Ο Ερντογάν κλείνει τον Βόσπορο – Η φαραωνική διώρυγα της Κωνσταντινούπουλης και οι αντιδράσεις
Κάθε κίνηση του Ταγίπ Ερντογάν δείχνει ότι θέλει να γραφτεί με χρυσά γράμματα στην τουρκική ιστορία. Πώς με την διώρυγα της Κωνσταντινούπολης καταργεί την συνθήκη του Μοντρέ.
Στην κατάργηση της Συνθήκης του Μοντρέ προχωρά επί της ουσίας ο Ταγίπ Ερντογάν ο οποίος προανήγγειλε και το κλείσιμο των στενών του Βοσπόρου, λόγω της κατασκευής της διώρυγας που θα μετατρέψει την Κωνσταντινούπολη σε… νησί!
Ο πρόεδρος της Τουρκίας κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στο CNN, -όπου μεταξύ άλλων αποκάλυψε και το περιεχόμενο της συνομιλίας του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη-, τόνισε πως σύμφωνα με τα σχέδια της τουρκικής κυβέρνησης από τα Στενά του Βοσπόρου θα περνούν μόνο τα πλοία ξηρού φορτίου ενώ όλα τα υπόλοιπα πλοία, πρόκειται να περνούν από την διώρυγα της Κωνσταντινούπολης όπου εντούτοις εκεί δεν θα ισχύει συνθήκη του Μοντρέ.
Η Κωνσταντινούποληείναι κομβικό σημείο για την Τουρκία καθώς ο Βόσπορος όχι μόνο αποτελεί την υδάτινη δίοδο των χωρών της Μαύρης Θάλασσας προς το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά χωρίζει και την ευρωπαϊκή από την ασιατική Τουρκία. «Ο Βόσπορος είναι μία από τις πιο στρατηγικές πλωτές οδούς του κόσμου» έχει δηλώσει στο TRT World ο Selman Orun, ο πλοίαρχος ενός επιβατηγού πλοίου στην Κωνσταντινούπολη.
Παρά τη σημαντικότητά του ωστόσο για τους κατοίκους της Κωνσταντινούποληςαποτελεί πηγή φασαρίας και ρύπανσης. «Έχει ταραχώδη κίνηση», εξήγησε ο Selman Orun για τη συμφόρηση κατά μήκος της ζωτικής σημασίας διαδρομής.
Τι είναι η συνθήκη του Μοντρέ
Η συνθήκη του Μοντρέ υπογράφηκε στις 20 Ιουλίου 1936 στην ελβετική πόλη Μοντρέ, τέθηκε σε ισχύ στις 9 Νοεμβρίου, 1936 και η Ελλάδα αποτελεί ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη – κράτη της. Ειδικότερα τα κράτη της Μαύρης Θάλασσας που συμμετέχουν στην συνθήκη είναι η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σοβιετική Ένωση, η Τουρκία, η Αυστραλία, η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Αγγλία και η Γιουγκοσλαβία.
Τα συμβαλλόμενα αυτά κράτη αναγνωρίζουν και επιβεβαιώνουν ότι τα εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, με τη μέρα και τη νύχτα, κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου. Επιπλέον, η σύμβαση επιτρέπει στην Τουρκία την στρατιωτικοποίηση των Στενών και επιτρέπει τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας και υπό κάποιους όρους εκτοπίσματος, μεγέθους, οπλισμού ενώ περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας (προειδοποίηση διέλευσης, όριο εκτοπίσματος πλοίων, περιορισμός οπλισμού, μη διέλευση αεροπλανοφόρων κλπ).
Παράλληλα, η Τουρκία από το 1994,(1998 μικρή τροποποίηση) εφαρμόζει τον «Ναυτιλιακό Κώδικα Κυκλοφορίας για τα Τουρκικά Στενά» από που εισήγαγε ένα νέο ρυθμιστικό καθεστώς, «προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και η προστασία του περιβάλλοντος στην περιοχή», αλλά χωρίς να παραβιάζεται η αρχή του Μοντρέ της ελεύθερης διέλευσης. Οι νέοι κανονισμοί προκάλεσαν κάποια διαμάχη, όταν η Ρωσία, Ελλάδα, Κύπρος, Ρουμανία, Ουκρανία και Βουλγαρία προέβαλλαν αντιρρήσεις. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές εγκρίθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν σκοπό να θίξουν «τα δικαιώματα οποιωνδήποτε πλοίων χρησιμοποιούν τα Στενά βάσει του διεθνούς δικαίου».
Ερντογάν: Η συνθήκη του Μοντρέ είναι ιστορία
«Η Συνθήκη του Μοντρέ αφορά και δεσμεύει μόνο τα Στενά. Η Διώρυγα είναι εκτός της Συνθήκης του Μοντρέ. Η Συνθήκη του Μοντρέ μαζί με τα Στενά είναι ιστορία», είπε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρόεδρος. Εφόσον τα όσα διαμηνύει ο Τούρκος Πρόεδρος επαληθευτούν η Τουρκία κατά συνέπεια θα είναι σε θέση να ελέγχει τον διάπλου τον πλοίων από την διώρυγα γεγονός που αναμφίβολα θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στα παγκόσμια δεδομένα της ναυσιπλοίας.
Το σχέδιο της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης
Το σχέδιο του Τούρκου προέδρου προβλέπει ότι μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί το 60% του έργου και το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί. Η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα κοστίσει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια και θα έχει μήκος 43 χιλιόμετρα. Μέσω της λίμνης Κιουτσούκ Τσεκμετζέ, θα φτάνει στην Προποντίδα περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού.
