOMO: Τι σημαίνει και πώς επηρεάζει τους εφήβους

Ποιος ο ρόλος των social media.
pexels.com
2'

Η λέξη FOMO (Fear Of Missing Out) προστέθηκε στο λεξικό της Οξφόρδης το 2013, και αναφέρεται ως το συναίσθημα του φόβου του να μη χάσεις κάτι ή να μην αφήσεις μια ευκαιρία να πάει χαμένη.

Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο FOMO παίρνει τεράστιες διαστάσεις λόγω της συνεχούς ενασχόλησης των ανθρώπων και ειδικά των νέων, με τα social media.

Γιατί οι νέοι βιώνουν το FOMO

Με την έλευση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, το FOMO έχει γίνει μείζον ζήτημα, ειδικά μεταξύ των νέων καθώς είναι συνεχώς online. Για παράδειγμα, όταν χάνουν ένα πάρτι, δεν πηγαίνουν διακοπές ένα καλοκαίρι ή δεν παρευρίσκονται στο σχολικό χορό, μπορούν να αισθάνονται λίγο λιγότερο αρεστοί από εκείνους που δημοσίευσαν φωτογραφίες στο διαδίκτυο.

Από επιστημονικής άποψης, το FΟMO θα μπορούσε να αποδοθεί σε προσωρινή ή μακροπρόθεσμη έλλειψη ικανοποίησης των ψυχολογικών αναγκών του ατόμου.

Σύμφωνα με τη θεωρία χρήσεων και ικανοποιήσεων, οι άνθρωποι επιλέγουν και χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες τους, όπως είναι η πληροφόρηση και το να παραμένουν σε επαφή με άλλα άτομα, μέσω της κοινωνικοποίησης. Για τους ανθρώπους με FOMO, αναφέρει το wikipedia.org η κοινωνική συμμετοχή μέσω των social media είναι ιδιαίτερα ελκυστική, καθώς αποτελεί ένα βολικό εργαλείο σχετικά χαμηλού κόστους που συνδέει κοινωνικά τα άτομα. Ωστόσο, τα social media δεν θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν πλήρως την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία. Ως εκ τούτου, τα άτομα με FOMO φαίνεται να πάσχουν από υψηλότερα επίπεδα μοναξιάς και απομόνωσης.

Συνέπειες του FOMO

Αντιμετωπίζουν άγχος οι έφηβοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Οι περισσότεροι θα απαντούσαν όχι. Αλλά αυτό που δεν συνειδητοποιούν είναι ότι εάν είναι αγχωμένοι ή ανησυχούν για αυτό που βλέπουν στο διαδίκτυο, τότε πιθανότατα αντιμετωπίζουν FOMO, ειδικά αν περνούν ατελείωτες ώρες στο διαδίκτυο.

Στην πραγματικότητα, επισημαίνει το verywellfamily.com όταν οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες ζουν τη ζωή τους μέσω ενός εικονικού φίλτρου, είναι πιο επιρρεπείς στην εμπειρία του FOMO. Και με τουλάχιστον 24% των εφήβων στο διαδίκτυο σχεδόν συνεχώς, δεν πρέπει να εκπλήσσει το γεγονός ότι το FOMO φτάνει σε επιδημικές αναλογίες.

Αυτό, μπορεί οδηγήσει τους νέους να χάσουν την αίσθηση της ταυτότητάς τους και να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.Το χειρότερο όμως είναι ότι εστιάζουν τόσο πολύ σε αυτό που κάνουν οι άλλοι, που ξεχνούν να ζήσουν τη ζωή τους.