Αδιανόητοι διάλογοι στην Boeing για τα 737 MAX - «Σχεδιασμένα από κλόουν, τα επιβλέπουν μαϊμούδες»

Η διοίκηση της Boeing έδωσε στη δημοσιότητα εκατοντάδες εσωτερικά μηνύματα στελεχών της που περιέχουν εξαιρετικά ωμά σχόλια για τη διαδικασία ανάπτυξης και πιστοποίησης του 737 MAX και τον ρόλο των εποπτικών φορέων σε αυτή.
ASSOCIATED PRESS
8'

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά από τα οποία περιέχει την κρίση πως το αεροσκάφος «σχεδιάστηκε από κλόουν» που «με τη σειρά τους επιβλέπονται από μαϊμούδες» — όπου «κλόουν» οι αρχιτέκτονες αυτού του τύπου αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων και όπου «μαϊμούδες» η ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (Federal Aviation Administration, FAA).

Τα μηνύματα αποκαλύπτουν επίσης απόπειρες να αποφευχθεί ο αυστηρότερος έλεγχος του 737 MAX, ενώ οι συντάκτες τους χλευάζουν ανελέητα το αεροπλάνο, την εταιρεία, την FAA και ξένους εποπτικούς φορείς.

Σε ένα από τα μηνύματα, το οποίο στάλθηκε την 8η Φεβρουαρίου 2018, ενώ αεροσκάφη του τύπου βρίσκονταν πλέον στον αέρα, οκτώ μήνες πριν γίνει το πρώτο από τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα που εντέλει οδήγησαν στην καθήλωση όλου του στόλου στο έδαφος, ένας εργαζόμενος της Μπόινγκ ρωτάει έναν δεύτερο: «Θα επιβίβαζες την οικογένειά σου σ’ ένα MAX (...); Διότι εγώ δεν θα το έκανα». Για να λάβει τη μονολεκτική απάντηση: «Όχι».

Κάποια από τα μηνύματα αποκαλύπτουν ιδίως τις προσπάθειες και τις πιέσεις που άσκησε η Μπόινγκ για να αποφύγει κάθε ενδεχόμενο να απαιτηθεί επανεκπαίδευση των πιλότων σε προσομοιωτές πτήσεων και η πιστοποίησή τους εκ νέου — πρόκειται για πανάκριβη και χρονοβόρα διαδικασία — ως προϋπόθεση για την απόκτηση του 737 MAX.

Η κατασκευάστρια άλλαξε τροπάρι μόλις αυτή την εβδομάδα, ανακοινώνοντας πως προτείνει οι πιλότοι να εκπαιδευθούν σε προσομοιωτές και να πιστοποιηθούν εκ νέου πριν ξαναρχίσουν οι πτήσεις των 737 MAX. Πρόκειται για στροφή 180° σε σχέση με τη στάση που τηρούσε μέχρι τώρα, ότι δηλαδή αρκούσε μια εκπαίδευση σε υπολογιστή, διότι ο νέος τύπος ήταν παρόμοιος με το 737 NG.

Η δημοσιοποίηση των μηνυμάτων αυτών, τα οποία ιδωμένα συνολικά αποκαλύπτουν ότι στην εταιρεία ήταν κυρίαρχη η κουλτούρα των επιθετικών περικοπών κόστους και ότι η περιφρόνηση προς την FAA ήταν γενικευμένη, αναμένεται να βαθύνει ακόμη περισσότερο την κρίση στην Μπόινγκ, που δυσκολεύεται να πείσει τους εποπτικούς φορείς να επιτρέψουν να ξαναρχίσουν οι πτήσεις του αεροπλάνου πάνω στο οποίο έχει βασίσει το μέλλον της και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού.

Όλα τα 737 MAX παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος από τον Μάρτιο, όταν έγινε το δυστύχημα στο οποίο ενεπλάκη ένα αεροσκάφος της Ethiopian Airlines, πέντε μήνες μετά από εκείνο — υπό πανομοιότυπες συνθήκες — της Lion Air. Τα δύο δυστυχήματα στοίχισαν τη ζωή σε συνολικά 346 ανθρώπους.