Πρόσφατα το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας, έδωσε νέα στοιχεία για το έργο αναφέροντας πως από το 2011 έως σήμερα έχουν συμμετάσχει στις μελέτες 200 επιστήμονες και ακαδημαϊκοί από 33 κλάδους, όπως τη γεωλογία, την μελέτη για τσουνάμι, τη μελέτη σεισμών, την ανάλυση θαλάσσιας κυκλοφορίας, την οικονομία, το Δίκαιο, την αρχαιολογία κ.α.
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ευελπιστεί πως η διώρυγα της Κωνσταντινούποληςθα ενισχύσει την τουρκική οικονομία. Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ανέφερε πως ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης αυξήθηκε κατά 1,7% το Νοέμβριο και η χώρα του επέστρεψε σε τροχιά ανάπτυξης. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι πηγαίνουμε καλά και συνεχίζεται η οικονομική ανάκαμψη», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως «με τη διώρυγα της Κωνταντινούπολης (Kanal Istanbul) θα δημιουργηθούν δικαιώματα, όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ». Ο Τούρκος πρόεδρος έστειλε και μήνυμα στην αντιπολίτευση που αντιδρά για το έργο, πως «ό,τι και να κάνετε, εμείς θα το προχωρήσουμε».
Επιστήμονες, ωστόσο, προειδοποιούν ότι θα διαταράξει την ευαίσθητη οικολογική ισορροπία ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και την Προποντίδα και θα οδηγήσει σε αύξηση του υδρόθειου στον Μαρμαρά με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια έντονη μυρωδιά κλούβιου αυγού στην Κωνσταντινούπολη.
Ορισμένοι οικονομολόγοι, ωστόσο, εγείρουν αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του σχεδίου, επικαλούμενοι τις φτωχές επιδόσεις άλλων φαραωνικών εγχειρημάτων που κατασκευάζονται με κρατικά και ιδιωτικά κονδύλια, όπως η γέφυρα Οσμάνγαζί που εκτείνεται στον κόλπο της Νικομήδειας (Ιζμίτ) ανατολικά της Κωνσταντινούποληςκαι την οποία αποφεύγουν οι οδηγοί λόγω των ακριβών διοδίων.
«Πόλεμος» Ερντογάν – Ιμάμογλου για τη διώρυγα
Το όνειρο του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν να ανοίξει μια διώρυγα στην Κωνσταντινούπολησκοντάφτει στη σθεναρή αντίσταση του νέου δημάρχου της τουρκικής μεγαλούπολης, ο οποίος αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο ως ο κύριος αντίπαλός του.
Ο Εκρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος είναι μέλος του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης και εξελέγη δήμαρχος της Κωνσταντινούποληςτο 2019, υποστηρίζει πως το σχέδιο αυτό, το κόστος του οποίου έχει υπολογισθεί σε περίπου 11 δισεκατομμύρια ευρώ, θα ήταν σπατάλη και περιβαλλοντική καταστροφή, ενώ θα ενίσχυε τον σεισμικό κίνδυνο.
«Η “διώρυγα της Κωνσταντινούπολης” είναι ένα εγκληματικό σχέδιο», κατήγγειλε τον Δεκέμβριο ξεκινώντας μια εκστρατεία με τον τίτλο «Είτε η διώρυγα, είτε η Κωνσταντινούπολη» και ανακοινώνοντας την αποχώρηση της δημαρχίας από το πρωτόκολλο κατασκευής που είχε υπογραφεί από τον προκάτοχό του.
Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να εμποδίσουμε την πραγματοποίηση αυτού του σχεδίου», πρόσθεσε.
Χθες, Τρίτη, μετέβη στο κυβερνείο της Κωνσταντινούπολης για να επιδώσει επιστολή με την οποία ζητεί τη ματαίωσή του.
Η «διώρυγα της Κωνσταντινούπολης», που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο και την οποία ανακοίνωσε ο Ερντογάν το 2011, όταν ήταν πρωθυπουργός, είναι ένα από τα «τρελά έργα» που θέλει να πραγματοποιήσει τώρα ως πρόεδρος.
Ο Ερντογάν έχει ήδη επιβλέψει την κατασκευή στην Κωνσταντινούπολη μιας σήραγγας κάτω από τον Βόσπορο, μιας τρίτης γέφυρας πάνω απ' αυτόν και ενός νέου τεράστιου αεροδρομίου. Όμως το σχέδιο της διώρυγας, η οποία θα έχει μήκος 45 χιλιόμετρα, είναι πολύ πιο περίπλοκο.
Οι επικριτές του μιλούν για ένα «καπρίτσιο» που θα βύθιζε την Τουρκία ακόμη περισσότερο στα χρέη και θα ωφελούσε, πρωταρχικά, επιχειρηματίες που βρίσκονται κοντά στον πρόεδρο.
Μπροστά στις επικρίσεις του δημάρχου της Κωνσταντινούπολης, ο Ερντογάν παραμένει σταθερός: «Θα κατασκευάσουμε αυτή τη διώρυγα, είτε το θέλουν είτε όχι», τόνισε τη Δευτέρα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr
Διαβάστε επίσης:
Καιρός: Σε αυτές τις περιοχές θα χιονίσει τις επόμενες ώρες (ΧΑΡΤΕΣ)