Η FAA πάντως ανέφερε ότι τα μηνύματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα δεν εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια του αεροπλάνου, αν και «ο τόνος και η γλώσσα που περιέχεται σ’ αυτά απογοητεύουν». Η διεύθυνση της Μπόινγκ υπερθεμάτισε: τα μηνύματα αυτά «δεν αντανακλούν την εταιρεία που είμαστε και χρειάζεται να είμαστε και είναι εντελώς απαράδεκτα», ανέφερε.

Τα μηνύματα, που δημοσιοποιήθηκαν για λόγους «διαφάνειας», ίσως προκαλέσουν νέα ξεσπάσματα οργής από πλευράς μελών του αμερικανικού Κογκρέσου. Θα αυξήσουν εξάλλου την πίεση στον νέο διευθύνοντα σύμβουλο της Μπόινγκ Ντέιβιντ Καλχούν, που καλείται να αναμορφώσει εκ βάθρων τη νοοτροπία των εργαζομένων στην εταιρεία-κολοσσό της αεροναυπηγικής αφού αναλάβει τα ηνία της τη Δευτέρα.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Αντιπροσώπων Πίτερ ΝτεΦάζιο, που ερεύνησε την υπόθεση των 737 MAX, έκρινε ότι τα μηνύματα αυτά δημιουργούν μια «βαθιά ενοχλητική εικόνα» για το πού ήταν διατεθειμένα να φθάσουν τα στελέχη της Μπόινγκ προκειμένου να «αποφεύγουν τον αυστηρότερο έλεγχο από τους εποπτικούς φορείς, τα πληρώματα και το επιβατικό κοινό, ακόμη και την ώρα που οι ίδιοι οι εργαζόμενοί της ηχούσαν συναγερμό εντός εταιρείας».

Ο γερουσιαστής Ρότζερ Ουίκερ, πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου που προΐσταται της έρευνας για τα 737 MAX σε αυτό το σώμα του Κογκρέσου, επισήμανε από τη δική του πλευρά πως τα μηνύματα «εγείρουν πολλά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της εποπτείας της FAA στη διαδικασία πιστοποίησης».

Στο μεταξύ συνεχίζει να είναι σε εξέλιξη ποινική έρευνα του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ για ζητήματα που άπτονται του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους.

Συντριβή αεροσκάφους: Ψυχολογικό πόλεμο «βλέπει» η Τεχεράνη πίσω από το σενάριο της κατάρριψης

Στο μεταξύ, η καναδική Υπηρεσία Ασφάλειας των Μεταφορών (Bureau de la sécurité des Transports, BST) γνωστοποίησε ότι γίνονται προετοιμασίες προκειμένου ο δικός της αντιπρόσωπος που συμμετέχει στην έρευνα να επισκεφθεί τον τόπο της συντριβής του αεροσκάφους της Ukraine International Airlines (UIA), που εκτελούσε την πτήση PS752 όταν κατέπεσε λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο «Ιμάμης Χομεϊνί» της Τεχεράνης με προορισμό το Κίεβο την Τετάρτη (08/1).

Η συντριβή του αεροσκάφους, που είχε αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους όλοι οι επιβαίνοντες — συνολικά 176 άνθρωποι — έγινε λίγες ώρες μετά τα πλήγματα του Ιράν εναντίον αμερικανικών βάσεων στο Ιράκ, με τις ιρανικές ένοπλες δυνάμεις σε κατάσταση συναγερμού.

Οι ιρανικές αρχές εργάζονται βάσει της υπόθεσης ότι το Boeing συνετρίβη εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Όμως η εφημερίδα The New York Times μεταφόρτωσε στον ιστότοπό της βίντεο που διαβεβαιώνει πως επαλήθευσε και κατ’ αυτήν καταγράφει τη στιγμή που πύραυλος πλήττει το αεροσκάφος.

Δείτε το βίντεο:

Ο πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τριντό, επικαλούμενος στοιχεία από «πολλές πηγές», συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών πληροφοριών της χώρας του και συμμάχων της, δήλωσε πως το αεροπλάνο καταρρίφθηκε με πύραυλο, πιθανόν «εσκεμμένα». Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έκρινε από την πλευρά του πως κάποιος στην «άλλη πλευρά» μπορεί να «έκανε ένα λάθος».

Το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν θεωρεί πως η υπόθεση της κατάρριψης του επιβατικού αεροσκάφους αποτελεί επιχείρηση «ψυχολογικού πολέμου» εναντίον της χώρας και κάλεσε τον Καναδά να «μοιραστεί» όποια στοιχεία διαθέτει για το φερόμενο πλήγμα στο αεροσκάφος με τις ιρανικές αρχές. Προσκάλεσε παράλληλα την αμερικανική κατασκευάστρια του 737-800 NG «να συμμετάσχει» στην έρευνα.

Σε χωριστή ανακοίνωσή του, ο εκπρόσωπος της ιρανικής κυβέρνησης Αλί Ραμπιί ανέφερε ότι η Γαλλία, με δεδομένο ότι η κατασκευάστρια των μηχανών του Boeing είναι εν μέρει γαλλική εταιρεία (η CFM είναι κοινοπραξία της αμερικανικής General Electric και της γαλλικής Safran), επίσης «μπορεί να λάβει μέρος στην έρευνα», όπως και όλες οι χώρες υπήκοοι των οποίων χάθηκαν στην καταστροφή.

Στα 176 θύματα συγκαταλέγονται δεκάδες υπήκοοι Ιράν, Καναδά, αλλά και Αφγανιστάν, Βρετανίας, Σουηδίας και Ουκρανίας.

Ο Ραμπιί, εκφράζοντας τα συλλυπητήρια της κυβέρνησης του Ιράν στις οικογένειες των νεκρών, προέτρεψε με τη σειρά του «τον πρωθυπουργό του Καναδά και όλες τις κυβερνήσεις που έχουν στη διάθεσή τους πληροφορίες» για την τραγωδία να «τις διαβιβάσουν στην ιρανική επιτροπή έρευνας» άμεσα.

Αναφερόμενος σε σειρά δημοσιευμάτων στις ΗΠΑ για την υπόθεση το αεροπλάνο να καταρρίφθηκε με πυραύλους που βασίζονται σε δηλώσεις μη κατονομαζόμενων αξιωματούχων του Πενταγώνου, ο Ραμπιί στηλίτευσε πως ορισμένα ΜΜΕ «μεταδίδουν με ενθουσιασμό» πληροφορίες φτιαγμένες «με γνωστές μεθόδους ψυχολογικής χειραγώγησης».

Ο Ραμπιί κατηγόρησε την αμερικανική κυβέρνηση ότι εκμεταλλεύεται την οδύνη οικογενειών που πενθούν, ότι «γυρίζει το μαχαίρι στις πληγές» τους, προκειμένου να «εξυπηρετήσει τα συμφέροντά της με αυτή την επιχείρηση ψυχολογικού πολέμου».

Αμερικανοί αξιωματούχοι δήλωσαν χθες ότι έπειτα από εξέταση δορυφορικών δεδομένων, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει συμπεράνει πως το επιβατικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε με δύο αντιαεροπορικούς πυραύλους, ότι το είχαν «κλειδώσει» ραντάρ της ιρανικής αντιαεροπορικής άμυνας και ότι οι πύραυλοι πιθανόν εκτοξεύθηκαν κατά λάθος.

Το θερμικό αποτύπωμα του Boeing όπως το κατέγραψαν αμερικανικοί δορυφόροι δείχνει πως το αεροπλάνο φλεγόταν πριν συντριβεί, σύμφωνα με τους αξιωματούχους.

Ο Τζάστιν Τριντό διαβεβαίωσε χθες ότι η κυβέρνησή του δεν θα σταματήσει να εργάζεται προτού να μαθευτεί η αλήθεια και να κλείσει η υπόθεση με διαφάνεια, απόδοση ευθυνών και απονομή δικαιοσύνης.

Πηγή πληροφοριών: Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Διαβάστε επίσης:

Νέα δημοσκόπηση - «βόμβα»: Δείτε τη διαφορά ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ

Σχετικές ειδήσεις